Храните и напитките се оказаха големите победители от шестите награди на „24 часа“ „Големите малки“, връчени в „София тех парк“.
Наградата е реклама на стойност 10 000 лева в изданията от групата на „24 часа“. Тази година по изключение и заради силните кандидатури наградените бяха 12, а не традиционните 10 компании. 96 фирми участваха в конкурса тази година като всеки участник получава отстъпка от 50% от цената за реклама в изданията и сайтовете на „Медийна група България“.
Първата награда в категорията за стартиращ бизнес получи бургаската крафт пивоварна „Биър Бастърдс“ ООД. Марката им е една от най-разпознаваемите крафт бири в България. Beer Bastards е и първата българска пивоварна, която през 2020 година премина изцяло в 100% рециклируеми кенчета. По този начин компанията показа загриженост за околната среда и качеството на живот в България. Отличието им бе връчено от председателя на икономическата комисия на парламента Петър Кънев.
„Преди много години бях член на политбюро на бирената партия. Искам да пожелая светло бъдеще на тези млади момчета за невероятните усилия“, каза Кънев.
„Радваме се, че има хора, които ценят това, което правим. Смятаме че нещата в България се получават дори с бутиков продукт като крафт бирата“, каза Калоян Коев от компанията. Той взе отличието заедно с колегата си Антон Пенчев.
Димитър Герджиков, началник отдел “Бизнес развитие” в управление “Банкиране малък бизнес” в Пощенска банка връчи втората награда в категорията на „Пивоварна Ромбус“ ЕООД. Компанията също има принос за крафт бирената революция в България. Пивоварна Ромбус е малка семейна компания от Пазарджик, която съществува от 2016 г. Равносметката за тези близо четири години съществуване са над 90 вида бира. Произвеждат всякакви екзотични бири, включително и такива с люти чушки, традиционни български подправки, както и с прочутата бактерия Лактобацилус Булгарикус, прочула България по света.
„Интересното и трудното за нас като участник в журито е че всяка година все по-труден става изборът. Успех ви пожелавам, защото заради вас много хора минават през Пазарджик“, каза Герджиков.
„Ние сме само малка част от колектива. Опитваме да експериментираме много в нашите продукти“, каза Стойчо от „Ромбус“ ООД. „Стартирахме пивоварната от любов и се надяваме бирената култура да продължава да се развива по същия начин и все повече хора да се обръщат към локалните продукти“, бяха думите пък на Стойчо Пампов и Габриела Стайкова от семейната пивоварна.
Третото отличие за стартъпи пък даде Момчил Ройнев, изпълнителен директор на БАЕЗ. Победител е „Ботаник лаб“ ООД - компания за интериорно озеленяване. Мисията на компанията е да създава по-зелена, здравословна и красива среда в урбанизираните пространства, благодарение на растенията. За последните 3 години екипът е работил с над 140 корпоративни и частни клиенти, сред които личат имената на Bosch, Renault, Loreal, Philips, Econt, Phillip Morris, Fadata, Financial Times, HBO и други. Преди две години фирмата бе национален финалист в най-голямото предприемаческо състезание за зелен бизнес Climatelaunchpad с техния продукт Botanic Room, представляващ зелена модулна конструкция с три различни функции – място за срещи, презентационна зона и място за телефонен разговор.
„За мен е чест да участвам в това събитие. Когато приех задачата да оценим всички участници, „Ботаник Лаб“ привлякоха вниманието ми. Зарадвах се, че има хора, които предлагат интересни решения“, каза на победителите Ройнев.
„Ние правим всичко с много креативност, ентусазъм и любов и заради това ни се получават нещата. Надявам се да правим все по-добра градската среда и да става все по-зелена“, каза Биляна Лесидренска. Тя взе отличието заедно с колегата си Даниел Димитров.
Кметът на София Йорданка Фандъкова връчи наградата на „Волонтайм“ в категорията „Социално предприемачество. „Волонтайм“ е социалната мрежа за добри дела. Това е онлайн платформа, където всички заинтересовани (Граждани, фирми, неправителствени организации) могат да намерят каузи, които да подкрепят. Волонтайм посредничи между нуждаещите се от помощ и желаещите да окажат такава. Тя не се съсредоточава върху малка или специфична група хора или област, а носи ефективност и добавена стойност на всички, тъй като ги свързва като общност за извършване на добри дела по ефективен, лесен, бърз и прозрачен начин.
„Всички вярваме, че младите и креативни хора правят промяната. Социалните иновации е важна лична кауза за мен“, каза Фандъкова. Тя покани победителя да участва в програмата на обшината за социално предприемачество.
