С наближаването на студения сезон се налага смяната на летните със зимни гуми. Защо се прави и каква е разликата с моделите за лятото? Ще разберем също кога се прави смяната и изискването за дълбочина на протектора? При колко градуса смяната трябва да е извършена и защо?
Какви са разликите между зимните и летните гуми
Макар и на външен вид двата типа да изглеждат много еднакви, всъщност са изключително различни и при по-внимателно вглеждане това лесно може да бъде забелязано. Те се отличават както по вида на шарката, така и по съдържанието на каучуковата смес, както и изменението на характеристиките при промяна в околната температура.
- при зимните гуми, шарките са с много повече и по-дълбоки канали, с което се цели задържането на колкото се може повече сняг, с което при преминаване по заснежен терен се подобрява сцеплението с настилката;
- летните модели са с различно разположение на шарките и лентите върху протектора. Целта при тях е изхвърлянето на водата встрани при преминаване през гьол;
- запазва се сцеплението с асфалта и се предотвратява образуването на аквапланинг;
- каучукът е със състав, който запазва твърдостта си, дори и в големите горещини.
Кой месец се слагат зимните
Със застудяването на времето наближава и момента за смяна на автомобилните гуми. Това е така, защото каучука на летните прекалено много се втвърдява през зимата и това води до влошаване на стабилността на колата и увеличава нейния спирачен път. Ето защо е прието, че когато околната температура навън трайно се задържи под 7°C е време за смяната на летните със зимните гуми. Това според нашия климат трябва да се случи някъде в периода октомври-ноември месец.
Така всъщност ще запазим доброто сцепление с асфалта и краткия спирачен път, който е изключително важен при предотвратяване на ПТП. Важно е също смяната да се извърши в специализиран сервиз, защото на първо място там имат всички удобства и инструменти за това и на второ, процеса ще се извърши за кратко време и максимално ефективно.
Колко милиметра (мм) трябва да е
Както споменахме по-горе, за да се задържи колкото се може повече сняг в каналите на шарката на протектора в зимните гуми от Медина, толкова по-дълбоки трябва да бъдат те. Ето защо, според законовите регламенти, минималната дълбочина трябва да е 4 мм. Изчислено е че при подобен параметър, устойчивостта и дължината на спирачния път са най-приемливи и под този праг те започват да се влошават, което създава предпоставки за ПТП и други по-тежки пътни произшествия.