Комисията за защита на потребители представи днес резултатите от проучване на пазара на храни и спиртни напитки в рамките на европейския проект за борба с двойния стандарт при продуктите. До есента ще са ясни първите резултати от лабораториите, а санкции се предвижда да налагат националните контролни органи в държавите членки, т.е. КЗП в България. Това заяви председателя на комисията Димитър Маргаритов в студиото на "Още от деня" по БНТ.
"Едно от важните неща беше да идентифицираме продуктови групи, които могат да бъдат намерени на пазарите в различните европейски държави и да имат абсолютно идентичен характер, включително като търговска марка и опаковка", обясни Маргаритов.
Той допълни, че данни могат да бъдат използвани за съпоставка на съдържанието във въпросната опаковка и дали е различно то.
Председателят на комисията каза, че КЗП е готова да пристъпи към лабораторни анализи и изследвания, за да работи по посока "установяване наличието на нелоялни търговски практики".
Фокусът на проучванията до момента са концентрирани върху хранителни продукти, но от КЗП са разширили обхвата и върху спиртни напитки.
Анализът, който те са извършили, е идентифицирал конкретни продукти, които могат да бъдат намерени на българския пазар и на останалите пет държави, които проектът обхваща. А проверката ще се осъществява при търговците, тъй като целта е да се закупува от същото място, от което и потребителят.
"Досега и до влизането в сила на директивата, което се предвижда да стане през януари 2020 година, законите в държавите членки не забраняваха на производители и дистрибутори на такива стоки да влагат различни съотношения в съдържанието. Сега с наличието на единната методологии и на новите законови текстове, които предвиждат, че тези разлики ще бъдат нелоялна търговска практика, има решение и на въпроса с различните вкусови предпочитания от гражданите от различни районни - било то географски и по националност. Тогава търговците биха могли да регистрират на база на популярните търговски марки и други такива, в които много ясно да е указано и самите потребители дори да бъдат поласкани от честта, че има специална търговска марка, която отчита техните специфични потребности.", каза Маргаритов относно аргумента на производителите, че част от продуктите се съобразяват със специфичните вкусове в определен район или държава.
КЗП ще разчита на лицензирани лаборатории в България, но Маргаритов не изключи, че ако се изпитат затруднения да спазят срока до края на годината, може да се обърнат и към чуждестранни лаборатории. През есента се очаква КЗП да оповести първите резултати.
Във връзка с новите по-ниски за международни разговори в рамките на Европейския съюз, Маргаритов изтъкна, че те не изискват преподписване на договорите с потребителите и че съществува опасността на пръв поглед клиентите да бъдат примамени с нови изгодни условия, а всъщност да получат услуги, които не са им необходими.
"Винаги въвеждането на нови правила не предполага подписване на нови договори, тъй като това произтича от общи тарифи, които стават част от условията, по които работят съответните оператори, респективно се тарифират потребители", каза Маргаритов.