Иначе товарите щели да отиват в Румъния
Проектът за удълбочаване на пристанище Варна от сегашните 11,5 на 13,5 м не се прави в частен интерес на ТЕЦ “Варна” (собственост на почетния лидер на ДПС Ахмед Доган - бел.ред.)”, заяви по Би Ти Ви в понеделник транспортният министър Росен Желязков.
“Това е вратата на България и ние я отваряме, за да не отиват товарите в Констанца”, каза министърът. Той попита риторично “защо някой не каже, че го правим заради пристанището на Батков”, което също се намира на територията на Варненския залив.
Проектът за удълбочаване на цялата територия, която обхващат двата залива - Варненският и Белославският, заедно с канала, над който е Аспаруховият мост, ще струва към 350 млн. лв., като парите се отпускат от бюджета. За изпълнението Желязков съобщи още през май т.г. Тази година са предвидени 200 млн. лв., а догодина - още 150 млн. лв.
След завървшането на проекта ще могат да влизат кораби с тонаж до 60-70 хиляди тона, докато сегашните условия позволяват съдове до 30-35 хиляди тона.
В района има около 17 корабни места въпреки че мястото позволява до 100, като в края на Белославското езеро се намират терминалите на “Девня цимент”, “Солвей Соди” и “Агрополихим”, чийто товарооборот е основният. Проектът за удълбочаването се обсъжда от години и по думите на Росен Желязков, докато във Варна са се търсели пари, в бургаското пристанище това отдавна е направено и част от товарите вече преминават оттам.