Всеки ден след ерата “Лафка” и при ужаса COVID-19 се правят над 3100 доставки с около 325 000 броя печатни издания до най-малко 3100 крайни точки по 24 национални маршрута
Това са параметрите на обществената поръчка, дала за 4 години правото на “ВИП Секюрити” да общува с българските издатели и да гарантира, че медиите им ще стигнат до читателите
Нито един български издател публично не е споделил от 1 март досега, че “Български пощи” е сринала или спряла продажбата на продукта му.
Държавната компания трябваше спешно да замести частната “Национална дистрибуция” след затварянето на веригата за продажба на цигари и вестници “Лафка” .
Преди това премиерът Бойко Борисов вече бе поел пред “Репортери без граници” ангажимента държавата да влезе в разпространението, за да няма частен монопол в този бизнес.
“Български пощи” се наложи бързо да влязат в новия проект и за изненада на издателите това се случи без срив в плащанията и тиражите.
На първите срещи имаше стотици въпроси и огромно недоверие от близо 200-та български издатели към плановете на главния изпълнителен директор на “Български пощи” Деян Дънешки и към фирмата, която до този момент транспортираше пощенските пратки и инкасото - частната “ВИП Секюрити” (VIP Security).
Две седмици по-късно
към изцяло
новия бизнес
се прибави и
извънредното
положение,
по чиито правила нито една компания не беше работила до този момент.
На 26 април “Български пощи” доставят вестници и списания до 2421 пункта за продажба и до 41 регионални дистрибутора на печатни издания.
В първата седмица от 9 до 13 март, когато пощите влизат в този бизнес, са доставяли печатни издания в 1825 обекта за продажба и до 41 дистрибутора. Според цифрите 596 са новите точки, които са се появили на картата на разпространителите.
С въвеждането на извънредното положение временно са били затворени около 90 обекта. Три дни след това - на 16 март, държавната компания е увеличила броя на пощенските станции, в които се продават вестници и списания, на около 690.
Стрес тестът с разпространението за пощите е повече от изненадващ и положителен - голяма част от изданията регистрираха увеличени продажби, тъй като българите търсят достоверна информация за заразата в познати, традиционни медии.
Затворените лавки бяха заменени с над 400 нови локации за продажба на пресата в пощенски станции. Очаква се след извънредното положение да започне търсенето и откриването на нови точки в населените места. Кметове ще връщат павилионите и ще стимулират продажбата на преса в своите градове, за което вече се договориха с пощите.
Междувременно държавната компания “Български пощи” обяви обществена поръчка за бъдещ свой партньор в логистичната дейност. Яви се само един кандидат - “ВИП Секюрити”, който вече познава спецификата на тази дейност. Частната компания, която е собственост на Атанас Симеонов, е изпълнявала услугата охрана на имущество и
транспортиране
на ценни пратки и
пощенски товари
на “Български пощи” от 1 ноември 2015 г. Затова и липсваше елементът на изненада, когато на 30 април “Български пощи” оповестиха победителя в процедурата “Организиране на дейността по дистрибуция на печатни издания на територията на Република България”.
Така “ВИП Секюрити”, която получи 100 от 100 възможни точки на търга, преминал на три етапа, ще разпространява българските вестници и списания в следващите 4 години. Решението подлежи на обжалване пред КЗК в 10-дневен срок от получаването му от участника.
Какви са точните задължения на “ВИП Секюрити”? Компанията ще получава печатни издания от рампата на печатниците, ще комплектува доставката до складовите бази, след което ще ги транспортира до крайните точки за продажба, като връща и непродадените бройки, както и ще администрира продажбите и финансовите постъпления от тях.
Прогнозната
стойност на
поръчката е
60 млн. лв.
Това са над 3100 доставки с около 325 000 броя печатни издания до минимум 3100 крайни пункта за разпространение при минимум 24 национални маршрута всекидневно, 9 неделни и 105 регионални маршрута.
На практика “ВИП Секюрити” продължава да транспортира вестници и списания, тъй като тази дейност не е спирала по време на епидемията.
“Няма място, до което да не доставяме печатни издания въпреки кризата”, обяснява Атанас Симеонов. Колите, които разнасят вестници и списания, пътуват нормално, спазват всички изисквания на извънредното положение и досега не са имали проблем.
Крайните точки за продажба на печатни издания, до които “ВИП Секюрити”, “Български пощи” и дистрибуторите на едро доставят, са между 5500 и 6000 обекта.
“Броят им се е увеличил спрямо периода преди въвеждане на извънредното положение след стартирането на проекта за продажба на преса в част от пощенските станции”, обяснява Симеонов. По думите му
навсякъде,
където се
продава преса,
колите пътуват
всекидневно
Така отпада притеснението, че пощите в малките населени места отварят веднъж седмично.
Разплащането с издателите е ангажимент на “Български пощи”. Същевременно обаче екип по планиране обсъжда доставките заедно с разпространителите и издателите.
Колко бройки да се носят на определен пункт, зависи от конкретния разпространител. Някои лимитират броя на доставките, затова, когато “ВИП Секюрити” получи информация за липси при наличието на търсене, коригира заявките, обясни Симеонов.
Точно тази комуникационна система с издателите, създадена от екипа на “ВИП Секюрити” и “Български пощи", е впечатлила оценителите на обществената поръчка, които са дали 100 от 100 възможни точки.
Защото според тях подобна система помага да няма “двусмислие в комуникацията, което би могло да доведе до спорове, и позволява своевременно решаване на възникнали проблеми”.
На въпрос как ще се развива пазарът след пандемията, от “Български пощи” обясниха, че отговорът зависи от продължителността ѝ, от политиката на издателите и от потребителското търсене.
Първият стрес тест обаче за държавните пощи с разпространението на печатни издания показа, че
под натиск
от ситуация или
зараза те могат
бързо да се
реформират
така,
както е по света
Почти навсякъде институциите общуват с гражданите чрез пощите, дори изборите се случват през пощенската кутия.