Сега единствено ги учели да карат в града и да паркират
Инструктори не одобряват нова наредба, плашат с протести
Промяна в обучението на кандидатите за шофьори трябва да има. Около тази теза се обединиха участниците в дебат, организиран от “24 часа” във вторник.
За промени, но срещу предлаганата нова наредба, са 5 организации на автошколи, които напуснаха залата демонстративно, без да изложат пред останалите участници аргументите си.
Че темата вълнува всички и че има нужда от промени, показа и анкета на сайта 24chasa.bg, в която гласуваха почти 2000 души. 78,1% от читателите отговарят, че са необходими нови правила и промяна в реда на обучението за водачи. 66,1% смятат, че инструкторите трябва да са на трудови договори. 72,3% са “за” въвеждане на електронна система при обучението, което ще премахме фиктивното провеждане на часовете. 82,8% одобряват практическият изпит да се раздели на градско шофиране и на магистрала или извън населено място. 73,7% подкрепят увеличаването на часовете за кормуване, 79,3% искат контрол върху обучението и върху изпитите.
В дискусията участваха представители на министерството на транспорта, Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата”, ИА “Автомобилна администрация”, МВР, министерството на образованието, НАП, “Главна инспекция по труда”. Присъстваха и представители на всички организации на учебните центрове и автоинструкторите, на превозвачите, мотоциклетистите, автоексперти по пътна безопасност, асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Не правете така, че да бъдем врагове.
Събрали сме се
да спасяваме
младите хора,
откри с призив дискусията зам.-министърът на транспорта Ангел Попов. Това, което става по пътищата с младите водачи, не може да продължава, категоричен бе той. Проверки на обученията, проведени в последните 3 седмици, показвали, че грешки има по цялата система. Целта на предвидените промени била да дисциплинират не само автошколите, но и изпитващите.
Конфронтацията със сигурност няма да ни приближи към общата ни цел - да намалим ранените и загиналите на пътя, заяви и Малина Крумова, председател на ДА “Безопасност на движението по пътищата”.
Тя потвърди, че нуждата от промени в обучението се доказва от анкети и проучвания сред младите водачи. 60% от тях признават, че не са управлявали с висока скорост по магистрала. 55% не са шофирали при намалена видимост. Единствените умения, които гарантирано се преподават, е шофиране в градско движение и паркиране.
Около 40% от
младите водачи
казват, че са се
научили да
шофират, след
като са взели
книжка,
24% смятат, че са имали това умение преди това, не искам да коментирам как, каза Крумова. И добави, че реално около 33% са придобили уменията си по време на шофьорския курс. Това водело до извода, че един или два месеца курс, колкото и часа да е той, не може да обучи хората да са безопасни шофьори.
“90% от анкетираните оценяват положително шофьорския си курс, това означава, че трябва да отдадем дължимото на всички преподаватели. Има негативни примери, но фокусирането върху тях по-скоро омаловажава заслужената база, която имат преподавателите в обучението на водачите”, допълни Крумова. (Какво още казаха тя и Ангел Попов - виж по-долу)
Промените в наредбата и отпора по тях очерта директорът на “Автомобилна администрация” Бойко Рановски. Част от автоинструкторите са против да бъдат на трудови договори, учебните автомобили да бъдат собственост на автошколите, както и центровете за обучение да се регистрират като търговски обекти.
Рановски обясни, че повечето преподаватели са на граждански договори, но когато те са безсрочни, са скрити трудови договори, без обаче да се плащат осигуровки.
Натъкнахме се на много хора, които работят на граждански договор, вместо на трудов, потвърди и Раймонда Овчарова - началник на отдел “Контрол” в НАП.
А от 928 издадени разрешения за обучение на кандидат-водачи
в 434 автошколи
нямало нито
един собствен
автомобил
2174 превозни средства са вписани в разрешителните на тези 434 центъра, без да са техни. Общо учебните коли са 5284, собственост на учебни центрове са 1562.
С колегите от НАП сме се натъквали на странни договори за суми от 10-20 лв. наем на месец. Какво точно се поема с този договор, кой отговаря за автомобила, не е ясно, даде пример Рановски. Той бе категоричен, че администрацията е отворена за дискусии и промени.
По време на общественото обсъждане били получени 24 предложения, като в 10 от тях се твърдяло, че наредбата не става. “Кое не става? Искаме да дискутираме конкретни текстове, а не просто становище, че наредбата трябва да отпадне”, заяви Рановски.
Според статистиката на КАТ за 9-те месеца на годината са станали 20 947 катастрофи, при които 4365 са ранените, 337 са загинали. Данните съобщи шефът на Пътна полиция комисар Звезделин Колев.
402 от
катастрофите са
с водачи със
стаж до 1 г.
Тези с навършени 12 месеца опит имат 2263 инцидента, а шофьорите със стаж от 2 години са участвали в 1515 произшествия. 862 са катастрофите с шофьори с опит от 3 г., 605 са тези с 4 г. стаж. Най-много са инцидентите с шофьори с 5-годишен опит - 2159.
“Чувайки тези цифри, ни става ясно, че младите водачи нямат опита, нямат рутината. Важно е всички ние, които имаме грижа за пътната безопасност, да вземем мерки”, категоричен бе комисар Колев.
Промените в наредбата са обсъждани само с 3% от бранша, контрира Стефан Малковски - председател на Националния автоинструкторски съюз. Той заяви, че представлява 1300 преподаватели. Пропомни, че неотдавна е имало протест на автоинструкторите, а след дни учебните автомобили ще излязат отново на улицата.
Няма да се
откажем, докато
тази наредба
не се обсъди
в бранша,
отсече Малковски и напусна дискусията.
