От 1 май Нова тв започва да мери рейтинга си чрез пийпълметричната агенция ГАРБ и спира да използва услугите на “Нилсен Адмосфер България”.
За промяната “Нова Броудкастинг груп” уведоми първо рекламодателите и рекламните агенции с писмо на 9 април, подписано от управителите на компанията Николай Андреев и Ива Стоянова.
“Да, минаваме към ГАРБ и първо уведомихме за това контрагентите ни”, потвърди Ива Стоянова пред “24 часа”.
Действието на Нова тв предвещава
сериозна
промяна на
рекламния
пазар
у нас, след като от 6 години на него съществуват т.нар. две валути. От 2014 г. тв рейтингите се мерят от две пийпълметрични агенции - “ГАРБ Аудиенс Межърмент България”, която работи с Би Ти Ви и БНТ, и “Нилсен Адмосфер България”, която изследва гледаемостта за Нова тв.
Една от причините за решението на “Нова Броудкастинг” е липсата и забавянето на данни за телевизионната гледаемост през последната седмица, се казва в писмото на медийната компания. Според “Нова” това сериозно е затруднило работата на целия пазару включително отчитането и приключването както на март, така и на първото тримесечие на 2020 г.
Системата наистина беше изключена временно в края на миналия месец, тъй като претърпяхме кибератака, обясни управителят на “Нилсен Адмосфер България” Иван Генчев.
Спирането й на практика е формален повод договорът на агенцията с “Нова” да бъде прекратен, въпреки че срокът му изтича в края на 2021 г. В момента хакерската атака се разследва и от органи извън страната.
“Системата е възстановена, продължаваме да доставяме данни и благодарим на всички, които ни подкрепиха. Агенцията ни има дългосрочни планове за работа в България”, каза пред “24 часа” Генчев. Изследователската фирма, която той управлява, е дъщерно дружество на чешката компания “Медиарисърч”, сляла се преди години с международната “Нилсен”, когато променя и името си.
“Нова” взема решението си за промяна и заради сложната икономическа ситуация, причинена от пандемията от К-19, както и след “продължителен и задълбочен анализ на тв пазара в България и на съществуващите системи за измерване на аудитория, както и на обратна връзка, мнения и препоръки на наши партньори и клиенти”, пише в писмото до рекламните агенции.
Според тв групата така ще бъде постигнато и
желаното от
всички единно
измерване на тв
пазара у нас,
което не само ще улесни участниците в рекламната индустрия, но и ще ги облекчи финансово.
През всичките тези години индустрията непрекъснато настоява пийпълметричните валути да бъдат уеднаквени, тъй като на практика дават различни данни за гледаемостта на телевизиите и по този начин объркват рекламните агенции и рекламодателите. Същевременно и разходите са по-големи, тъй като, за да вършат работата си, на агенциите им се налага да купуват и двата вида данни.
За решението на Нова тв е повлияло и последното писмо от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), пратено до медийната група. В него се казва: “рекламните агенции изпитват сериозни затруднения поради наличието на две системи за измерване на телевизионната аудитория - увеличена работа, невъзможност да консултират професионално клиентите си и да гарантират ефективността на кампаниите”.
От писмото става също ясно, че
недоверието на
“Нова” към
данните на ГАРБ
вече не
съществува
“От няколко месеца екипът на “Нова” следи данните за телевизионната гледаемост и по двете съществуващи пийпълметрични системи в България, анализира ги и ги съпоставя, като се наблюдава тенденция на уеднаквяване на данните, системите и измерването им. Ето защо се чувстваме спокойни да предприемем тази крачка в интерес на целия рекламен бранш и индустрия”, пишат управителите Николай Андреев и Ива Стоянова.
Впрочем от Би Ти Ви подготвят позиция по този повод.
Преминаването на “Нова” към ГАРБ ще доведе и до промяна на рекламната тарифа на компанията за 2020 г., съобщава още писмото. Новостите предстои да бъдат публикувани на сайта на “Нова Броудкастинг груп”.
Пийпълметричната
“Нилсен Адмосфер” е
претърпяла кибератака
в края на март