Световното кино търпи загуби в размер на над 6 милиона лева за година заради неуредените права при кабелното препредаване в България. Изчисленията са на сдруженията за колективно управление на права от чужбина, които са партньори на родното „Филмаутор“. Сумата е на база утвърдените практики в Европа, според които за 2018 г. Румъния е събрала над 8 милиона евро само за авторски права (без продуцентски такива), а в Словения цифрата достига до 5,5 милиона евро.

Кабелните оператори масово не плащат за филмите - в това се оказва разковничето на проблема, заради който нито нашите, нито чуждестранните кинодейци получават отчисления за излъчването на творбите им по родните телевизии. Важно е да се отбележи, че след като дадена медия закупи правата и излъчи конкретно заглавие в ефира си, задължението на операторите да уредят на свой ред правата с авторите и продуцентите на същата тази продукция не отпада. Именно заради липсата на такива плащания компании от ранга на Paramount, 20th Century Fox, Lionsgate, Sony и MGM изпратиха своеобразен „предупредителен изстрел“ към „Филмаутор“ и Министерството на културата с отворено писмо, с което настояват да получат дължимите им суми. Българската гилдия също се активизира и на свой ред изпрати такова до премиера Бойко Борисов, председателя на Комисията по култура и медии Вежди Рашидов, министъра на културата Боил Банов, председателя на СЕМ София Владимирова и медиите. Над 200 филмови дейци се обединиха около идеята, че кабелните оператори следва да започнат да заплащат справедливи отчисления за препредаването на филми и сериали.

„България е единствената страна в Европейския съюз, която не спазва законите за авторско право в частта му, касаеща препредаването на филми. В страната ни има над 250 кабелни и сателитни оператори, които от години осъществяват своя бизнес необезпокоявани от държавните органи и без да отчисляват дължимите суми към авторите и продуцентите на филмите, които „продават“ на своите абонати. Така хиляди заглавия от цял свят, сред които и филми като „Аватар“, „Титаник“, „Мисията невъзможна“, „Наистина любов“ и др. се показват на територията на страната, без за това да се заплащат съответните права за препредаване. Търпението на българските автори и продуценти на филми по темата отдавна е изчерпано, но към техните искания вече се присъединяват и едни от най-големите филмови студиа в света“, гласи част от отвореното писмо.

Няма тарифа, по която операторите, функциониращи на българска територия, следва да уреждат правата с кинаджиите по света. „Малък брой оператори от провинцията само заплащат нужните отчисления и то по тарифа от 2011 г. По настоящия ред нямаме тарифа, като на 15 ноември изтече 9-месечният срок, в който трябваше да постигнем споразумение с браншовата организация БАККО“, обясни за „Монитор“ изпълнителният директор на „Филмаутор“ Мария Палаурова-Чолакова. По думите й отчитайки всички специфики на пазара, сдружението е дало предложение за изготвяне на тарифа между 2% и 3% от приходите на кабелните оператори, които ще се дължат на авторите и продуцентите на филмите. От БАККО обаче обявили, че процентът е прекалено голям. След като двете страни не постигнаха споразумение, Министерството на културата следва да сформира комисия, която от своя страна да се произнесе по въпроса до 3 месеца. Дори след този срок обаче е възможно институцията да не излезе с решение.

Предвид липсата на утвърдена цена, към момента голяма част от кабелните оператори изобщо не заплащат, което води до трагична статистика, особено на фона на други европейски страни. Ако съседна Румъния е събрала 8 милиона евро за авторски права през отминалата година, България се разписва със скромните 3500 лв., заплатени за авторски и продуцентски права. Нещо повече, миналата година Полша е изплатила три пъти по-голяма сума - 12 000 лв., само на родните творци. За сравнение за родно творчество кабелните ни оператори са заплатили едва 700 лв.