Няколко пилоти, сред които и Челси Салънбъргър, пилотът-герой, който приводни самолет преди 10 години, без да се стигне до жертви, призоваха за по-добро обучение на техните колеги, които ще пилотират самолетите "Боинг 737 МАКС", когато полетите им бъдат възобновени, предаде Франс прес.
Самолетите от този модел бяха спрени след две катастрофи, отнели живота на 346 души, припомня БТА.
"Ясно е, че системата за стабилизиране на полета е била фатално дефектна и не е трябвало да бъде одобрена", заяви Салънбъргър.
Салънбъргър, известен като Сали, стана герой на гражданското въздухоплаване през януари 2009 г., когато приземи самолет с аварирали два двигателя в река Хъдзън и спаси всички пътници и екипаж, припомня Франс прес.
Пред подкомисията по авиация в Камарата на представителите на американския Конгрес Даниъл Кери, президент на влиятелния синдикат на американските пилоти, обвини "Боинг", че е бил нечестен в миналото и че не е предупредил пилотите за съществуването на системата.
Въпросът за обучението на пилотите бързо се оказа в центъра на дискусиите. Дали ще е достатъчно пилотите, които са с лиценз за пилотиране на самолети от предишните версии на "Боинг" 737, да се обучават сега само на таблети или да минават и през симулатор на полета. Последното решение ще отнеме време заради недостатъчно симулатори и ще струва по-скъпо. "Боинг" мисли, че обучението само чрез таблети е достатъчно.
Според Сали, който неотдавна извърши полет в симулатор, за да направи възстановка на инцидентите станали със самолети МАКС, пилотите трябва да "развият мускулна памет, за да са способни да реагират бързо и ефикасно на спешна ситуация". Той допълни, че четенето на инструкции от айПад изобщо не е достатъчно.
"Те ("Боинг") изобщо не ни казаха за съществуването на системата за стабилизиране на полета и следователно нямаше по-солидни тренировки на пилотите, които щяха да летят на 737 МАКС", каза пък Кери, който носеше пилотска униформа по време на изслушването в подкомисията. На нея присъства и семейството на млада жертва на една от катастрофите със самолети МАКС.
"Боинг" работи от няколко месеца за коригиране на системата за стабилизиране на полета, която беше набедена за отговорна за двете катастрофи - в Индонезия и в Етиопия. Компанията все още не е представила модификациите на системата, които да бъдат сертифицирани.