Не просто магазин, а микроикономика във всички сфери
Служители разказват за кариерния си път в компанията и споделят интересни факти от “кухнята” на водещата търговска верига у нас
За втора поредна година “Кауфланд” се нареди сред водещите компании в Европа, които прилагат високи стандарти в управлението на човешките ресурси, условията на труд и развитието на служителите.
Компанията бе сертифицирана като Топработодател от международната организация Top Employers Institude.
Жури от независими експерти оцени компанията в 10 категории, сред които “Стратегия за таланти”, “Въвеждане в работата”, “Обучение и развитие”, “Управление на представянето”, “Развитие на ръководни кадри” и други.
Зад този успех на фирмата стои многопластова стратегия за набиране, обучаване, развитие и задържане на кадри.
Повече за нея разказва Милена Караилиева, HR директор на “Кауфланд България”:
Днес хората избират компаниите, а не компаниите хората
“Живеем в динамично време, в което промените се случват с бързи темпове във всяка една сфера на дейност. Пазарът на труда не прави изключение. Ако допреди няколко години хората търсеха у една компания сигурно работно място и добро възнаграждение, то днес техните нужди са многопластови. Микроклиматът и отношението на една компания към нейните служители стават все по-важни и се нареждат като определящи фактори в търсенето на работа до заплащането, възможностите за развитие и гъвкавото работно време”, казва Милена Караилиева, HR директор на “Кауфланд България”.
Тя разказва още, че хората търсят работодатели с грижа за служителите, а не просто място за работа. За тях особено важно е да работят в по-хоризонтални структури, да получават ясна и директна комуникация и разбиране от своите ръководители.
“Нуждите особено на младите хора са продиктувани и от факта, че те все повече ценят времето си. Затова в “Кауфланд” работим и много в посока баланс между лично време и професионални ангажименти. Тази година, например, въвеждаме още един допълнителен почивен ден за колегите ни във филиалите за великденските празници. В този смисъл освен да развиваме бизнеса си устойчиво, ключова наша цел е високата удовлетвореност на служителите. Балансът работа - свободно време, конкурентното възнаграждение, социалните придобивки, възможностите за развитие и добрият микроклимат формират един микс, който в “Кауфланд” предлагаме и който ни прави наистина атрактивен работодател”, споделя още Милена.
Зад успеха на “Кауфланд” като Топ Работодател и лидер в сектора за модерна търговия стои не само работодателската политика на веригата, но преди всичко отдадената работа на екипа на компанията.
Обслужващ офис е една от структурите във веригата, откъдето се координират всички процеси.
Тук работят близо 600 служители. Няколко от тях разказват за кариерния си път до момента и споделят любопитни факти от своята работа.
Теодора Радева, търговец в отдел “Снабдяване”:
Всеки ден е ново предизвикателство
“Който не става по-добър, спира да бъде добър”, казва Теодора Радева, която от близо 5 години е част от екипа на “Кауфланд България” и всеки ден се стреми да надгражда качествата си. Това личи и по нейното кариерно развитие. Теодора стартира в компанията като асистент b2b продажби, а днес е старши търговец в отдел “Снабдяване”, където се занимава с търговия на маркетингови услуги. Маркетингът е в кръвта ѝ – още от самото начало на професионалния си път Теодора се занимава с маркетинг и реклама в по-малка фирма. Затова е щастлива, че сега има възможност да работи в международна компания с големи структури и да допринесе за маркетинговата дейност на “Кауфланд” в България, която през последните няколко години се развива с пълна сила.
“Тук е интересно и динамично, а проектите, по които работя, са изключително иновативни. Работата е много задълбочена, което ти дава по-голяма експертиза. Преди работех в малка фирма, където не си толкова специализиран в една област, тъй като няма толкова много отдели, които да те подпомагат, докато тук структурата, колегите, работата в екип и работата между екипи са много важни. Така имам възможност да усъвършенствам и личностните си качества, защото ежедневната комуникация с много колеги и партньори изисква да бъдеш дипломатичен”, разказва Теодора.
Самуил Николов, ръководител- отдел “Финанси”:
Избрах ритейла, защото този бизнес е имунизиран срещу кризата
Самуил Николов ръководи отдел “Финанси” в “Кауфланд” и отговаря за екип от 11 човека. Работи в компанията повече от 10 години, в които получава възможност да израсне кариерно от специалист до ръководител. Разказва как бил назначен точно на рождения си ден. 10 минути след интервюто му за работа финансовият директор на компанията му се обадил и му направил подарък – подписан трудов договор.
Самуил избира “Кауфланд”, защото смята, че този сектор е имунизиран срещу кризата и ще му даде сигурността, която търси. “Тук действат изцяло пазарните правила, ако си силен, растеш. “Кауфланд” винаги се е развивала добре в България дори в периоди на криза, а рентабилността на компанията у нас е над средната за сектора”, казва Самуил.
Ако преди 10 години го е привлякла сигурността, която “Кауфланд” дава като работодател, то днес Самуил споделя, че това, което го задържа толкова много години в компанията, са преди всичко сплотеният екип и добрите условия на труд. Самуил не пропуска да спомене и че именно в “Кауфланд” намира динамиката, която търси.
