Стартира най-големият след столичното метро проект за изчистване на градския транспорт от вредните газове

На 2 юли ръководителят на управителния орган на Оперативна програма “Околна среда” Валерия Калчева е подписала насоките за кандидатстване по процедурата за закупуване на нови електрически превозни средства за градския транспорт в 10 български общини.

Тя предвижда отпускането на общо 500 млн. лв. европейски пари за доставката на електробуси, тролейбуси и трамваи и изграждането на инфраструктура за експлоатацията им. На практика това е най-мащабната инвестиция в повишаване на ефектовността и чистотата на градския транспорт у нас, ако не броим големия проект за софийското метро, който се изпълнява вече в продължение на два програмни периода.

Процедурата има два компонента – първият предвижда  закупуване на електробуси и на тролейбуси, а вторият – на трамваи. Тъй като не се предвиждат средства за изграждане на нова инфраструктура за трамваи, по втория компонент може да кандидатства само Столичната община, и то за точно определена сума – 97,7 млн. лв. Така за закупуване на електробуси и тролеи за София и останалите общини остават малко над 402 млн. лв.

Проектът е част от приоритетната ос за подобряване на качеството на атмосферния въздух и неслучайно е насочена към 10 определени общини (виж графиката). Това са общините, в които има превишение на емисиите от фини прахови частици и азотни окиси и целта на процедурата е чрез увеличаване на дела на електрическите превозни средства да вкара тези емисии в границите на нормалното. Затова един от изискваните документи при кандидатстването е да се опише какви са били точно емисиите на фини прахови частици и азотни съединения във въздуха в общината от 2011 г. насам, какви са били използваните през този период транспортни средства и да се изчисли колко вредни емисии биха били спестени от замяната.

Предвидената безвъзмездна финансова помощ по процедурата е 500 млн. лв., но максималните стойности вече са разпределени (виж графиката), като кандидатстващите общини също са ясни и дори са определени техните партньори – съответните предприятия за градски транспорт.

Посочените в инфографиката суми са максимално допустимите за съответната община и общинско дружество, като включват абсолютно всички разходи, включително и тези за комуникационни дейности по проекта. Но правилата не забраняват, ако средствата не са достатъчни, общината или нейният партньор да привлекат допълнително финансиране, независимо от какви източници – собствени или  банково кредитиране например.

Независимо че обикновено дружеството партньор е общинско предприятие и негов едноличен собственик на капитала е съответната община, за целите на кандидатстването по тази процедура между общината и партньора трябва да има нарочно съставен договор по образец. Заради невъзможността община Шумен да покаже такъв договор, тя е отпаднала в последния момент от списъка.

Обикновено кандидатите по европейски програми живо се интересуват от това какви са всички допустими дейности. 

В случая те са максимално много и позволяват на общините не просто да закупят електробуси или тролейбуси, но и да финансират ред дейности, които улесняват експлоатацията им. Например признават се всички разходи, които трябва да се направят, за да се пригодят електробусите към съществуващите интегрирани системи на съответния градски транспорт – GPS, видеокамери, звукова сигнализация, система за електронно таксуване и т.н.

Тъй като за електробусите трябват зарядни станции на подходящи за маршрутите им места, сред допустимите разходи са и самите трансформаторни станции, както и разходите по проектиране и изграждане на кабелна мрежа до тях, присъединяването им към градската енергийна мрежа, включително и когато се налага не нова инфраструктура, а реконструкция на съществуваща.

Любопитното е, че някои от общините вече са се интересували дали може сред разходите да посочат и специализираната техника за поддръжка на контактно-кабелната мрежа за тролейбусите. Такъв въпрос например е задал директорът на “Столичен електротранспорт” ЕАД Евгений Ганчев. От управляващия орган са му отговорили писмено, че ще се признават и тези разходи.

Тъй като сред документите за кандидатстване са предвидени и доста анализи – на пътникопотока, на наличния парк, на екологичната обстановка в общината, програмата заплаща и разходите за изготвяне на проектното предложение, включително всякакви необходими анализи и проучвания.

Документът предвижда и ред задължителни дейности, които са обичайни за европейските проекти: за управление и организация на проекта, за информационни и комуникационни дейности (до 1% от стойността на проекта), за командировъчни на ръководния екип на проекта и др.

За десетте общини, предвидени в програмата, предстои горещо лято. Тъй като до 18,30 часа на 30 август 2019 г.  трябва да се подадат проектните предложения. След одобряването им, което се очаква да приключи до края на 2019 г., бенефициентите имат право да получат авансови плащания и да започнат да изпълняват проектите.

Максималният срок на всеки проект ще е 40 месеца, но не по-късно от крайния срок, в който трябва да приключат действията по настоящата програма “Околна среда” - 31 декември 2023 г. Т.е., ако една община започне проекта в началото на 2020 г., крайният срок за завършването му се пада около март и април 2023 г. Вероятно първите доставки на електробуси и други електрически превозни средства ще започнат да се правят не по-рано от началото на 2021 г.