Законодателят ни е дал краен срок 1 март 2020 г., така че в рамките на този срок тол системата ще тръгне. Това каза проф. Олег Асенов – член на управителен съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), предава "Фокус".
„В България въвеждаме модел на смесена система за таксуване. Леките автомобили до 3,5 тона се таксуват на база на време, електронна винетка, а автомобилите над 3,5 тона се таксуват на база на изминато разстояние или по-известно като тол. И за автобусите също ще бъдат таксувани като пътни превозни средства над 3,5 тона, каквито са“, заяви проф. Олег Асенов.
„За колите оставаме на електронна винетка, по начина, по който се таксуваше през тази година. Няма да има промени за леките автомобили и в предложената сега тарифа също и ставките, тоест което плащат шофьорите на леки автомобили до момента, ще го плащат и следващата година“, допълни още проф. Олег Асенов.
Колите ще започнат да заплащат тол. В момента България както и всички европейски държави са в съгласувателна процедура за изменение на директива 62, като там се поставят различни в момента дискусионни срокове всички пътни превозни средства да минат на таксуване на база на изминато разстояние. Една целева година, която се дискутира е 2030 г., каза той.
„Дотогава все още държавите-членки ще имат възможност да избират модела си на таксуване. Някои държави-членки от сега заявяват, че по-рано ще въведат таксуване на база на изминато разстояние. И дори производители на автомобили, аз наблюдавам производството на леки автомобили по една или друга причина, вече се продават с вградени бордови устройства за отчитане изминатото разстояние“, допълни още проф. Олег Асенов.
„Нашата система е система, която е сателитно базирана. Кутийката е всъщност GPS приемник, който приема географската позиция от три и повече спътника, и в тази кутийка има и предавателно устройство, което свързва кутийката през мрежата на мобилен оператор към съответния доставчик на електронни услуги и от там към нас като пътна агенция, които сме лицето, което събира пътни такси съгласно член 10 от Закона за пътищата“, заяви Олег Асенов.
От началото на тази година работим в Европейската комисия, така наречената EATS група на европейските провайдъри, за да осигурим съвместимост и свободно движение на товарните превози, респективно камионите с вече инсталирани бордови устройства и в нашата територия, която наричаме български тол домейн. Технологията, която прилагаме за тол таксуване се прилага в 60% от европейските държави. Така че всички бордови устройства, които оперират там са добре дошли за отчитане на данни в нашата тол територия, каза той.
„За разлика от Чехия, която утре въвежда тол система и там таксуването е само със специфични бордови устройства, при нас ние даваме възможност и за така нареченото предварително деклариране за купуване на маршрутна карта или тол билет. Осигурили сме достатъчно широка мрежа за продажба на тол билети. В момента изграждаме и допълнителни пунктове за продажба в зоните на граничите контролно-пропусквателни пунктове, за да осигурим в преходния период възможност на водачите на тежки автомобили и собственици на транспортни фирми да могат да се ориентират и да могат да пътуват в нашата тол територия“, допълни още проф. Олег Асенов.
На въпрос дали до 1-ви март ще трябва ли да купуват камионите винетки, проф. Олег Асенов отговори: „До 1-ви март купуват винетки всички камиони, така е по закон.“