Ако се наложи превключване към обучение в електронна среда, ще се пишат оценки и отсъствия. Учителите трябва да имат инструменти да мотивират учениците да учат. Това обяви министърът на образованието Красимир Вълчев, който даде пресконференция днес, заедно с зам.-кмета на София Тодор Чобанов, по повод новата учебна година, както и за предстоящите промени в закона за предучилищното и училищното образование.
„С голяма доза увереност можем да прогнозираме, че епидемичната ситуация ще продължи 10-12 месеца, през цялата учебна година. Ние, като родилите, трябва да намерим начин образователната система да работи”, заяви Вълчев. Той увери, че крайните модели на дистанция не могат да продължат, за това се търсят възможни варианти. В различните страни има две стратегии. Една от тях е хибридното обучение, но от МОН са се отказали от подобна, тъй като тя би били трудни за изпълнение и реализиране.
„Избрахме съчетание от две стратегии. Моделът е базиран на превключване. Училищата ще са готови за него. Най-вероятно ще се наложи такова, когато започнат грипните епидемии”, обясни министърът.
Засега е планирано учебната година да започне присъствено в цялата страна. Министърът обаче не изключва вариант до началото й да има промени, тъй като ситуацията в страната е динамична.
Училищата ще получат инструкции за действие, в случай че бъде установен заразен с COVID-19 ученик или учител. Директорите ще имат и списък от задължителни правила за дезинфекция и дистанция.
Някои училища вече обявиха, че ще работят по график, в който различните класове започват часовете по различно време и така ще се разминават в междучасията.
„Няма съмнение, че годината ще бъда трудна. Имаме голямо предизвикателство - да опазим здравето на децата. Ако оставим училищата затворени рискуваме да има повече негативни последици за децата, отколкото тези, които може да причини пандемията. Говори се и за поколенческа криза”, обяви министър Вълчев.
„Когато има дете със симптоми, то ще бъде отделяно. Ще се уведомяват незабавно родителите, които имат отговорността да го заведат на лекар. При случай на заразен ученик или учител, незабавно ще се уведомява и РЗИ”, разясни още той.
„Най-добрата форма е присъствената. Ще опитаме да направим всички форми на обучение възможно по-пълноценни. Другата възможност пред родителите е за смяна на формата на обучение. Имаме над 15% деца, които имат проблем с ежедневната посещаемост. Средната им посещаемост е под 70%”, обясни Вълчев.
Министърът поясни, че при необходимост, учениците ще имат възможност за допълнителни уроци, които ще се заплащат на учителите. Заедно със синдикатите е договорено за тези допълнителни часове да се заплаща по 15 лв.
В насоките, които снощи подписах, има изброени хронично заболявания, въз основа на които учениците могат да отсъстват", каза още Вълчев. Той посочи, че и при хронични заболявания на родителите децата могат да изберат временно да се обучават вкъщи.
Планира се и около 20 училища да се превърнат в центрове за дистанционно обучение. Те ще могат да обхванат учениците от повече от една област, ако това се наложи. Дистанционната форма на обучение ще е третата възможност за родителите. А министърът подчерта, че тя се различава от онлайн обучението.
"Няма решение, което да има само плюсове. Различните форми имат различни страни. Ние се надяваме родителите да изберат присъственото обучение. А те всъщност са го направили. Според наше проучване 16% от родителите са предпочели дистанционноото, но този избор не е принципен, а във време на продължаваща пандемия", каза още Вълчев.
„Ще бъдат предоставени допълнителни средства за общините за издръжката на децата след въвеждането на задължителното предучилищно обучение за 4-годишните. Те ще са за закупуване на помагала, както и за храна на учениците”, обясни министърът.
Вероятно депутатите ще предложат компенсации за децата, които не са приети в детски градини в периметър, който предстои да бъде определен. Въпросът е обсъден и с премиера Бойко Борисов, който е подкрепил подобна идея. 57 са общините, в които има недостиг на места в детските градини.
„Системата на частното образование е алтернатива. Това разбира се е свързано с ограничен достъп и финансов ангажимент на родителите. Обществената справедливост изисква тези родители да бъдат компенсирани. Така, че вероятно това ще бъде предложено”, заяви Вълчев.
Очаквайте подробности.