Почти всички пътища в България са с асфалт
За 24 години - от 1995 до 2019 г., в България са построени 443 км нови магистрали, става ясно от данни, публикувани от Националния статистически институт в четвъртък. Преди 1995 г. в страната са изградени 314 км аутобани.
Към момента
най-много
километри
магистрали има
в Югозападна и
Южна България
- общо 432 км, като 240 км от тях са в Югозападния район. В Северна и Югоизточна България магистралите са общо 325 км. Преди 24 години те са били 83 км, 67 от които в Североизточния район. В Северозападния аутобаните се простират на едва 7 км. Тогава, както и днес в Северния централен районтакива пътища изобщо липсват.
Първокласните в страната са 2925 км, преди 24 г. са били 3051. Второкласните са 4022 км, а най-много са третокласните - 12 172. Общата им дължина се е увеличила почти двойно спрямо 1995-а, когато са били 6422 км.
Почти всички републикански пътища вече са асфалтирани, показват още данните на националната статистика. В края на миналата година от общо 19 876 км с асфалт са били 19 376 км.
Вече почти няма паважна или баластрена настилка по българските пътища. От втората има само 23 км шосета, а с паваж - 43 км. Но се оказва, че съществуват 320 км черни пътища, които са без никаква настилка, но са част от републиканската пътна мрежа. Все пак те намаляват - през 1995 г. са били близо 450 км.
Според вече започнатите проекти до 2023 г. се очаква в страната ни да има още почти 300 км нови магистрали. Основната част от тях
ще дойдат от
завършването
на магистрала
“Хемус”,
която трябва да е готова изцяло от София до Варна през 2023 г.
До есента се очаква да бъде завършена 10-километровата отсечка от Ябланица до Боаза.
Наскоро бе възстановено и строителството на участъка с дължина 16,3 км между Белокопитово и Буховци, което бе спряно през зимния сезон. Все още обаче не са приключили отчуждителните процедури за 15 км поради жалби. До края на месеца се очакват решенията по последните 25 дела. Предвижда се работата по тази част от отсечката да започне в средата на следващия месец, а цялото трасе да е готово до края на 2021 г.
В началото на май бе направена първа копка на дългия 134 км участък от Боаза до Велико Търново. Той е разделен на шест лота, за първите три вече има проекти и се строи. Целият участък трябва да е готов до 2022 г.
През юни започват процедурите по проектиране на последните близо 90 км на магистрала “Хемус” в участъка от разклона за пътя Русе – Велико Търново до пътен възел “Буховци”. Той е разделен на три лота. За първите два, дълги около 60 км, се актуализират подробните устройствени планове. За тях до 20-25 дни може да стартира обществена поръчка за изработване на разширен идеен проект. В началото на следващата година ще може да се възложи строителство на инженеринг.
За последните около 30 км има идеен проект и до 40 дни може да се възложи процедура за инженеринг – допроектиране и строителство. Плановете са строителството да стартира догодина.През 2023 г. трябва да е готова и магистрала “Струма”. От нея остава най-трудният участък - този през Кресненското дефиле, като
в момента се
прави оценка на
офертите, за да
се избере
строител
През следващия месец се очаква да започне и изграждането на тунел “Железница”, който е част от магистралата.
След три години трябва да е готова и магистрала “Европа”, която е от София до Калотина. За нея има избрани изпълнители, а първата копка бе направена преди дни. Срокът за изграждането е 910 дни, но има вероятност магистралата да е завършена предсрочно, тъй като теренът не е много тежък.