Днес Телетол стартира и процедура в Европейската комисия по установяване на нарушения на българската държава в прилагането на европейското право, и с цел защита на правата на потребителите на е-винетки.
Вторият национален доставчик на електронни винетки - Телетол - поиска от прокуратурата да започне разследване срещу председателя на УС на АПИ Георги Терзийски и директора на Националното Тол управление - Олег Асенов - за действия и бездействия, които умишлено облагодетелстват трети страни и които нарушават правата и законните интереси и свободите на гражданите и потребители на електронни винетки.
На прокуратурата е предаден и детайлен доклад, съдържащ информация, факти, документи в подкрепа на твърденията за извършване на действия от гореспоменатите лица.
Сигналът до Прокуратурата е за злоупотреба с власт, манипулиране и прикриване на публична информация и документи, ощетяване на потребителите на е-винетки и сериозни нарушения на договора за изграждане на тол-системата. В сигнала са посочени и факти, доказващи незаконосъобразността на договора за опериране на единствения действащ национален доставчик - Интелигентни Трафик Системи ЕАД, който и до момента продължава да е монополист.
“Сезираме прокуратурата, след като ни бе оказан административен натиск в продължение на 6 месеца, целящ да се откажем да бъдем доставчик на електронни винетки и да не ги разпространяваме чрез изработеното от нас мобилно приложение. Дързостта на държавни служители да препятстват дейност, която подлежи единствено на регистрационен режим, е в пълен разрез с принципите на свободния пазар и е груба демонстрация на административен произвол. Това е липса на елементарен морал в институциите и използване на методи като сплашване и принуда, за да се подчинят бизнеси и реално да се ограничат правата на гражданите”, каза Мартин Димитров от Телетол.
“Очакваме от прокуратурата да започне незабавно производство по този особено важен за националната сигурност въпрос, който засяга пряко всеки един гражданин на България и всеки един икономически оператор, било български или чуждестранен”, допълни съоснователят на Телетол Лиляна Деянова.
В сигнала до прокуратурата Телетол прилага документи и сочи конкретни данни и доказателства, които недвусмислено показват, че:
- АПИ не е собственик и реално няма достъп към момента до собствената си система за електронни винетки, която e в експлоатация от януари 2019г. и би трябвало правата да са предоставени на българската държава. Това е нарушение на Договора за изпълнението на ТОЛ системата, сключен след проведена обществена поръчка, както и на Закона за пътищата, тъй като в последния изрично е регламентирано, че преди стартиране на експлоатация само АПИ трябва да притежава достъп до системата без да има съвместно опериране, с което и да било трето лице.
- Българската система за електронни винетки е създадена за аржентинско дружество Kapsch TrafficCom Argentina, а избраният след проведената обществена поръчка изпълнител - консорциум на дъщерни фирми на австрийското дружество Капш - е уредил за себе си пълните права върху българската система чрез основния си подизпълнител. В договора на Капш с АПИ изрично е посочено, че собствеността на системата трябва да принадлежи на българската държава и системата не може да се предоставя или използва от трети страни.
- Договорът на единствения засега национален доставчик на услуга, “свързан” със системата на АПИ - Интелигентни Трафик Системи ЕАД е нищожен, тъй като е сключен един ден преди да бъдат приети и публикувани Правилата и Общите условия за регистриране на други желаещи доставчици. Това еднозначно показва, че същият договор е подписан в резултат на предварителни противоправни уговорки. В допълнение са предоставени доказателства, че монополистът ИТС АД не използва собствена система, каквото е изискването за всеки регистриран доставчик, а реално използва същата система, която Капш е разработила за АПИ. Това категорично потвърждава, че Капш действа като напълно незаконен Оператор, работейки в сянка и осъществявайки чрез монополиста разпространението на е-винетките, а в бъдеще - и на тол таксите.
“Предоставените от нас документи и записи на практика показват, че с действие и бездействие отговорните за това институции умишлено не допускат Телетол до този реално отворен пазар и по този начин тези институции противозаконно действат в полза на определени частни интереси. Така те създават предпоставки за безконтролно изтичане на стотици милиони левове от винетките и в бъдеще от тол таксите към една частна фирма”, уточнява Мартин Димитров и допълва: “Предоставили сме и доказателства за конкретни държавни служители на високи постове, които са в преки и непреки връзки и може би дори в сътрудничество с представители на дружеството-монополист до момента.”
Също днес Телетол сезира Европейската комисия за нарушаване на европейското право.
“Очакваме на българското правителство да бъде наложено да поправи порочната си практика, която е в разрез с европейските правила”, каза Лиляна Деянова
В случай, че правителството откаже да направи това, Европейската комисия ще заведе дело в Европейския съд и не е изключена възможността българската тол система, от която е част и електронната винетка да последва съдбата на германската тол система, която беше спряна от Европейския съд, именно заради дискриминационна практика, а договорът с Капш - избран за оператор на системата там - бе незабавно прекратен.
От "Телетол" допълват още:
Не можем да не изразим и съжалението си от това, че се стига до това една софтуерна компания, вместо да изгражда продуктите си, за да участва на един законово регламентиран свободен пазар, да се налага да се бори с една прогнила система, която не позволява на реалния бизнес да участва на състезателен пазарен принцип в икономиката на страната. Това противоречи на базисните принципи на съвременното демократично общество и ние се чувстваме длъжни да отстояваме тези принципи докрай с всички предвидени от закона средства. В тази връзка, не намираме за наивна вярата ни във върховенството на закона и сме убедени, че ако не българските институции, то европейските, ще пречупят гръбнака на една голяма корупционна схема. И ние ще съдействаме за това, защото такъв е и обществения интерес.
Призоваваме АПИ и МРРБ да подкрепят подхвърлените в различни медии твърдения с доказателства и документи така, както повелява ролята им на официални български институции.
Нека покажат:
? Поне 1 протокол, от който е видно, че допускат Телетол до свързване със системата или
? че софтуерът ни е преминал проверка, която да установи дали е или не е технически съвместим.
Държавните институциите е редно да говорят с актовете си (протоколи, документи, решения) или с понятия като “изпълнение” и/или “неизпълнение”, а не с режисирани медийни изяви. Заявяваме отново, че:
? Телетол не е допуснат до това да бъде тествана нашата система за продажба на е-винетки за съвместимост, нито ни е бил предоставен “ключ”, за да бъде осъществено включване към опериращата в момента система (контролирана от частното дружество ИТС ЕАД). Припомняме, че АПИ дори няма как да направи това, при положение, че директорът на Националното ТОЛ управление - проф. Олег Асенов - признава в официалната си кореспонденцията с нас, че агенцията няма достъп до собствената си система.
? Телетол не е получила Решението на УС на АПИ за прекратяване на договора, под претекст, че АПИ не предоставя Решенията нито един акт от АПИ, който да представлява по същество решение за прекратяване на договора за национален доставчик на услуги.
В допълнение, призоваваме МРРБ да уважат искането на транспортния сектор и да предоставят карта на изградените пътни рамки/портали, която не само не би следвало да е тайна, но и следва да бъде публично достъпна като задължение за изпълнителя на обществената поръчка за проектиране и създаване на националната тол система. В противен случай, ще е ясно на всички, че тази институция е силна на думи, но когато трябва да доказва твърденията си, гузно мълчи.