„Наистина е нужно да има повече програми за социалното предприемачество и каузите. Независимо къде се развивате, опитвайте да влагате дори малка част социален елемент в това, което правите“, призова Габриела Пресолска от „Волонтайм“.
Надя Захариева, Програмен директор във Фондация Америка за България връчи втората награда за социални иновации на „Таратанци“ ООД - организация, която популяризира българското народно творчество по нов начин. В основата на техния успех стои интересна иновация. Хората от сдружението са забелязали, че когато човек танцува хоро, той буквално рисува фигури с краката си. Така им хрумва, че могат да разработят метод за визуално изобразяване на българските народни хора с фигури от стъпките на танцуващите. Тези магически форми използват при създаването на образователни игри за забавно учене на български народни танци. Имат и собствен метод за обучение на деца на базата на народни приказки.
„Таратанци означава нещо, което никога не може да се случи. Вие с присъствието си опровергавате тълковния речник“, обърна се към победителите Надя Захариева от Фондация „Америка за България“. Фондацията има специална бизнес академия за стартиращи предприемачи, която вече са завършили над 300 души, подчерта тя.
„Благодарим, че разпознавате фолклора като сфера, която заслужава подкрепа и сътрудничество“, каза при получаването на наградата Екатерина Петрова. Тя взе наградата заедно с колежката си Ива Тодорова.
Третата награда връчи Анелия Иванова, мениджър „Комуникации“ на Филип Морис на
Logiscool България. Това е образователна организация, която учи децата на програмиране. Учениците, преминали през техните учебни програми, не просто натрупват знания, а обикват програмирането. Много от тях просто не искат да си тръгват, когато занятията свършват. Именно този интерес към научаването на нови знания по един забавен и неангажиращ начин, е запазена марка на Logiscool. Така децата стават активни създатели на технологии, а не само техни пасивни потребители.
„За нас е чест да сме сред финалистите. В България присъстваме само от година и нямаме търпение да намерим още съмишленици“, каза при получаването на наградата Ива Янкова.
„За нас подкрепата за местните предприемачи в цялата страна е изключително важна“, обясни от името на „Филип Морис“ Анелия Иванова.
Третата категория бе „Иновативна фирма“. Първата награда в нея отиде при „Мигота“ ЕООД. Те получиха отличието си от Иван Михалев, търговски директор на „Медийна група България“.
„Мигота“ е стартъп в сферата на образованието, разработил иновативно мобилно приложение за обогатяване на езиковия запас при учене на чужд език. Worddio е първото приложение за пасивно учене на думи. То предлага над 270 000 професионално направени аудио флашкарти на 34 езика. То позволява да учиш нови думи в движение, без да докосваш телефона си. За малко повече от година на пазара, приложението има над 60 000 инсталации от над 170 държави по света.
„Наскоро разбрах, че все още в България няма стартирал бизнес на глобален пазар бизнес до клиент. Искам ние да сме първия“, каза Иван Манев от „Мигота“.
Венелина Гочева, издател на „24 часа“ връчи втората награда в категорията на фирмата „Елджой“ - българска компания за електрически велосипеди с мисия да превърне велосипеда в най-предпочитаното средство за придвижване в града, до офиса и в свободното време. Създадена преди 5 години от двама души, компанията се утвърждава като иноватор на Европейския пазар на електрически велосипеди. Освен в България, продуктите на "Елджой" се продават в Австрия, Германия, Швейцария, Испания, Англия и други страни. Фирмата е създател на първия в света дървен велосипед с вградена батерия. Създателите му го определят като Ролс Ройс на велосипедите и е спечелил признанието на публиката на специализирано изложение Юробайк в Германия.
„Ние сме клуб от оптимисти. Всяка година преди началото на кампанията започва нервно очакване на кандидатстващи. След което всяка година фирмите се увеличават, а тази година в пандемията кандидатстваха 96 фирми с амбицията да станат големи. Струва си да участвате, защото си представяте бизнеса в медии, които опитват да са в средата на всичко, което става в България“, каза Венелина Гочева.
„За нас е чест да сме в тази компания от хора с идеи. Ние сме малък бизнес, но се стремим да приближим градовете към една утопия, където всички се придвижват по-бързо и по-удобно“, каза Елеонора Димитрова при получаването на отличието.
Третата награда в категорията за иновации връчи Натанаил Стефанов, заместник-председател на УС на София тех парк. Победител е „Апифарм“ - малка семейна компания, която е специализирана в производството на хранителни добавки от пчелни продукти. Тя е пример за това как бизнесът и науката могат да работят ръка за ръка. Фирмата си сътрудничи тясно с БАН. Най-новият й продукт е воден разтвор на прополисова тинктура, чиято технология на производство е патентована. Разработката получава награда от Съюза на изобретателите в България. Фирмата е избрала да развива бизнеса си в най-бедния регион на България - Северозапада. Производствената й база е в град Монтана. Те са иновативни и със силен предприемачески дух.
