„Фолксваген“ (VW) прави радикален преход към електромобилност и може да определи посоката чрез партньорство с „Форд“ (Ford) – създавайки неприятности за „Бе Ем Ве“ (BMW) и „Даймлер“ (Daimler).
Това пише Щефан Менцел за вестник „Ханделсблат”, цитиран от БГНЕС.
Мястото на обявлението не е избрано съвсем случайно. Нюйоркската фондова борса е само на няколко крачки и въпростнияj район е дом на “Корпоративна Америка”.
Главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс и този на Ford Джим Хакет избраха прекрасен хотел на „Уолстрийт“, където смятат да представят своя нов автомобилен съюз днес. Двамата изпълнителни директори искат да покажат на американския фондов пазар и финансовия свят, че възнамеряват да създадат мощен съюз.
Алиансът в Ню Йорк е повратна точка. От ожесточени конкуренти в бизнеса с двигатели с вътрешно горене стават партньори с въвеждането на електромобили.
Чрез сливане и двата гиганта могат значително да увеличат броя на електронните си автомобили и да определят индустриални стандарти. Никога преди не е имало такава цялостна подмяна на визията и частите на автомобила. Това е съюз, който пренарежда баланса на силите в автомобилната индустрия. Индустрията казва: През следващите една до две години повечето от другите производители ще се нуждаят от партньорства, за да балансират мощността и обема в ерата на електромобилността. Фолксваген и Форд установяват стандарти.
Никоя автомобилна компания, с изключение на “Тесла“, не разчита толкова радикално на електрическата мобилност, колкото Volkswagen. Очаква се електрическият двигател да се превърне в най-важния двигател през следващите години. Първите фабрики за автомобили вече се преобразуват. Заводите, в които все още работи върху дизелови и бензинови двигатели, вероятно ще спрат в обозримо бъдеще.
Пътната карта е следната: само до 2023 г. производителят на автомобили във Волфсбург инвестира повече от 30 милиарда евро в електромобилност. В началото на 2030 г. се очаква последният нов двигател с вътрешно горене на Volkswagen да се появи на пазара, който ще се продава през около 2040 г. Ако се приеме, че животът му е около десет години, последният такъв се очаква да изчезне от пътищата около 2050 г.
Нов стандарт за индустрията
През следващите десет години Volkswagen ще произведе около 22 милиона електрически автомобили. Планират се около 70 различни модела. До 2030 г. главният изпълнителен директор Дийс възнамерява да постигне електрически дял от около 40% от собствения си автомобилен парк в Европа и Китай. Още тази и следващата година нещата ще напреднат бързо.
През 2019 г. холдинга иска да продаде около 100 000 автомобили изцяло на батерии в световен мащаб, а до 2020 г. вече трябва да бъдат повече от 500 000.
За сравнение: миналата година имаше само 25 000, както потвърди преди няколко дни главния финансов директор Франк Витер на конференция на инвеститорите.
Ключова роля играе електрическата платформа MEB (“Модулна електрическа конструкция”), разработена от самия Volkswagen. Платформата е нещо като невидима субструктура на автомобила. Тя включва двигателят, шасито, охлаждането и – електрическото задвижване – батериите. Веднага след избухването на дизеловия скандал, Volkswagen реши през есента на 2015 г. да разработи напълно нова електрическа платформа за цялата компания. Почти всички дъщерни дружества ще трябва да разработят нови електрически автомобили въз основа на тази платформа. Тъй като същите компоненти могат да бъдат използвани милиони пъти, компанията ще реализира милиарди спестявания.
“С MEB бранда Volkswagen разработва бъдеща платформа за цялата група”, заяви изпълнителният директор Херберт Дийс преди няколко седмици пред вътрешен кръг от служители. Със собствената си електрическа платформа VW въвежда различен подход от своите двама южногермански конкуренти – Daimler и BMW. Вместо нея първокласните производители използват смесени форми за производствените комплекти, които се използват еднакво за електрическите автомобили и за моделите с бензин или дизел. Френската корпорация PSA също подкрепя тази смесена система.
Volkswagen е с четири до пет пъти по-голям капацитет от конкурентите си в южната част на Германия. Затова си струва компанията, базирана във Волфсбург, да разработи своя собствена електрическа платформа. За точната цена Volkswagen мълчи. В индустриалните среди обаче се считат за реалистични около 2 милиарда евро. С оглед на значително по-малките им количества, Daimler и BMW трябва да действат по-предпазливо. Поради несигурността, свързана с въвеждането на електромобилите, те първоначално са избрали смесени форми в платформите.
Мощна амбиция
Индустриалните наблюдатели са сигурни, че Volkswagen е разработил по-добрата система. “Платформата MEB е една от най-модерните електрически платформи за следващите три до четири години”, убеден е Арнт Елингхорст от инвестиционната къща Evercore ISI. Мащабността на „Volkswagen Grou“ е изключително голяма, модулната система ще бъде използвана милиони пъти и ще даде на волфсбургския автомобилен производител много решаваща цена и конкурентно предимство.
