Френско-българската камара пояснява, че

французите са водещ партньор със 75% дял

Във френско-турския консорциум, който даде една от най-добрите оферти за концесията на летище София, Aeroport de Paris е водещ член с дял от 75%, а турската TAV е младши партньор с 25% от акциите. Това става ясно от изявление до медиите на председателя на фрeнско-българската търговска и индустриална камара Стефан Делайе. Мотивът за становището е появила се в различни медии погрешна информация във връзка с процедурата за отдаване на концесия на летище София, пише Делайе.

На 9 май в министерството на транспорта бяха отворени офертите на петте кандидати за концесионери на летище София. Консорциумът Aeroport de Paris/TAV даде оферта с най-високо концесионно възнаграждение за държавата - 32,82 млн. евро на година, което е 42,8% от приходите. Министърът на транспорта Росен Желязков още тогава заяви, че предстои оценяване на техническите оферти, така че нищо не е ясно.

В следващите дни лидерът на БСП Корнелия Нинова попита какво европейско вижда ГЕРБ в даването на летище София на концесия на Турция.

Председателят на френско-българската камара заявява, че Aeroport de Paris е базирана в Париж френска компания и настоящ световен лидер в летищните операции с повече от 281 милиона пътници по целия свят през 2018 г. Тя е регистрирана на Парижката борса. Основните акционери на компанията са френската държава (50,6%), холандската група Dutch Royal Schiphol Group (8%), както и различни частни индустриални и финансови инвеститори. Опирайки се на своите повече от 70 г. опит в Париж, групата Aeroport de Paris се е превърнала в европейски и глобален оператор със силна френска местна база (повече от 105 млн. пътници в Париж през 2018 г.), съобщава Делайе.

По-нататък обяснява, чеTAV е младшият партньор, а освен това от юни 2017 г. 46,12% от акциите на TAV са собственост и се контролират от Aeroport de Paris, което я прави част от тази международна група, а не турска компания. Другите акционери са предимно международни (основно американски и британски компании).

Председателят на камарата пише, че TAV вече е активна в много европейски страни, с инвестиции и операции в Хърватия, Северна Македония, Латвия и други държави. От април 2019 г. компанията вече не е оператор на летище Истанбул. Поради това би било неточно представянето на компанията да бъде ограничавано до турския ѝ произход, заявява той. Според Делайе предложението на консорциума ADP/TAV е 100% френска оферта, която потвърждава нарастващия интерес на френските инвеститори към България.