Ще се строят в населени места и по основните пътища

Държавата стъпва и в търговията на едро със собствени данъчни складове

До 100 бензиностанции ще изгради новата “Държавна петролна компания”, за да зареждат потребителите с по-евтини горива. Те ще са с минимална надценка, така че да се покрие търговската дейност, но да не е на загуба.

Това обясниха министрите на финансите и на икономиката Владислав Горанов и Емил Караниколов на брифинг след извънредно заседание на Министерския съвет в понеделник. На него бяха приети изменения в Закона за държавните резерви и военновременните запаси, с който се създава държавното предприятие.

За него ще отговаря министърът на икономиката, като то ще изпълнява всички функции и на държавния резерв за петролни енергийни продукти.

В момента разликата в цената на горивата във веригите достигала до 50-60 ст. - между 1,39-2,10 лв./л., а в седмицата 4-10 май цените варират дори между 1,39-1,89 лв. “През периода на пандемията борсовите цени на суровия петрол сорт “Брент” са намалели драстично - с 57% - от 53,3 до 26,61 долара за барел. а горивата намаляват само с 27% за бензина и 25% за дизела”, отбеляза Горанов. Той допълни, че според НАП и Агенция “Митници” големите бензиностанции продават дизел с около 30 ст. над средната цена на останалите и с 55 ст. над цената в данъчните складове. При бензина разликите са съответно с 20 и 50 ст.

“Тази разлика ни провокира да търсим решения как да направим пазара още по-добър по отношение на конкуренцията. В кризата забелязахме, че тези, които до вчера искаха пълно оттегляне на държавата от пазара, сега имат желание за пълно обезщетение за всички последици от епидемията. Разочарован съм, че посегнаха и на данъците, които не плащат - като ДДС”, мотивира се министърът на финансите.

До пролетта на

следващата

година най-късно

трябва да има

готови държавни

бензиностанции,

които ще конкурират другите единствено чрез цената. Те ще бъдат в основните населени места, по първокласните пътища и там, където хората нямат достатъчно достъп до места за зареждане. Тепърва ще се извършва анализ къде точно да бъдат разположени, а цената за изграждането им ще зависи от това дали терените са държавни, общински, или частни. Но със сигурност средствата няма да дойдат от държавния бюджет. Дейността ще е на търговски принцип.

Държавните бензиностанции ще имат и станции за зареждане на електромобили. Някои от частните вече също са започнали да изграждат такива, защото това е бъдещето, каза Караниколов. Той подчерта, че наличието на такава инфраструктура е едно от основните изисквания на инвеститорите в тази сфера, с която България води разговор. В напреднал етап са преговорите ни с инвеститор за завод за производство на електрически автомобили у нас.

Основният приоритет на “Държавната петролна компания” обаче ще бъдат данъчните складове. Тя ще получи всички активи и дейности, свързани с държавния резерв на нефт и нефтени продукти и запасите, които трябва да се съхраняват. Тези резерви ще се преструктурират в данъчни складове, за да могат да се преотстъпват на други търговци и всеки да има достъп до складови бази. Това е и основната причина за намесата на държавата на този пазар . Горанов посочи статистика, според която

91% от данъчните

складове в

момента са

собственост

само на шест

оператора,

като един от тях притежава 78,1% от вместимостите.

“Ако един собственик на бензиностанция в България иска да продава горива, той има две опции. Едната е да внесе от чужбина, купувайки в режим отложено плащане на акциз. За да продава, трябва да има договор в България с лицензиран складодържател, който да поеме ангажимент, че ще го съхранява. Такова е европейското законодателство, чието цел е да създаде възможност задълженията към държавата - акциз и ДДС, да бъдат платени накрая при крайното потребление, за да не бъдат натоварени икономическите субекти предварително с ликвиден натиск. Ако на този търговец на горива обаче в България му се откаже достъп до лицензиран данъчен склад, той има само една опция - да си купи горивото с платен акциз и ДДС и натоварен ликвидно, да го въведе на територията на страната”, обясни финансовият министър.

Затова с промените в закона се цели

да се създадат

нови данъчни

складове, до

които всички

търговци ще

имат достъп

- първо това ще стане чрез преобразуване на държавния резерв в тримесечен срок, а ако има допълнителна нужда, ще се отворят и още складове.

Така ще се увеличи конкуренцията. Това беше и препоръката на Комисията за защита на конкуранцията, която в последните години изготви няколко анализа на пазара на горива. Според Караниколов по този начин могат да се привлекат и нови инвеститори. В новия закон също така ще бъде записано, че се забранява лицензираните складодържатели да отказват достъп на търговците. Държавното предприятие ще осъществява и контрол върху спазването на ангажиментите на частните субекти да съхраняват резерви.

Според Горанов това няма да породи конфликт на интереси, а намесата на държавата е с цел единствено да се достигне до истинската цена на горивата за потребителите. Държавата може да действа и като търговец по същия начин като останалите. Търговията с горива е напълно свободна, както и ценообразуването, заключи министърът.

Заради намаления добив цените на петрола се качват и стигнаха най-високото си ниво от месец насам. Запасите на нефт и горива също намаляват, което тласка котировките нагоре.
Заради намаления добив цените на петрола се качват и стигнаха най-високото си ниво от месец насам. Запасите на нефт и горива също намаляват, което тласка котировките нагоре.

За два месеца цените паднаха с 60 стотинки. Най-ниски са от 4 години насам

За два месеца цените на горивата у нас паднаха с 60 ст. В началото на март литър дизел например по големите вериги се продаваше за над 2,30 лева, сега цената му е 1,75 лв. Масовият бензин е с 10 ст. по-евтин.

При по-малки бензиностанции в момента има и цени от 1,40 лева за литър гориво. Това са най-ниските цени от 4 години насам.

Евтини горива ще има поне до юни, показват повечето прогнози на експерти от петролния бранш. Заради извънредното положение тази година не се очаква да има и традиционното лятно покачване на цените на бензина и дизела, което се наблюдаваше досега заради по-голямото търсене. Според повечето експерти горивата у нас ще останат в следващитге няколко месеца под 1,90 лв. лева за литър.

Ниската им цена е в полза на потребителите, но ще донесе значителни загуби за бюджета. Очакванията на финансовото министерство са, че само от ДДС приходите ще са с 350 млн. лв. по-ниски през тази година.

Цените на горивата може да започат да се покачват, ако продължи вдигането на петрола. В понеделник те стигнаха най-високите си стойности от повече от месец. Котировките се качиха до над 33 долара, след като бяха паднали под 26 долара. Причината са намаляване на производството и признаците за постепенно възстановяване на търсенето на горива, след като все повече държави облекчават ограниченията срещу COVID-19, информира Ройтерс.

Най-големият износител в света - Саудитска Арабия, обяви през миналата седмица, че ще намали добива с допълнителни 1 милион барела на ден през юни. Членовете на ОПЕК планират да запазят съществуващите съкращения на производството след юни, когато е следващата среща на групата.

Кувейт и Саудитска Арабия се договориха да спрат добива от съвместното си находище Ал Хафджи за един месец, считано от 1 юни.

Няма и признаци, че американският петрол ще повтори историческия срив от миналия месец заради намаления капацитет на рафинериите.

От Международната агенция по енергетика очакват запасите да намалеят с около 5,5 милиона барела на ден през втората половина на тази година. Американските запаси са се понижили за първи път от 15 седмици.