77,6% от близо 3 млн. шофьори ще купуват застраховка

с намаление по новата система

 Цената ще се смята според нарушенията от март 2021 г.

Наредбата за системата “Бонус-малус”, при която цената на задължителната застраховка “Гражданска отговорност” ще се определя от поведението на водача, най-вероятно ще заработи от 1 март, вместо от 1 януари 2020 г.

Първоначалният план бе цялата 2020 г. да бъде нулева и да започне събирането на данни за нарушенията, извършвани от всеки шофьор на пътя.

През 2024 г. системата ще бъде отново обсъждана и евентуално преработена, докато стане изцяло работеща.

От предложените в проектонаредбата две скали - с 15 и с 20 класа, е по-вероятно да бъде предпочетена по-дългата.

Актюерски разчети на застрахователни експерти показват, че при нея най-голямото поевтиняване на полицата за изрядните водачи пада до 225 лв. при стандартна цена от 300 лв.

При по-късата скала - тази с 15 класа, най-ниската цена е 231 лв.

Експертни сметки показват още, че при 20-степенната скала застраховка с 25% отстъпка от цената ще получат 44,2% от водачите.

77,6% от близо 3 милиона шофьори на автомобили ще бъдат в т.нар. бонус класове, т.е. ще купуват “Гражданска отговорност” с намаление.

4,1% от тях ще попаднат в неутралния клас, т.е. ще плащат стандартна цена за полицата.

Само 18,4% от водачите ще са в малус скалата, където цената се увеличава с всеки клас, т.е. при всяко следващо нарушение.

Разчетите са направени така, че най-лекото нарушение - превишение на скоростта с 20 км над разрешеното, което носи една малус точка, ще струва на водача, който го е допуснал, 30 лв. повече. Така той ще плати 330 вместо базовите 300 лв.

С увеличаване тежестта на нарушенията и степента на тяхната опасност, отражението им върху цената ще става по-солено.

Така например, който е причинил тежка катастрофа на пътяу ще плати със 100-120 лв. повече в сравнение с водачите, допуснали по-леки нарушения, които също носят малус точки.

При най-тежките прегрешения, с убит и няколко ранени, полицата ще струва 1200 лв.

Последният вариант на наредбата предвижда застраховката да върви със собственика на колата.

До 2021 г. трябва да бъдат приети и поправки в Кодекса за застраховането, които ще задължат всеки собственик да впише в полицата хората, които имат право да шофират колата.

Изброени са екстрени ситуации, при които и не посочени в нея лица могат да са зад волана, без това да води до налагане на санкции.

При покупка на кола новият собственик ще бъде с неутрален клас по “Бонус-малус” системата. За да няма фиктивни прехвърляния с цел да се чистят лоши точки, е предвидено, ако един автомобил пак бъде купен от стария си собственик цената да се определи от натрупаните от него малус точки преди смяната на собствеността.

До момента застрахователния бранш публично обяви подкрепа за наредбата, въпреки някои резерви към нея.

.