Промените в Закона за държавната собственост защитават финансовия интерес на собствениците - докато обжалват размера, ще получат определеното обезщетение, а след това и горницата, ако съдът постанови, че трябва да се плати такава

Над 250 съдебни дела срещу отчуждителни процедури бавят с една до две години реализацията на важни обекти от пътната инфраструктура, показва справка от съдилищата в страната.

Тези проекти има сключени договори с изпълнители и Агенция “Пътна инфраструктура” трябва да осигури разрешение за строеж в определените срокове.

При съдебни производства обаче това е невъзможно и води до претенции за неустойки от страна на изпълнителите. Забавянето на обектите с европейски средства по програма “Региони в растеж” води и до сериозни финансови корекции при нарушаване на сроковете за реализация.

Такива обекти например са пътят Пловдив - Асеновград, както и магистрала “Струма”, която се финансира основно от Оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”.

В почти 100% от случаите жалбите засягат единствено размера на определеното обезщетение, а не самия акт на отчуждаването.

Най-ярък пример

е магистрала

“Хемус”

За нея има осигурени пари от бюджета и бързината на изграждането ѝ зависи основно от отчужденията по Закона за държавната собственост. Вече близо година обаче се бави строителството на участъка от пътен възел “Белокопитово” до пътен възел “Буховци”. Той е с дължина 16,3 км, а засегнатите от трасето имоти, за които се дължи обезщетение на собствениците, са 318.

Първа копка на обекта беше направена през август 2018 г., но засега се работи само по 1,5 км. Причината е, че бяха заведени 32 дела от собственици на 140 имота. В момента остават нерешени 10 съдебни дела, които са отложени за септември. Което означава, че строителство на този стратегически инфраструктурен обект, ще бъде забавено с година и половина.

До момента нито

едно дело в този

участък не е

загубено от АПИ

- съдът е потвърдил определеното обезщетение. Това показва, че оценките, които се извършват от лицензирани оценители, са коректни. Те са изготвени на пазарни цени и не ощетяват интересите на собствениците.

Проблеми с отчужденията има и в една от отсечките на новия 134-километров участък на “Хемус”, където са засегнати 566 частни имота. В момента за всеки се вади удостоверение за наследници, за да се връчат уведомления на собствениците и да се изчака дали ще има жалби.

Блокиран 2 г. от

съдебните дела

бе и обходът на

Поморие

- обект, който е ключов за облекчаване на трафика по морето през летния сезон.

Поръчката за избор на изпълнител е от 2015 г., а договорът с изпълнителя ДЗЗД “Поморие 15” е от 2017 г. Решението за отчуждаване е от 19 януари 2018 г., но първа копка на обекта беше направена едва на 20 май 2019 г., защото срещу размера на оценките на имотите бяха заведени 22 съдебни дела.

През обжалване на обезщетенията мина още един голям проект по морето - обходът на Ахелой, който е част от модернизацията на пътя от Бургас до Слънчев бряг. Заповедта за отчуждаване е от 20 януари 2016 г., а разрешението за строеж - от септември 2017 г. И в този случай бяха заведени 18 дела за 20 имота и обектът бе завършен през юни 2018 г.

Собственици на земи по трасето на лот 3.3 на “Струма” от Кресна до Сандански също бяха недоволни от направените оценки. Дасегнати бяха общо 893 имота. Заведени бяха 25 дела, а обектът бе завършен в края на 2018 г. благодарение на мобилизацията на строителите.

Сложна бе и ситуацията при строителството на второкласния път Пловдив - Асеновград, който е един от най-натоварените в страната и е ключов за икономическото развитие на областта. Засегнати от трасето бяха 190 имота и бяха образувани 90 дела от собственици, с които се обжалваше размерът на обезщетенията.

Сега

в риск от

забавяне е

проектът за

строителство на

околовръстния

път на София

в участъка от “Младост” до бул. “Цариградско шосе”. Той засяга 228 имота, подлежащи на обезщетение. Вече са образувани 73 дела, но е възможно броят им да нарасне, защото процесът по връчване на уведомителните писма за отчуждаване на имотите продължава.

Промените в Закона за държавната собственост, които бяха приети от парламента в края на май, целят да се ускорят отчуждителните процедури и да се постигне бързина на изпълнението на обектите с национално значение като пътища, магистрали, газопроводи и електропроводи. Те ще позволят работата да започне след разрешение на съда за предварително изпълнение. А докато се строи, ще могат да вървят дела за по-високи обезщетения, които в момента спират работата.

Финансовият интерес на собствениците ще е защитен. Докато те обжалват, ако са дали сметка, ще получат определеното от лицензиран оценител обезщетение. А при областния управител ще има депозирана горница от една трета от тази сума, която да служи за евентуално доплащане, ако съдът постанови по-голям размер на обезщетението.

Ако не са дали сметка, определеното от лицензиран оценител обезщетение ще е при областния управител, където ще стои и горницата от сумата. Ако постановеното от съда обезщетение е по-високо, държавата ще се разплати със собственика.

Заради дела по отчуждителни процедури вече близо година обаче се бави строителството на участъка от пътен възел “Белокопитово” до пътен възел “Буховци” на магистрала “Хемус”.
Заради дела по отчуждителни процедури вече близо година обаче се бави строителството на участъка от пътен възел “Белокопитово” до пътен възел “Буховци” на магистрала “Хемус”.