Игри със студения резерв и политически решения може да се окажат застрашаващи енергийната сигурност
Почти 2 седмици хората са на улицата с множество искания, които смятат, че могат да бъдат удовлетворени само с предсрочни избори и оставка на правителството. Протестиращите показаха креативност със сериозни и иронични послания като израза на своята нетърпимост. Дали хората, излeзли на улицата, са представителна извадка и показват нагласите на мнозинството, е въпрос, чийто отговор може да бъде намерен само след провеждане на избори – предсрочни или редовни.
Но в посланията никой не поиска гаранции, че няма да бъде застрашена националната сигурност в случай на премахване на студения резерв. Според европейските директиви той трябва да бъде равен на капацитета на най–голямата мощност, която е АЕЦ "Козлодуй" с 1000 мегавата, или 20% от пика на натоварването, което е 1500 мегавата. Тоест със сегашните 650 мегавата ние сме на 50% от необходимия за енергийната сигурност резерв между 1000 и 1500 мвт.
Държавата може да говори за премахване на студения резерв, едва когато въведе механизма за капацитет, който се използва в развитите страни от ЕС. При него разпределението е на пазарен принцип. Въпросът е защо предприема подобна застрашаваща стъпка преди да сме е свършена работата.
Пътят към либерализацията не минава през гарантиране на приходи на държавната ТЕЦ "Марица-изток 2", която експертите оценяват като неефективна. Парадоксално е, че вместо да се ограничават подобни практики за изкуствено създаване на конкурентни предимства, се предлага да се създадат условия, при които държавният тец да бъде с изцяло гарантирани приходи и цени.
Съгласно новата регулаторна рамка, на държавния централа са гарантирани приходи от 350 милиона лева за регулиран пазар при цена от 135,95 лв./мвтч. Необходимостта за осигуряване на студен резерв през зимния период е 750 мвтч, което заедно с предвиденото производство на ТЕЦ "Марица-изток 2" от 350 мвтч прави общо 1100 мвтч, които държавното предприятие е задължено да подсигури. Иначе казано, централата ще си гарантира изцяло приходите.
Никой обаче не зададе въпроса какво ще се случи, в случай че в ТЕЦ "Марица-изток 2" по една или друга причине - авария или липса на суровина, не може да осигури студен резерв при нужда. Все пак там винаги един блок е в планов ремонт и производствения капацитет допълнително се ограничава.
Няма как да се отрече, че ТЕЦ "Марица-изток 2" е важена за енергийната сигурност на страната. Но съхранението му е редно да стане след промяната на политиката за усвояване на средства и преминаване към ефективност и планиране на качествено ново производство, базирано на нормалните пазарни принципи. А това противоречи на решението за разпределяне на студения резерв без търг. Ако въобще остане такъв.
Под натиска на зелените предизвиквателства и без друго българската енергийна система е на крачка от това да бъде приключена. И каква ли е цената и последствиятя върху икономиката от унищожаването на енергетиката. Политическото напрежение трябва да бъде решавано с политически аргументи. Икономиката – частна или държавна, трябва да бъде оставена да работи на пазарен принцип, без да се тресе от това кой ще бъде начело на държавата.