В прототипа на “Тойота” ще живеят 2000 души, които ще тестват най-смелите урбанистични идеи
Ще има три типа улици - за бърз транспорт, за бавно придвижване и пешеходни зони
Ще бъде изградена подземна мрежа за доставки на стоки
Представете си град с автономна мрежа за доставки, улици, разделени според скоростта на движение на автономните автомобили, и с домашни роботи, които мерят кръвното на стопаните си и се опитват да задоволят най-малките им желания. Това ще стане възможно, когато автомобилният гигант “Тойота” реализира своя прототип на град на бъдещето, разположен в подножието на японската свещена планина Фуджи.
Градът, който няма да генерира никакви вредни емисии, ще се захранва с енергия от водородни клетки и ще действа като лаборатория за автономни автомобили, “умни домове”, изкуствен интелект и други свръхмодерни технологии.
Проектът бе представен на традиционното изложение за потребителска електроника (CES) в Лас Вегас. Селището ще бъде издигнато на терена на затворен завод в подножието на Фуджи и ще се казва Изтъканият град - напомняне за началото на “Тойота” като текстилна компания. В него ще живеят постоянни жители и изследователи, които ще имат възможност да тестват и развиват идеите си.
Концернът не посочи цената на проекта. Той е бил обект на дискусии в продължение на година, преди да се стигне до решението да се задейства прилагането му.
Футуристичният град ще е на площ 71 хектара. Първоначално там ще живеят 2000 души, като строителството трябва да започне през 2021 г. Главният изпълнителен директор Акио Тойода нарече проекта “моето лично поле на мечтите”. Според него там обитателите ще живеят, работят, играят и ще са част от лаборатория, в която идеите ще се изпробват в момента.
Колите и сградите в бъдещия град няма да генерират въглеродни емисии, а интернет технологиите ще бъдат внедрени във всички аспекти на всекидневния живот.
Повечето жилища ще са изградени от дърво и стъкло с покриви, покрити с фотоволтаични панели за слънчева енергия в добавка на водородните горивни клетки. Ще се използва също и енергия от геотермални източници. При изграждането на жилищата ще се прибегне до традиционни японски дърводелски умения, съчетани с роботизирани методи на производство. Цялото селище ще бъде покрито със зеленина, като ще има и централен парк.
Дизайнът на жилищата ще е изчистен и минималистичен. На разположение на собствениците обаче ще бъдат домашни роботи, които ще помагат в домакинството, а датчици, базирани на постиженията на изкуствения интелект, ще следят за здравословното им състояние, както и потребностите им.
За придвижване ще се използват само автономни превозни средства с нулеви въглеродни емисии.
В бъдеще се очаква да бъдат приложени технологии, които да позволяват боклукът да се изхвърля автоматично, а хладилниците да бъдат зареждани със здравословни продукти. Очаква се проектът да се усъвършенства и допълва през годините.
В града ще има три типа улици: за бърз транспорт, бавен транспорт и пешеходни зони - всички те ще бъдат обединени в обща мрежа. Така според концепцията ще се тестват автономните видове транспорт в сигурна среда. По първия тип улици ще се движат семейните автомобили, градският транспорт, линейките на болниците и др. Условието е всички превозни средства да са автономни и да не замърсяват атмосферата.
Отделно от това ще бъде изградена подземна мрежа за доставки на стоки.
Вторият тип улици ще е за микромобилност - т.е. за велосипеди, електрически скутери и друг вид личен транспорт. В пешеходните зони жителите ще се разхождат сред буйна зеленина.
Tова ще са нещо като екологични коридори, свързващи планината Фиджи и долината Сусоно.
Проектирането на селището е възложено на датския архитект Бярке Ингелс, чиято компания стои зад офис сградите на “Гугъл” в Силициевата долина и Лондон, както и небостъргача Световен търговски център 2 в Ню Йорк. “Свързан, автономен, свободен от емисии, със споделени възможности за предвижване и пълен с възможности за нови форми на градски живот” - така Ингелс описва новото си начинание.
Японският концерн отбелязва, че е отворен за партньорство и с други компании, които искат да използват проекта като изпитателна площадка за технологии. Остава обаче да се разбере как прототипът на града на бъдещето ще се вмести и ще взаимодейства с по-традиционната урбанистична среда, с която ще е заобиколен.