От общо 6 км само върху 2 км терените са напълно свободни

Само двама собственици са си поискали парите досега

Разширяването на околовръстното шосе на столицата между “Младост” и началото на магистрала “Тракия” ще се извършва на части, тъй като далеч не навсякъде отчуждителните процедури са завършили. Участъкът, от който ще се почне, е разклонът за село Герман, тъй като това е единственото място, на което в продължение на около 780 метра трасето е с напълно приключили отчуждителни процедури, научи “24 часа”.

Регионалният министър Петя Аврамова каза по време на парламентарния контрол в петък, че разширението ще започне в края на септември или началото на октомври, след като миналата седмица кабинетът отпусна 144 млн. лв. за този приблизително 6-километров участък, създаващ в момента много затруднения за движението.

Проектирането и строителството обаче ще трябва да се правят от изпълнителя - “ГБС Инфраструктурно строителство”, на части, тъй като далеч не навсякъде е ясно дали и кои точно терени са свободни. От цялата дължина на участъка – 5,8 километра, отчуждителните процедури са напълно приключили и АПИ е във владение на терените само за около 2 километра.

Само че става дума за множество малки участъци от по 50-100 метра, разположени на най-различни места. Единствено на разклона за Герман има непрекъснато трасе от 780 метра, около което земите са били общински и процедурата по отчуждаването им е минала лесно и бързо. Стесняването на околовръстното след "Младост" създава много затрудения на трафика.

Стесняването на околовръстното след "Младост" създава много затрудения на трафика.

За участъка от “Младост” до началото на “Тракия” се водят общо 63 съдебни дела за размера на присъдените обезщетения, казаха от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ).

Собствениците на терените са много повече, тъй като част от имотите са наследствени и има множество наследници. Половината от делата се водят от жители на “Горубляне”.

Има и приключили на последна инстанция и на 2 август пътната агенция публикува обява, с която уведомява собствениците с присъдени обезщетения, че трябва до 2 септември да подадат определени документи, за да си получат парите. В деловодството на АПИ обаче са се получили само две заявления, казаха от агенцията пред “24 часа”. Останалите собственици ще трябва на по-късен етап да си търсят парите от областния управител на София-град, по чиято сметка са преведени 7,5 млн. лв.

От друга страна, проектирането не може да започне, докато не се знаят точно свободните терени. Защото всичко може да се случи – може някое дело да се закучи и определен терен да не може да се придобие от АПИ. Това ще наложи проектът да се преработва и пътят да мине от друго място.

Такова нещо вече се случи при разширяването на околовръстното в участъка между булевард “България” и “Младост”. След месеци спорове със собственик на терен се наложи едно от локалните платна да се направи в нещо като тунел под основното платно, за да заобиколи спорния имот.

Делата за обезщетенията се водят в Административния съд - София-град. Те са започнали по стария ред на Закона за държавната собственост, който действаше преди май 2019 г. (виж по-долу).

Той предвижда при отчуждение терените да стават собственост на възложителя на обекта едва след като и последната съдебна инстанция е излязла с решение и е ясна сумата за обезщетението.

Затова от АПИ отговориха, че ще спазят текстовете от Закона за устройство на територията, които позволяват поетапно осигуряване на разрешение за строеж само в участъците, в които инвеститорът е придобил собственост.

Тези 5,8 километра от околовръстното са едни от най-сложните. Предвидени са четири тежки съоръжения – пътни детелини на разклоните за “Младост”, за Герман,  за Лозен и в края на участъка, който съвпада с началото на магистрала “Тракия” - там, където свършва булевард “Цариградско шосе”. На 5,8-километровия участък ще има 4 тежки съоржения от рода на това кръгово на две нива при Драгалевци.

На 5,8-километровия участък ще има 4 тежки съоржения от рода на това кръгово на две нива при Драгалевци.

Има също локални пътища за всяко по-голямо УПИ по пътя плюс канализационни колектори, водопроводи и електрокабели, които трябва да се местят. Има също три пешеходни надлеза и мостове. Самият път ще е с две локални платна и с по три активни пътни ленти в посока, както и две зелени ивици. Затова сумата, разделена на километрите – по около 24 млн. лв. на километър, е най-голямата досега в България. Това е почти 5 пъти по-скъпо от новите отсечки на магистрала “Тракия”, чийто строеж започна след 2011 г.

 

Отчужденията може да се забавят заради конституционно дело 

Миналата седмица при откриването на нов дистрибуционен център на датска компания в “Божурище” премиерът Бойко Борисов каза, че заради бавните отчуждителни процедури ГЕРБ са искали да променят закона, което бе спряно от президента Румен Радев. “Тези промени не бяха правени на инат, точно обратното – други действат на инат”, каза тогава Борисов.

През май депутати от ГЕРБ вкараха в парламента поправки на Закона за държавната собственост, които промениха съществено реда за обезщетяване при строеж на обекти от национално значение, които са определени за такива с акт на Министерския съвет.

Новият ред вече предвижда теренът да става собственост на възложителя и той да влезе в имота веднага след като е издаден актът за отчуждаването. Ако собственикът има претенции за размера на сумата, той пак може да води дело на две инстанции, но строителните дейности могат да започнат.

Върху промяната бе наложено вето от президента Румен Радев, което беше преодоляно за рекордно кратък срок – в рамките на три работни дни промените бяха прегласувани на първо и второ четене.

След публикуването им в “Държавен вестник” обаче още в същия ден – 4 юни 2019 г., президентът сезира Конституционния съд с мотива, че се създава неравнопоставеност между едрите и дребните собственици на земеделски земи и горски територии и че в промените няма баланс между обществения интерес и защитеното от конституцията право на собственост.