Николай Павлов, ръководител “Клиентски мениджмънт и ревизия”:
Редовно проверяваме свежестта на продуктите
7 години управител на няколко различни магазина, а в момента ръководител на отдел “Клиентски мениджмънт и ревизия”. Това е кариерният път на Николай Павлов в “Кауфланд” до момента. Николай споделя, че в компанията го задържат динамиката, стабилността и многото възможности за развитие.
Работата в няколко магазина от веригата и директната ежедневна комуникация с клиентите дават на Николай както широк поглед върху бизнеса, така и знание за нуждите на клиентите.
А днес те са ясни: хората искат разнообразие от свежи и качествени продукти. Екипът на Николай се грижи това да бъде гарантирано.
“В нашия отдел постъпват всички запитвания от клиенти – от това дали има наличности на някоя стока, до молби за съдействие при изгубени вещи например. Освен че отговаряме на клиентски запитвания, като отдел “Ревизия” ние правим регулярни проверки в нашите структури – магазини, Логистичен център и Обслужващ офис. Проверяваме всички процеси и работни практики.
Най-често екипът на Николай проверява наличност на стоки, свежест и хигиена – ключови фактори за удовлетвореността на клиентите. “Понякога се правят общи доклади от проверките за всички страни. Анализът ни показва, че при тези общи доклади България регистрира едни от най-добрите резултати в категориите “Свежест на храните” и “Наличност”, особено при плодове и зеленчуци”, разказва още Николай.
Владимир Павлов, ръководител “Централно управление на недвижимостите”:
Повече разнообразие и услуги в следкасовата зона
Още един пример за кариерно израстване в компанията е Владимир Павлов, който от 12 години е част от екипа на “Кауфланд”. Стартира кариерата си като асистент в отдел “Снабдяване”, а след това се преквалифицира в дирекция “Продажби”. Споделя, че именно времето в “Продажби” е била най-полезната промяна в кариерното му развитие досега, тъй като получава възможност да види бизнеса отблизо и да го разбере. “Ритейлът е изключително разнообразен и динамичен – различната гледна точка винаги е полезна.”
В момента Владимир ръководи отдел “Централно управление на недвижимостите”. Заедно с неговия екип той се грижи за отдаването под наем на площите в следкасовата зона на всички обекти на “Кауфланд” в страната. В тази зона се разполагат стоки и услуги като аптеки, застраховки, банки, химическо чистене, туристически услуги, точки за хранене. “Целта ни е “Кауфланд” да бъде one stop shop – на територията на нашите магазини клиентите да могат да открият всички продукти и услуги, от които имат нужда в своето ежедневие”, разказва Владимир. “Зоната след касите трябва да допринесе за цялостното клиентско изживяване, предлагайки полезни, допълващи услуги и стоки.”
Тенденцията, която “Кауфланд” налага в своите обекти, е да предлага повече услуги в следкасовата зона и богат продуктов асортимент в своите магазини.
В момента отделът на Владимир разработва и редица нови концепции, свързани не само с асортимента и разнообразието от продукти и услуги, но и с визията на обектите на “Кауфланд” в следкасовата зона.
“Стартирахме концепцията shop-in-shop, или магазин вътре в магазина. Дадохме начало на този проект със суши бар в нашия обект в кв. “Банишора” в София. Купуваш си прясно приготвено суши от щанда в магазина и го плащаш на място. Тази концепция обогатява нашето портфолио и същевременно дава удобство на клиента. През 2020 година ще изпробваме и изцяло нова архитектурна концепция на концесионерната зона – ще изненадаме клиентите с модерна визия с отворени и просторни площи, наподобяваща търговски мол”, споделя още Владимир.
Пролет Белова - старши специалист “Системи за управление на персонала”:
Намалихме времето за зареждане на стоки с 60%
Пролет Белова е дългогодишен служител в компанията. В момента заема позицията старши експерт работа със стоки в направление “Организация продажби”/“Системи за управление на персонала”, което е сформирано в “Кауфланд” във всички страни преди близо четири години.
Работата в изцяло нова структура, която внедрява в бизнеса иновативни решения, е възможност за Пролет да натрупа допълнителен международен опит вътре в компанията.
“Важно е да знаем кой процес по колко време отнема на служителите, за да може да се планират правилно графиците, всеки ден да се подготвят навреме магазините за клиентите и те да си тръгват доволни от престоя си при нас”, споделя Пролет.
Един от мащабните проекти, по които тя работи, е свързан с оптимизиране на дейностите на служителите и намаляването на времето за зареждане на стоки. “Първата стъпка от този иновативен проект беше да съкратим времето, необходимо на един служител в магазина за зареждане на стоката. Преди зареждането на артикули от един кашон отнемаше 1,10 мин, като стоките се подреждаха на регала бройка по бройка. Сега артикулите идват в специална транспортна опаковка и целият кашон се слага на регала.
С въвеждането на новите процеси намалихме времето за зареждане на стока с 60%. Така за тази дейност са необходими по-малък брой служители, което пък позволява повече колеги да обслужват клиентите и да им съдействат при въпроси или затруднения. Така “Кауфланд” поставя акцент върху обслужването на клиентите, като насочва усилията си към тяхната удовлетвореност”, разказва Пролет.