До края на тази година "Фолксваген" (Volkswagen) ще реши дали ще строи новия си завод в Турция. Това бе съобщено след заседание на Надзорния съвет на концерна.
В средата на октомври "Фолксваген" за пореден път отложи това решение - заради турската офанзива в Северна Сирия, натъкнала се на остра международна критика. До този момент изглеждаше сигурно, че в съревнованието за завода Турция ще бъде предпочетена пред България, припомня германската осведомителна агенция ДПА, цитирана от БГНЕС.
Малко след началото на турската военна операция в Сирия прозвуча и още едно важно политическо изявление по въпроса за бъдещия завод на "Фолксваген". Тъй като в концерна дялово участие има и германската държава - и по-точно провинция Долна Саксония, позицията на министър-председателя на тази провинция е решаваща за бъдещата инвестиция.
В средата на октомври министър-председателят на Долна Саксония Щефан Вайл недвусмислено заяви, че при сегашните обстоятелства той лично не може да си представи, че такава инвестиция ще бъде направена тъкмо в Турция.
Против са и синдикатите във "Фолксваген", които по закон също могат да спрат такова инвестиционно решение. Бернд Остерло, председател на Съвета на работниците и служителите във "Фолксваген", заяви, че изграждането на завод в Турция е неприемливо в момент, когато страната „се опитва да постигне своите цели с война и насилие". Пред медиите Остерло добави, че на фона на историята на концерна по времето на националсоциализма "Фолксваген" е натоварен с особена отговорност. „Фолксваген" е длъжен да постъпва морално", каза Остерло.
В отговор турската страна се опитва да спечели одобрението на синдикатите във "Фолксваген". Баран Челик, президент на турския Съюз на износителите от автомобилната промишленост, казва пред „Ханделсблат", че е отправил предложение към съответните турски синдикати да разговарят неофициално с колегите си във Волфсбург.
Турски източници твърдят, че независимо от всичко разговорите между "Фолксваген", турската автомобилна индустрия и правителството в Анкара продължават. В края на миналата седмица Баран Челик потвърди, че турското правителство продължава контактите с концерна. Същото заяви и министърът на индустрията Мустафа Варанк. А Алпер Канджа, шеф на турската асоциация на автодоставчиците, твърди, че "Фолксваген" продължава преговорите и с турските подизпълнители в автомобилния бранш. „Зюддойче Цайтунг" цитира Канджа с информацията, че пратениците на "Фолксваген" в Турция дори са проучили въпроса с местата в детските градини и в училищата. Той лично продължавал да се надява, че „германците все пак ще дойдат".
Министър Мустафа Варанк, който преди това беше съветник на президента Реджеп Ердоган, формулира турската позиция така: „Когато фирмите започнат да взимат политически решения, те всъщност игнорират интересите на своите инвеститори". Варанк защитава турската военна офанзива в Сирия с аргумента, че била „борба срещу тероризма".
Министерство на външните работи също демонстрират неразбиране по отношение на острата критика срещу турската военна операция. „Нашите съседки се казват не Белгия и Люксембург, а Сирия и Ирак", казва високопоставен турски дипломат пред „Ханделсблат". Този факт, според него, автоматично предопределял една по-различна външна политика.
За Турция евентуалната инвестиция на "Фолксваген" е въпрос не само на престиж, коментира „Ханделсблат". Защото евентуален провал на тази инвестиция тежко ще удари турската автомобилна индустрия, на която ще ѝ трябва много време, за да излезе от кризата, пише изданието. А „Зюддойче Цайтунг" припомня, че безработицата в страната продължава да расте и вече е достигнала 14%, като най-много работни места се закриват именно в промишлеността.