Курсистът да се явява на изпит, не като приключи обучението си, а когато смята, че е готов, казва председателят на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" 

Конфронтацията със сигурност няма да ни приближи към общата цел на всички ни - да намалим ранените и загиналите по пътищата, особено на новите водачи. Така започна изказването си на дебата за промените в обучението, организиран от "24 часа", Малина Крумова, председател на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата". Струва ми се, че допускаме една основна грешка от миналата година, когато започнахме да коментираме промяната в обучението. Концентрираме се върху детайли, подробности, без преди това да сме набелязали общата рамка как обучението да стане важен елемент от безопасността на движението по пътищата. Именно с намерението да променим този подход създадохме работната група, която да изготви концепция - какво е обучението и по какъв начин да бъде провеждано на всички етапи от живота на хората.

За мен е важно да спрем с очакването, че шофьор може да се стане за един или два месеца, това е процес, който започва от най-ранна възраст и продължава през целия живот. Тук са представени всички важни хора от бранша, затова искам да отбележа основните елементи от концепцията, която остава на заден план в дискусията.

Идеята е, че във фокуса трябва да се постави обучението, че трябва да се актуализират програмите за обучение в училище, че трябва да следим какви знания се натрупат в децата в училище, че е необходимо да мислим тези знания да бъдат проверявани. Не искам за кажа, че това непременно трябва да бъде изпит, но трябва да се провери какво знаят, преди те да стигнат изобщо до фазата, в която ще бъдат водачи.
Някои от вас ще кажат, че няма връзка между обученето в училище и подготовката на водачи, искам веднага да ви контрирам. Напротив, тъкмо защото тази връзка я пропускаме, често вие казвате, че се сблъсквате с хора, които идват при вас, формирани, но не са възпитани, нямат разбирането за това как да се държат дисциплинирано на улицата и именно защото в училище не са били адекватно подготвени като участници в движението, те са трудни да бъдат обучавани.

При разработването на концепцията, се обединихме, че изпитът и обучението трябва да бъдат променени, и че курсистите не трябва да отиват на изпита, когато приключват обучението, а когато бъдат готови.
Курсистът не може да се явява на изпит, докато го вземе. Това са практики, които се случват и уронват престижа и на държавните институции и на центровете. Може да прозвучи леко грубо, но обвиненията за корупция в "Автомобилна администрация" също уронват престижа на провеждането на изпита и на целия процес.

Ние сме от едната страна на барикадата, ние сме тук заедно, държавните институции, преподавателите и учебните центрове, за да подготвяме новите водачи, за да са безопасни участници в движението по пътища. 

Важно е да има промени в обучението, това се доказва от анкета сред младите водачи. В нея участваха 2600 човека, 60% от тях признават, че не са управлявали с висока скорост, не са управлявали по магистрала. 55% от тях казват, че не са шофирали с намалена видимост, в мъгла. Единствените умения, които гарантирано се преподават, е шофиране в градско движение, като то не е толкова интензивно, ако курсът е в малък град, и самостоятелно паркиране.
Другият основен проблем е, че около 40% от младите водачи казват, че на практика са се научили да шофират след като са взели книжка, 24% смятат, че са имали това умение отпреди, не искам да коментирам как са имали умение, след като не са били в обучение? Реално излиза, че около 33% са придобили уменията си по време на шофьорския курс.
Това ни води на мисълта, че един или два месеца курс, колкото и часа да е той, не може да е нещото, което ще обучи хората да са безопасни шофьори, а трябва да бъде елемент от цялостна концепция. Концепцията е готова, представена е на министрите, оттам нататък да се работи контретно по детайлите.

90% от анкетираните оценяват положително шофьорския си курс, това за мен означава, че трябва да отдадем дължимото на всички преподаватели, на всички структури, които подготвят водачи. Има негативни примери, но фокусирането върху тях по-скоро омаловажава  преподавателите в обучението на водачите.