Ще се иска предварително изпълнение на отчуждителните процедури за част от трасето между п.в. „Буховци“ и п.в. „Белокопитово“
От миналата година се работи по общо над 25 км от автомагистрала „Хемус“ – в участъците между Ябланица и п. в. „Боаза“ и от п. в. „Белокопитово“ до п. в. „Бухово“. От първия са изпълнени 81% от дейностите, като вече е започнало и полагане на битумизирана основа. Очаква се работата по него да завърши до края на 2019 г.
Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по време на изслушване в парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, съобщиха от пресцентъра на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Регионалният министър коментира още, че се работи само по 1,5 км от трасето на другия участък – между пътните възли „Буховци“ и „Белокопитово“. Строителството по останалите 15 км не може да започне заради неприключилите отчуждителни процедури. За тях за пръв път ще се възползваме от промените в Закона за държавната собственост и ще поискаме предварително изпълнение на отчуждението, съобщи Аврамова и изказа благодарност към народните представители за направените законодателни изменения. 9 са делата, за които е поискана такава процедура.
Продължава теренното осигуряване на 134-километровия участък от п. в. „Боаза“ до разклона с пътя Русе – Велико Търново, информира още министърът. Те са по-напреднали за първите три от общо шест участъка, на които е разделено трасето. Агенция „Пътна инфраструктура“ разчита на съдействието от общините, за да може отчуждителните процедури да приключат по-бързо. В две отсечки, в които те са завършени, се работи на терен.
По време на изслушването стана ясно, че дясното платно на пътя Мездра-Ботевград ще бъде изградено върху сега съществуващото, а лявото ще се изгражда успоредно на него, с изключение на отсечка с дължина около километър, където трасето напуска съществуващия път. Пресичанията с републиканските и общинските пътища ще бъдат оформени като кръгови кръстовища. Избран е изпълнител на лот 2 от трасето, но процедурата се обжалва в Комисията за защита на конкуренцията. Скоро се очаква да има избран изпълнител за лот 1.
АПИ е предприела действия за възлагане на инженеринг на 38 свлачища по републиканки пътища в страната. До края на месеца ще стартира и процедура за избор на строителен надзор на 6 от тях. Целта е работата по всички да стартира през тази година. Укрепването им ще бъде финансирано със 140 млн. лв., които са заделени в бюджета на АПИ за тази година. Предвижда се изпълнението на дейностите да приключи през 2020 г., като бъдат дофинансирани от бюджета за следващата година.
Идеята за следващия период е да има приоритетни проекти, които да не са фокусирани в решаването на градски проблеми, а да се даде повече гъвкавост и да се направят проекти, които да водят до развитие, коментира министър Аврамова в отговор на въпрос.
Работи се и до края на 2019 г. ще има готов проект на Регионални схеми за пространствено развитие на районите от ниво 2, които ще изпълняват ролята на стратегии за изпълнение на инструмента Интегрирани териториални инвестиции на регионално ниво. Паралелно се актуализира Националната концепция за пространствено развитие. Тя ще изведе ключовите градове, които да бъдат подкрепени по линия на устойчивото градско развитие.
До края на годината се предвижда на обществено обсъждане да бъдат подложени проектите на закони за управление на етажната собственост и за водоснабдяването и канализацията стана ясно още по време на изслушването.
В момента три тематични работни групи разглеждат получените над 700 предложения от граждани и организации, които целят подобряване на нормативния акт. Изработват се механизми за засилване на контрола, както от страна на местната власт, така и от самите домоуправители. Предвижда се техните правомощия да се разширят с цел да може ефективно да се събират таксите за управление и ремонт и да може да се облекчат добросъвестните съседи.
Обмисля се с новия Закон за ВиК срокът на договорите между асоциациите по водоснабдяване и канализация и операторите да се удължи от 15 на 25 години, с което да се създаде по-добра възможност за поддръжка на инфраструктурата.