От близо 10 хиляди километра републикански пътища в началото на обсъжданията в последния вариант за обхвата на националната толсистема са останали едва 6050 километра. Толтакси няма да се събират за нито един километър от третокласните пътища, а само за магистралите и пътищата първи и втори клас. Това стана ясно вчера след поредното заседание на обществено-държавната работна група за въвеждането на толсистемата.
„Камионите над 3,5 тона ще плащат за преминаване по всички магистрални отсечки у нас, по 2322 км първокласни пътища и по 2932 км шосета втори клас“, обясни след заседанието членът на управителния съвет на АПИ проф. Олег Асенов. Следващата седмица ще бъде публикуван окончателният проект за новите тотакси, като той ще е близък до стойностите, с които в момента се тества системата. Например преминаването на разстоянието между София и Бургас за най-големите камиони ще струва около 70 лв.
Заедно с тарифата за толтаксите ще се направи и пълна промяна на тарифите за пътните такси, като винетките няма да се пипат, каза Асенов.
Предстоят обаче преговори с общините за това дали да се събират толтакси за пътища, които свързват близки селища около големи населени места.
От обхвата на пътищата с толтакси е отпаднала например Южната дъга на софийското околовръстно с мотива, че тя се стопанисва от общината. Със същия мотив обаче е отпаднала и Източната дъга, която е част от републиканската пътна мрежа и прави връзката между магистралите „Тракия“ и „Хемус“.
За Северната тангента обаче ще се събират толтакси и наскоро Националното толуправление е поставило там кантар за мерене на теглото на превозните средства в движение, както и преброителен пункт, за да се види кое преобладава – транзитният трафик или локалният.
„Ще се водят още преговори с общините, защото някои предпочитат да нямат ангажименти с такива пътища, но други може да приемат да ги поддържат и да държат да си останат общински“, каза Асенов.
За Северната дъга например от години има спорове дали трябва да се плащат винетки или не, след като населението на близките Ихтиман, Божурище, Негован, Бухово, както и някои квартали на София ползват по принуда тангентата, защото иначе трябва да обикалят десетки километри.
По същия начин Източната дъга на околовръстното разсича на две Казичене и жителите на източната му част могат да се придвижат до западната само като преминат през съоръжението.