"Нямаме нито предопределен, нито избран концесионер за Летище София. С оглед изявления на лидера на БСП Нинова съм длъжен да подчертая, и то от уважение към БСП, защото тя има желание, а сигурно и потенциала да управлява, че е много важно за тях да знаят как се развива държавата в своята тенденция за обновяване на важна инфраструктура. Бяха допуснати всички пет кандидата, това са световни консорциуми, най-големите летищни оператори в Европа, а защо не и в света - Манчестър, Париж, Копенхаген, Франкфурт и Мюнхен. Офертите бяха отворени вчера на открито заседание. Комисията през следващите седмици ще разгледа съответните конкретни предложения", съобщи в Бургас министърът на транспорта Росен Желязков. И допълни, че в отворените вече обвързващи предложения са анонсирани годишните концесионни възнаграждения, което дава класиране, равняващо са на 55 % от оценката. Останалите 45 % зависели от бизнес предложенията.
"Към момента всеки от участниците има равни шансове за класиране. Тенденцията е ясна още от 2005-2006 г., когато летищната структура в Бургас и Варна и различни пристанища бяха дадени на концесия от тройната коалиция. Държавата ще развива железопътната инфраструктура, но за летищната и пристанищната ще се привличат частни инвеститори. Това не е ново и е тенденция, която се следва почти на всякъде по света", каза Желязков.
Той разкри какво предлагат петте кандидата в усреднени цифри - 550 млн.лв. безусловно по сметка на държавата без ДДС при сключване на договор, по 1,7 млрд.лв. годишна концесионна такса през следващите 35 г. и 1,5 млрд.лв. инвестиции в летище София. "Това са близо 4 млрд.лв. в Летище София през следващата година", изчисли министър Желязков.
Той уточни, че Летище София се развива добре, но то генерира през последните 2 г. средно до 10 млн.лв. печалба, а дивидентът за 5 г. е 12 млн.лв. към държавата. Колко годни са необходими с 10-12 млн.лв., за да стигнем до 3,7 млрд.лв. инвестиции в летище, попита Желязков.
Как държавата, която е казала, че ще привлича инвеститори с висока репутация може в момента да си позволи подобен инвестиционен разход? Може би от държавния бюджет да вземем тези 3,7 милиарда или да не развиваме инфраструктура на летището, попита риторично Желязков.
Той предупреди, че процедурата е на фаза, в която всяко "волантуристично говорене поднася много лош сигнал към всички чуждестранни инвеститори в държавата".