Българските превозвачи имат готовност да регистрират своите фирми в чужбина, за да избегнат част от рестриктивните режими, от което нашата държава губи заради пропуснатите данъци и осигуровки, потвърди министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков пред журналисти днес в отговор на въпрос какви инструменти има българската държава да защити превозвачите ни по пакета "Мобилност", предаде БТА
По думите му такава тенденция вече се наблюдава. Желязков беше изслушан от депутатите в комисията по транспорт и съобщения в парламента.
На този етап ресорната комисия в Европейския парламент отхвърли предложенията на България и другите периферни страни на Съюза по пакет "Мобилност". С тях българските евродепутати и техни колеги от други шест държави настояваха за отпадане на текстовете за задължителното завръщане на камионите в страната на определен период от време, както и за ползването на седмичните почивки от водачите.
Пред журналистите министър Желязков каза, че гледането на пакет "Мобилност" в пленарна зала е насрочено за 8 юли. Тогава ще бъдат гледани и допълнителните предложения за промени. "Ако бъде приет пакетът в настоящият си вид, ние сме обявили нашата позиция и търсим съмишленици за воденето на дело в Люксембург, пред Съда на ЕС", посочи още министърът.
Той поясни, че на 8 юли законът ще бъде гледан в пленарна зала на ЕП, след това на 8 август промените ще бъдат публикувани в официалния вестник на ЕС. След тази дата ще имаме два месеца да заведем този иск в Люксембург. Той може да бъде заведен от България и към него да се присъединят другите държави от единомислещите. Може и искът да бъда колективен, посочи транспортният министър. При всяко положение предметът и основанието на Иска ще го внесем за одобряване от Министерския съвет. Ако приемем, че на 8 юли имаме решение на парламента, на 8 август ще бъде публикувано в Официалния вестник на ЕС и около септември ще депозираме Иска в Люксембург, обясни Желязков.
По отношение връщане на превозното средство има 18-месечен преходен период, тоест до началото на 2023 г., подчерта той.
"Също и по отношение на командироването на водачите периодът е до 2023 г. В този период комисията ще извърши необходимия анализ и оценка на въздействието - дали връщането не е в нарушение на друг европейски принцип и няма да се направи ново законодателно предложение, коментира министърът. Тоест двата процеса по водене на делото в Люксембург и по оценката на въздействието, които са два паралелни процеса не биха нанесли такава непоправима щета на превозвачите, която в момента коментираме," смята Росен Желязков.
По отношение на връщането на водача също имаме нашите аргументи, посочи министърът. Предимството е, че контролът ще се осъществява от националните органи и ще в предприятието, каза Росен Желязков, като подчерта, че това е наш национален ангажимент.