Министерството на енергетиката предлага за обществено обсъждане изцяло нова Наредба за топлоснабдяването. С изменения в Закона за устройство на територията /ЗУТ/ от началото на 2019 г. са променени условията и реда за предоставяне на изходни данни, необходими за проектиране и присъединяване на строежи към мрежите на техническата инфраструктура. С проекта на предложената наредба се цели присъединяването към топлопреносната мрежа да се приведе в съответствие с изискванията за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, регламентирани в променения ЗУТ. Освен това трябва да бъдат прецизирани разпоредбите, регламентиращи дяловото разпределение на топлинната енергия, пише в мотивите на вносителите, предава БТА.
Регламентите, предвидени в документа, ще намалят административната тежест при присъединяване на клиенти и/или производители към топлопреносната мрежа на топлофикационните дружества, допълват от МЕ.
Със Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията /ЗИД на ЗУТ/ са направени промени в условията и реда за предоставяне на изходни данни, необходими за проектирането и за присъединяване на строежи към мрежите на техническата инфраструктура. Едно от измененията, предвидено в чл. 140а от ЗИД на ЗУТ, е отпадане на изискването за представяне на предварителни договори с експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, като необходимо условие за съгласуване и одобряване на инвестиционния проект. Законът за енергетиката и по конкретно - разпоредбата на чл. 125, ал. 3 от същия, предвижда, че редът и техническите условия за топлоснабдяване, за оперативно управление на топлоснабдителната система, за присъединяване на производители и клиенти към топлопреносната мрежа, за разпределение, прекратяване на топлоснабдяването и спиране на топлоподаването се определят с наредба на министъра на енергетиката.
Съгласно действащата в настоящия момент Наредба за топлоснабдяването обектите на клиентите и производителите се присъединяват към топлопреносната мрежа след сключване на предварителен писмен договор за присъединяване между топлопреносното предприятие и съответния производител и/или съответните собственици или титуляри на вещното право на ползване върху обектите, за които се иска присъединяване след установяване, че инвестиционният проект е изготвен в съответствие с условията за присъединяване.
Съгласно чл. 140, ал. 1 и чл. 140а, ал. 1 от ЗУТ, възложителят или упълномощено от него лице може да подаде заявление за издаване на виза за проектиране, като в заявлението може да поиска с визата за проектиране да му бъдат предоставени и изходните данни, необходими за проектирането и за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура от съответните експлоатационни дружества, като опише инвестиционното си намерение.
На основание чл. 140а, ал. 8 от ЗУТ, визата за проектиране е основание за сключване на договори за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура при посочените в нея условия, ако в едногодишен срок от влизането й в сила възложителят внесе за съгласуване и одобряване инвестиционния проект.
Към настоящия момент са в сила разпоредби, съдържащи се в акт от по-висока степен, а именно - Закон за устройство на територията, които изключват предварителния договор като задължително условие от процеса по присъединяване. От друга страна е налице нормативен акт от по-ниска степен - Наредба за топлоснабдяването, която предвижда сключване на предварителен договор за присъединяване, уточняват от енергийното ведомство. Поради това е необходимо Наредбата по чл. 125, ал. 3 от Закона за енергетиката /ЗЕ/ да се приведе в съответствие с изискванията за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, регламентирани в Закона за устройство на територията.
Отделно от това, поради оспорване законосъобразността на множество текстове от Наредбата за топлоснабдяването и предвид обстоятелството, че към настоящия момент има постановено решение на ВАС, с което са отменени текстове от същата наредба, а други текстове от наредбата са обявени за нищожни, което решение е оспорено от Министерството на енергетиката и не е влязло в сила, е необходимо издаването на нова Наредба за топлоснабдяването, допълват от МЕ.
С проекта на предложената Наредба за топлоснабдяването се цели присъединяването към топлопреносната мрежа да се приведе в съответствие с изискванията за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, регламентирани в ЗИД на ЗУТ. Според вносителите с промените ще се намали административната тежест при присъединяване на клиенти и/или производители към топлопреносната мрежа на топлофикационните дружества. Освен това трябва да бъдат прецизирани разпоредбите, регламентиращи дяловото разпределение на топлинната енергия.
Прилагането на Наредба за топлоснабдяването не е обвързано с разходи за държавния бюджет, изтъкват вносителите от Министерството на енергетиката.
Според министерството резултатът от приемането и прилагането на предложената Наредба за топлоснабдяването ще бъде привеждането на подзаконовия нормативен акт в съответствие с изискванията за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, регламентирани в ЗИД на ЗУТ, както и прецизиране на разпоредбите, свързани с разпределение на топлинна енергия. Ще се намали административната тежест при присъединяване на клиенти и/или производители към топлопреносната мрежа на топлофикационните дружества, пише още в мотивите на енергийното ведомство.