В света има над 3500 вида люти чушки и всяка седмица някъде се създава нов хибриден сорт. Безспорно най-много видове има в Мексико, защото мексиканската кухня изисква огромни количества разнообразни люти продукти.
Българската кухня, макар да е с много степени по-малко пикантна от мексиканската или индийската например, също изисква доста люто.
Но предлагането не е особено голямо. Това е забелязал преди няколко години Александър Кюркиев, българин, който е работил и живял няколко години в чужбина.
Прибира се да живее в България и се установява в софийското село Кокаляне. Понеже обича люто и се интересува от отглеждането на редки сортове чушки, постепенно
хобито му се
превръща
в семеен бизнес
Заедно с приятелката си Боряна създават бранда Chilli hills през 2014 г.
Освен търговска марка Chilli hills е и бутикова ферма, в която се отглеждат редки видове люти чушки от цял свят. В рамките на няколко часа след брането им те се обработват и консервират под формата на люти сосове, пасти, маринати и много други разнообразни продукти.
Постепенно отварят два собствени магазина, създават възможности за франчайз и изобретяват първата люта крафт бира, най-лютия сос и много други.
“В момента имаме към 40 наши продукта и още няколко, които произвеждаме в колаборация с партньори. На пълно работно време във фирмата работят 8 човека”, разказва Александър.
Сред продуктите им има редица новости за България. Например лютият мед, сладкото от люти чушки, лютото фъстъчено масло, биошоколадът с люта чушка, лютата ракия “Културна”, няколко вида люта бира и др.
В началото дори той е бил изненадан от
взривния
икономически
растеж
на фирмата. Ръстът на оборота е между 300 и 400% всяка година. Съвсем скоро продуктите им започват да се продават във всички големи търговски вериги, а и в много биомагазини и създават партньорски отношения с над 250 търговски обекта в страната. Така стигат до идеята да отворят и
свой фирмен
магазин,
който до няколко години има всички изгледи да се превърне във верига.
Отделно от това много от сосовете им вече присъстват в менютата на реномирани ресторанти и се превръщат в снабдители на все повече заведения.