Комисията за защита на потребителите разпространи съвети на експерти за това как туристите да постъпват при различни ситуации при използването на услуги през лятото. От комисията изброяват най-често срещаните нарушения в хотели и курорти.
Според експерти едно от важните неща, на които трябва да обърнем внимание е дали и как хотелът е категоризиран. Така туристите ще могат да си изградят представа какво ги очаква там. Категоризацията е в пряка връзка със съответствието на даден хотел с набор от критерии по отношение оборудването на стаите, прилежащите заведения и останалите допълнителни услуги.
Сред останалите най-често срещани неща, на които туристите трябва да обърнат внимание, е дали има поставен ценоразпис на рецепцията на обекта. Цените трябва да са в левове, ясно изписани и в еднакъв размер спрямо всички туристи. Тази информация следва да бъде предоставена, както на български език, така и на английски.
Един СПА хотел може да се рекламира като такъв само ако притежава сертифициран СПА център. Този СПА център трябва да разполага със закрит плувен басейн. Задължително е да има и водна секция с басейн за възстановително и релаксиращо въздействие, масажна или класическа вана. Можете да разчитате още на сауна и влажна високотемпературна секция (например, парна/римска/турска баня), помещение за контрастни процедури и др.
Когато туристите са избрали хотел на база ол инклузив, той трябва да предлага поне минималния задължителен асортимент от храни и напитки в съответните часови пояси. По отношение на напитките например, задължително трябва да има топли (кафе, кафе с мляко, чай, мляко, мляко с какао, сметана), безалкохолни, алкохол (водка, бренди, джин, ликьор, мента, мастика, вино, бира) и коктейли. Храненията могат да бъдат в основния ресторант (обикновено закуска, обяд и вечеря), снекбар, лоби бар и/или пул бар (най-често следобедната закуска).
Ако по някаква причина част от обещаните услуги бъдат отказани на турист, туристът следва да поиска компенсация – други подходящи услуги или отбив от цената.
Ако на място туристът открие сериозни разлики във вида и категорията на обекта, неговото местоположение и отдалеченост от плажа или обещаните допълнителни услуги с представените в рекламата в интернет, то трябва да се обърне към търговеца, на когото е заплатил, и да настоява за компенсация.
От Комисията съветват при установяване на проблем туристите да уведомят управителя на хотела или представителя на туроператора или турагента, от когото са закупили почивката, и да настояват да им бъде предоставено това, за което са заплатили.
Ако направят допълнителни плащания поради неизпълнените ангажименти, да пазят платежните документи. Те ще са необходими, за да бъдат възстановени въпросните суми. Ако не успеят да решат проблема в диалог с търговеца на място или на по-късен етап, да потърсят съдействие от Комисията за защита на потребителите.
"Попадаме на случаи, в които обектът е категоризиран като семеен хотел или като къща за гости, а се рекламира като хотел. Това не е коректно, тъй като неслучайно Наредба въвежда различни видове обекти и степени на категоризация и съответните изисквания, за да може даден туристически обект да получи този вид и тази категория”, обяснява председателят на КЗП Димитър Маргаритов, цитиран от БГНЕС.
По думите му все по-рядко се среща предоставянето на туристическа услуга в некатегоризирани обекти, за разлика от минали години, когато това е било честа практика. „Независимо от това кога отиват на море – в средата на юни, началото на август или в края на септември, туристите трябва да получат едно и също качество на обслужването”, категоричен е Маргаритов. Той апелира към търговците да не се изкушават да свалят качеството на предлаганите от тях туристически услуги и да държат качеството високо до самия край на сезона.