„Хубаво е, че София тех парк е само едно от многото места, където се случват иновациите в България. Тези проекти, показани тук, вярвам, че променят живота ни. Този проект ме грабна веднага, защото е базиран на наука и е направен в Монтана. Тук виждаме потенциала на това място“, каза на победителя Натанаил Стефанов.
„Ние решихме от големия град да отидем в малкия, за да развиваме бизнес. Разработваме продуктите си заедно с БАН, имаме собствени пчелини и правим продукти, които ги няма и на световния пазар“, каза Лидия Заркова от „Апифарм“.
Последната категория в конкурса бе “Устойчиво развитие”. В нея отличаваме фирми, които са доказали успеха на своя бизнес модел в продължителен период от време. Тук първата награда ще връчи Борислав Зюмбюлев, главен редактор на в. 24 часа.
Победител е „Амитица“ ООД - малка семейна компания, която произвежда био зеленчуци, от времето, когато “био” звучеше като нещо чуждо и странно в България. Компанията има зад гърба си 26-годишна история - освен с отглеждане на био плодове и зеленчуци, фирмата предлага био продукти за растителна защита. За втора поредна година печели международна награда за иновация от земеделския панаир Агра.
„Това, което видях от вашата кандидатура е, че вие не сте някакви, които просто вземате сертификат за „био“, а произвеждате биоразградими препарати за растителна защита. Не зная дали съзнавате какво означава това – нещо изключително голямо, защото вие правите не просто храна, а кауза“, обърна се към победителите Борислав Зюмбюлев.
„Ние произвежаме чиста храна от гледна точка на хората. Но идеята ни е много по-голяма – да опазим биоразнообразието, почвите, пчелите, за да се върне всичко чисто при нас“, обясни философията на „Амитица“ управителят Свилен Николов.
Втората награда в категорията връчи Стамен Янев, заместник-министър на икономиката. Наградената фирма е „Анира Трейдинг“ ЕООД. Тя произвежда колбаси и продукти от месо под марката “Деликатесен”. Стартират бизнеса си от един магазин в София през 2013-та година, а днес вече зареждат вериги от ранга на Фантастико, БИЛА, Кауфланд, Метро и Лидл. В продуктите си влагат занаятчийски умения, традиционни рецепти, локални аромати и вкусове. Производството е в полите на Пирин. Произвеждат 35 продукта- от класическите шпекови салами и луканки, през традиционните регионални деликатеси като Бански старец, Бабек и Топузка, до тоталния хит Бански бут - по авторска рецепта. За последните 6 години имат спечелени 9 Златни медала за продуктите на международното изложение Месомания.
„Днес стартирахме с мотото „Баси Кефа“ и нормално идваме до продуктите на „Анира“ и биохраните. Ние пък сме насочили нашите усилия към биодесйствия – с чисто сърце да помагаме на вашите усилия да станете големи, защото вие движите икономиката“, каза Янев.
„За нас храната не е само вкус, но и удоволствие и споделяне“, каза Ани Радулова.
Последната награда връчи Лъчезар Борисов, министър на икономиката. Наградата е за фирма, която събра максималния брой точки от гласовете на журито - 8 от 8 възможни. И това е „Родинови“ ООД. Компанията е олицетворение на семейния бизнес. Това е семейна ферма за отглеждане на люти чушки със затворен цикъл на производство. Намира се на брега на варненското езеро - в село Страшимирово. Създадена през 2011 г. от едно колекционерско хоби, днес 9 години по-късно, фермата успява да разработи и наложи на пазара повече от 30 различни бутикови продукти, обединени от лютото. Успели са дори да разработят и наложат собствен сорт българска люта чушка, която патентова и носи името - Български дух.
„Преди 9 години запонахме от колекционерско хоби въобще не знаехме какво е да имаш марка. Но го искахме много силно и много се гордеем с трудностите, през които минахме“, каза Славена Родинова. Тя получи отличието заедно с майка си Дарина.
„За поредна година сме заедно. Но днес не говорим за големите малки, а за големите българи. И в тези 96 компании има големи българи, защото човек е толкова голям, колкото са големи мечтите му. Явно е, че и в кризата големите идеи имат място и могат да се развиват. Над 21 000 компании вече получиха своите грантове, даваме шанс и на останалите 6000. Продължаваме и с останалите мерки. А една от нашите процедури наричаме „Големите малки“, каза в края на церемонията министърът на икономиката Лъчезар Борисов.