Забранява се да се управляват по улици, където колите вървят с над 50 км в час

На деца под 14 години не е разрешено да ги управляват

Тротинетките вече няма да може да се движат по тротоарите, а максималната допустима скорост за тях е 25 километра в час. Това решиха депутатите, които приеха окончателно промени в Закона за движение по пътищата.

Тротинетките трябва да се движат по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение. Водачите няма да може да се движат с тротинетки по улици I клас и пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 километра в час, както и по улици II клас без изградена велосипедна инфраструктура.

Не се позволява движението на тротинетките и в зони, където е забранено влизането на велосипеди и по улици, предназначени само за градския транспорт.

Въвежда се изискване отпред да имат бяла или жълта светлина, а отзад - червена. Според промените в закона водачите им трябва да ползват в тъмните часове на денонощието или при намалена видимост светлоотразителни жилетки.и светлините на тротинетката трябва да се включени.

Има и изискване, преди да тръгне, водачът да се увери, че управляваното от него електрическо превозно средство е с изправна спирачна система, както и да ползва каска. Законът забранява да се качват двама или повече човека.

Забранено е движението с тротинетка успоредно до друго индивидуално електрическо или двуколесно пътно превозно средство, да се управлява, без да се държи кормилото с ръка. Водачът не може да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него, да превозва предмети, които пречат на управлението или създават опасност за другите участници в движението. Забранено е и да използва мобилен телефон при управлението на тротинетката.

Не се разрешава

на деца под

14-годишна

вързаст да

управляват

електрически

тротинетки

Тези, които са между 14 и 16 години, могат да карат само по алеите за колела. Навършилите 16 години могат да се движат с тротинетка по велосипедна инфраструктура, улици от 2-и до 4-и клас и пътища, на които максималната разрешена скорост е до 50 километра в час.

За въвеждането на правила за движението на електрическите тротинетки се заговори преди повече от година, след като те започнаха да набират популярност. В София се появиха и компании, които предлагат под наем такива превозни средства.

През юли 2019 г. Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” предложи регулация за електрическите тротинетки. От ведомството тогава се аргументираха, че те се разпространяват все повече в целия Европейски съюз, включително и в България.

А зачестилите инциденти налагали задължителни

минимални

правила за

безопасното

им движение

по пътищата.

От агенцията направиха и сравнение с европейския опит, като в някои държави се позволявало на тротинетките да се движат по тротоари и велосипедна инфраструктура, докато в други е напълно забранено. Максимално разрешената скорост също варира – между 18 километра в час в Белгия до 20 км във Франция и Германия. На някои места са въведени изисквания за регистрация, застраховка и задължителна минимална възраст на лицата, които ги управляват.

Поради липсата на единен подход и различната специфика в населените места агенцията направила експертни обсъждания с представители на местната власт и отговорните институции преди да предложи промените в закона.

Първоначално се предвиждаше максималната скорост за движение да се ограничи до 20 километра в час, но след това тя бе вдигната на 25. Агенцията предлагаше минимална възраст за водачите на този тип превозни средства да е 14 години, като те да имат право да се движат с до 12 километра в час до навършване на 16 г. В приетия окончателно закон няма такива ограничения, както и не бе въведено изискването за задължителни застраховки за тротинетките.

Приемането на регулацията за тротинетките се забави заради пандемията от COVID-19, а

бизнесът с

даването им

под наем

силно пострада

В България той стартира през август миналата година, когато най-голямата компания за споделени електрически тротинетки в света Lime започна работа в София. Превозните средства можеха да се ползват чрез мобилно приложение.

В средата на септември миналата година и американската компания Bird предложи тротинетки под наем, а в края на същия месец услугата започна да се предлага и от българската “Хобо”.

Според данни на трите компании само за няколкото месеца след започване на дейност в София били направени общо над 150 хил. пътувания с тротинетки.

Наложените ограничителни мерки заради коронавируса обаче на практика блокираха бизнеса им. През март от Lime съобщиха, че временно преустановяват работата си в София, но това не означавало излизане от бизнеса. Но и до този момент услугите не са възстановени. Подобна бе реакцията и на другите компании. Сега в София може да се видят само единични бройки електрически тротинетки под наем.

С други промени в Закона за движението по пътищата депутатите решиха, че собственик на кола може да запази номерата, ако я продаде, и да ги сложи на друга, която си е купил. За това обаче трябва да се плати такса от 1000 лева.