Промени в Правилника за прилагане на Закона за семейни помощи за деца намаляват административната тежест, съобщават от пресцентъра на Агенцията за социално подпомагане.

Промените са в сила от 1 август.

С тях се регламентира възможността заявленията-декларации за получаване на всички видове семейни помощи за деца да бъдат подавани и по електронен път с квалифициран електронен подпис или чрез лицензиран пощенски оператор, а не само чрез лично заявяване в дирекция "Социално подпомагане" (ДСП) по настоящ адрес.

При лично заявяване за отпускане на семейни помощи в съответната ДСП по настоящ адрес, документите, упоменати като необходими за представяне в специализираната нормативна уредба, се прилагат на хартиен носител в оригинал, като се изискват за справка и личните карти на заявителите.

Когато кандидатстващите за отпускане на семейни помощи използват лицензирани пощенски оператори за подаването на заявленията-декларации, необходимите документи също се прилагат в оригинал.

До създаването в Единния портал за достъп до електронни административни услуги на всички електронни административни услуги, отнасящи се до предоставянето на семейни помощи, подаването на заявленията-декларации по електронен път ще се извършва чрез създадените от лицата профили в системата "Електронно връчване".

Удостоверяването на самоличността на заявителите ще се осъществява чрез квалифициран електронен подпис. Към заявленията трябва да бъдат приложени необходимите документи, сканирани като прикачен файл.

Във връзка с влезлите в сила от 1 август промени в Закона за семейни помощи за деца, касаещи прекратяването на месечните помощи за отглеждане на дете до завършване на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст, в ППЗСПД е регламентиран и редът за прекратяването на помощта, се посочва в съобщението.

Когато в рамките на един месец от учебната година са допуснати отсъствия повече от три дни от дете, посещаващо група за задължително предучилищно образование и от 5 учебни часа от ученик, Агенцията за социално подпомагане (АСП) ще изисква от Министерството на образованието и науката писмено потвърждение на актуалността на подадената информация за допуснатите отсъствия от конкретното дете, преди заповедта за прекратяване на помощта да бъде издадена.

Нов момент е и изплащането на еднократната помощ за ученици, записани в първи клас на два пъти. Половината от нея ще се изплаща или предоставя след влизане в сила на заповедта за отпускането й, а втората половина в началото на втория учебен срок, ако детето продължава да учи.

Еднократната помощ за ученици ще се възстановява ако: детето/ученикът не постъпи в училище, освен ако причина за това е здравословното му състояние; не продължи обучението си през втория учебен срок до завършване на първи клас, освен ако това е невъзможно поради здравословното му състояние, както и когато в рамките на един месец от учебната година има допуснати отсъствия от 5 учебни часа, за които няма уважителни причини.