До седмица стават ясни тарифите
Въпреки че толсистемата няма нищо общо с КАТ и задачата на контролните рамки не е да засичат скоростта на камионите, данни от нея все пак ще бъдат подавани на КАТ. Това стана ясно от отговор на въпрос, поставен от депутатите от регионалната комисия на парламента на членовете на управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура”.
“Вече са направени изпитания на работата на контролните рамки при дъждовно време и те работят много добре. Данните за натоварването на всяка ос на камиона поотделно ще ни показват дали има баланс и ако няма - номерът на камиона ще се дава на КАТ”, каза членът на управителния съвет на АПИ проф. Олег Асенов.
Пред “24 часа” проф. Асенов обясни, че датчиците в асфалта, които мерят теглото на преминаващите камиони, работят перфектно при всякакви условия и мерят поотделно двете оси. В случай че има разминаване, това е сигурен белег, че в ходовата част на камиона има разбалансиране, а това означава, че в него има съществена повреда. “Именно това налага да подаваме тази информация на КАТ, защото подобни повреди са съществено нарушение на Закона за движение по пътищата”, обясни той.
При предаването на готовите рамки на възложителя АПИ през август бе съобщено, че датчиците ще измерват само дали има претоварване на камиона и при нарушение автоматично ще сезират автомобилната администрация, тъй като това също е нарушение. Системата е така изградена, че няма почти никакво значение с каква скорост преминава камионът - те могат да измерят теглото му и при скорост 140 км в час, която по принцип е забранена за този вид превозни средства - ограничението за товарните автомобили е 90 км в час.
През тази седмица трябва да се състои едно от последните заседания на обществения консултативен съвет по въвеждането на толсистемата в България, в който освен представителите на МРРБ и АПИ са и ръководствата на няколкото браншови организации на превозвачите. Споровете са за обхвата на пътищата, за които ще се плащат толтаксите, и за размера на таксите. Най-вероятно той ще е между 20 и 23 ст. на километър за камион с категория Евро 6, тежащ над 12 тона и с повече от 3 оси. Първоначалното предложение беше за минимум 28 ст., докато браншът иска да е между 8 и 10 ст.