Анализаторът е сигурен, че VW ще постави проблема с разходите за електрически автомобили под контрол. Защото всички производители се тревожат, че няма да направят много пари с новите електрически автомобили в първите дни на пускането на пазара. Елингхорст изчислява възвръщаемост за Volkswagen следващата година от 0,2%. До средата на следващото десетилетие тя ще нарасне до около 5,5%. След това компанията ще произвежда около 3 милиона електрически автомобили годишно въз основа на новия комплект.
Амбицията е мощна. До 2022 г. Volkswagen вече обяви 15 различни модели MEB. Те включват лимузини, все по-важните джипове и микробуси. Волфсбург ще може да достигне световен пазарен дял от 35% за електрическите автомобили до 2025 г., според Елингхорст. “Освен „Тесла“, няма друг автомобилен производител, който да следи навлизането на електрическата мобилност така последователно”, подчертава той.
Сега, използването на новата електрическа платформа не е ограничено само до „Volkswagen Group“ – сега става дума за съюз, както с Ford, ако надзорният съвет на VW, както се очакваше в четвъртък, значително разшири сътрудничеството с американския автомобилен производител. Както бе съобщено в края на срещата, точно това се случва: надзорният орган дава зелена светлина за разширено сътрудничество.
Главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс е прекарал последните няколко месеца многократно върху слогана, с който иска да предложи платформата MEB на други производители на автомобили. “С електрическия комплект за производство, ние сме твърдо пред конкуренцията. И ще създадем възможност на трети страни за бърз и ефективен напредък. С MEB имаме възможност да създадем индустриален стандарт,” каза той преди седмици на конференция за мениджмънта на VW.
Возията вече няма да бъде специфична за марката в бъдеще
Това значи, че в ерата на електричеството задвижването вече няма да играе толкова важна роля. В случая със запалителната система техническите разработки на компанията все още осигуряват важна отличителна характеристика в сравнение с нейните конкуренти. Тази разлика не важи за електрическия ресор. Задвижването едва ли ще се различава от производител до производител, защото, например, бързото ускорение е една от най-важните основни характеристики на всеки електрически двигател.
Това също обяснява защо Ford сега иска да закупи платформата MEB за европейския пазар от Volkswagen. Въпреки че американската компания също има свои собствени разработки за превозни средства, задвижвани от батерии. Но тези платформи са предимно подходящи за по-големи превозни средства като популярните американски пикапи.
С MEB Volkswagen въвежда по-гъвкава платформа в програмата, която е по-подходяща за по-малките превозни средства в европейски стил. Ford спестява много пари при сътрудничество с VW, тъй като не трябва да разработва собствена платформа за Европа. Вместо това американската компания ще трябва да плаща възнаграждения на Волфсбург в бъдеще. В допълнение, VW и Ford имат възможност да разширят платформеното си сътрудничество в Китай, където колите са много повече в сравнение с европейския установен модел.
В момента „Ford Group“ продава около един милион автомобила годишно в Европа. И Ford, и Volkswagen, не очакват, че за кратко време веднага ще се появят милиони електрически автомобили. Но до средата на следващото десетилетие може да има няколкостотин хиляди компактни и средноголеми превозни средства, произведени от американската компания в европейските й фабрики, базирани на електрическата платформа на VW. Ford също така спешно се нуждаят от задвижвани с батерии превозни средства, за да посрещнат значително затегнатите европейски ограничения на изразходвани емисии.
Нарастване на натиска върху конкуренцията
“С Ford VW получава шанса всъщност да направи комплекта MEB новия индустриален стандарт”, казва Стефан Братцел, професор по автомобилостроене в Центъра за автомобилно управление (CAM) в Бергиш Гладбах. Досега шефът на VW Дийс осъществяваше само сътрудничество с производителя на малки серии в Аахен „Ego Mobile“.
През март Volkswagen обяви по време на автомобилното изложение в Женева, че компанията на университетския професор Гюнтер Шух ще построи автомобил за забавление, базиран на модела на плажния малък автомобил на VW, базиран на платформата MEB. Но от тях ще се произвеждат максимум няколко хиляди автомобила годишно.
За Братцел сътрудничеството между Volkswagen и Ford изпраща сигнал до цялата автомобилна индустрия. “Това поставя другите производители под натиск”, подчертава професорът. Volkswagen има значително предимство по отношение на цените, което би накарало конкурентите да се замислят. Следователно, натискът ще се увеличи, за да се формират подобни консорциуми в близко бъдеще.
Братцел вижда особена нужда от реакция в Daimler и BMW. “Производителите на премиумите трябва да помислят двойно повече за това, което искат да правят в бъдеще”, съветва той. Доста е възможно двата южногермански автомобилопроизводители да изберат обща електронна платформа, базирана на тази на предшественика Volkswagen – първоначалните преговори вече са в ход. General Motors, Toyota и Hyundai -Kia вероятно са достатъчно големи, за да разработят свои собствени комплекти.
За момента остава неясно каква стратегия ще преследват останалите европейски производители. Най-голяма нужда Братцел вижда в Италия. “За това „Фиат“ (Fiat) да няма нищо”, е негова лична грижа. Може би точно най-близкият потенциален клиент на Volkswagen в Торино ще бъде този, който ще премести модулната система MEB от Волфсбург.