Две седмици след като моловете отвориха, търговците в тях се обединиха, за да поискат облекчаване на наемите и на условията за работа. Българската ритейл асоциация е изпратила преди дни писмо до собствениците на всички молове, в което са изредени 5 основни искания.
От писмото, с което “24 часа” разполага, личи, че има търговски центрове, макар и неназовани, които са искали от търговците наем и сервизна такса и за времето, в което те бяха затворени - от 13 март до 17 май.
Затова от асоциацията настояват сервизната такса за този период навсякъде да се фиксира на 1 евро на кв. метър за времето, през което обектите са били затворени не по тяхна вина. За наема търговците са категорични, че искат навсякъде в договорите да се фиксира, че не се дължат наеми за период, в което са били в обективна невъзможност да работят.
Търговците имат още две чисто финансови изисквания, свързани с с извънредното положение и последвалата го криза. Едното е да се коригират сегашните договори, като се увеличи частта от наемите, които зависят от оборота, и това положение да трае до края на 2021 г. Мотивът е, че продажбите са спаднали много и вероятно няма да се възстановят по-рано от следващите 2 г.
Другото е да се заложи в договорите максимален размер на неустойката, която плащат търговците, ако се изнесат от мола и прекратят едностранно договора. Мотивът е, че въпреки всичко някои от тях няма да могат да продължат работа по финансови причини. Предложението на търговците е тази неустойка да е колкото банковата гаранция за договорите, т.е. 3 наема.
Последното искане е работното време на търговските центрове да се ограничи от 10 до 20 ч и само ако някой търговец много настоява, да му се разреши да работи до по-късно. Това щяло да им спести финансови средства за справяне с непосилните разходи, пише в писмото.
Според данни от бранша все още се водят преговори със собствениците на моловете, като някои от тях вече склонили за част от мерките.