Последва го Йонко Иванов, шеф на Съюза на центровете по автомото подготовка. Заедно с тях напуснаха и още трима представители на организации на автоинструктори.
Напускането им предизвика гневна реакция на Димитър Рашков от Международния съюз на превозвачите, който настоя да не го ангажират с дребни и смешни нападки. Обяви, че техният бранш е ползвател на услугите на автоинструкторите и ги попита
знаят ли какво
е млад водач с
40 тона камион
с товар зад
гърба си
И че се налага допълнително да ги обучават. Поиска да има подготвени хора, а не убийци на пътя. “Г-н Рашков, ако са толкова лошо обучени водачите, г-н Макрон щеше ли да иска да вземе 120 000 наши шофьори”, репликира го Христо Радков от Българската асоциация на шофьорите.
Красимир Георгиев- председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, заяви, че на напусналите все са им виновни КАТ, НАП, инспекцията по труда, “Автомобилна администрация”. Всеки, който не е съгласен с тях, е виновен. Само те нямат вина за тази кръв, която се лее по пътищата”, реагира Георгиев.
Румен Дунев - шеф на Сдружението на автоекспертите по пътна безопасност, обясни, че положително в наредбата е приложението, което гарантира, че курсистът кара всичките си часове, а не ги взема фиктивно.
И допълни, че годишно загубите за икономиката на България от катастрофи е 2 млрд. лв. Дунев разви тезата
да се изпитва и
на нощно каране
и магистрала
“Избиват ни като мухи по пътищата некомпетентни шофьори. Във Враца продават книжки, момиче с 1000 км зад гърба си и 2 месеца стаж е инструктор. Трябват строги правила”, заяви Даниел Капсъзов от федерацията на мотоциклетистите.
“Тези, които напуснаха, казаха, че няма значение какъв е автомобилът и при какви условия се обучава. Някой ще си пусне ли детето да го оперират в палатка? Всеки иска детето му да бъде обучено от добър инструктор в добри условия.
Разбирам, че има инструктори, които вечер са нощни пазачи или дисководещи, а сутринта преподават. Включително полицаи в свободните си дни дават часове”, заяви Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Малина Крумова: Знания още от училище
Конфронтацията със сигурност няма да ни приближи към общата цел - да намалим ранените и загиналите по пътищата. Допускаме основна грешка - концентрираме се върху детайли, без да сме набелязали общата рамка как обучението да стане важен елемент от безопасността на движението по пътищата. За мен е важно да спрем с очакването, че шофьор може да се стане за 1 или 2 месеца, това е процес, който започва от най-ранна възраст и продължава през целия живот.
Трябва да се актуализират програмите за обучение в училище да следим какви знаниятрупат децата, тези знания да бъдат проверявани. Не искам да кажа, че това непременно трябва да бъде изпит, но да се провери какво знаят, преди да стигнат изобщо до фазата, в която ще бъдат водачи.
Някои ще кажат, че няма връзка между обучението в училище и подготовката на водачи - напротив, тъкмо защото тази връзка я пропускаме, често за шофьори се обучават хора, които нямат разбирането как да се държат дисциплинирано на пътя, именно защото в училище не са били адекватно подготвени като участници в движението.
Курсистите не трябва да отиват на изпит, когато приключват обучението, а когато бъдат готови. И да не може да се явяват безброй пъти, докато вземе изпита. Това са практики, които се случват и уронват престижа и на държавните институции, и на центровете за обучение. Обвиненията за корупция в “Автомобилна администрация” също уронват престижа на провеждането на изпита и на целия процес.
Ние сме от едната страна на барикадата - държавните институции и преподавателите, и учебните центрове, за да подготвяме новите водачи да са безопасни участници в движението по пътища.
Зам.-министър Ангел Попов: Всеки загинал млад водач трябва да ни притеснява, е не да броим проценти
Всеки загинал млад водач трябва да ни притеснява, да не броим проценти. Не може да има договор за инструктор за 72 лева на месец. Това означава, че един преподавател може да обучава само 4 часа. Не може да има автошкола, в която собственикът е с 5 лични автомобила и ги е дал на себе си под наем за 2 лв. Не може да се явяваш на изпит, като не си взел един час кормуване за категорията, за която се обучаваш.
Държавната администрация в транспорта и инструкторите не сме противници. Обучаващите трябва да кажат на обществото от какво не са доволни, да предложат конкретни текстове за промени. Но няма такъв дебат.
Ние искаме не само да дисциплинираме автошколите, а и изпитващите - цялата верига от обучението до вземането на изпита. Електронната система е полезна, тя е абсолютно безплатна. В един от коментарите по предложените промени пише, че инструкторите са възрастни и няма да се справят със системата. Тя ще ги улесни.
Казват, че предложените промени в наредбата е обсъдена с 3% от бранша. Как ги сметнаха тези проценти? Промените стоят за обществено обсъждане и дебатът на “24 часа” е част от него. Всеки има право да даде мнение или на организацията, която представлява.
Промени трябват, защото не може да убиваме млади хора на пътя.
Инструкторите не били шофьори, а преподаватели, искат да ги контролира министерството на образованието
“Ние нямаме работа в Министерството на транспорта изобщо, ние не сме шофьори. Ние сме преподаватели”. Това заяви председателят на сдружение Национален автоинструкторски съюз Стефан Малковски.
Според него транспортът трябва да се насочи само към това, което трябва да притежава един водач - качество, умения, знания.
Данните, че младите водачи предизвикват голяма част от катастрофите, коментира с въпроса: “Кой изпитва, ние ли? Какво значи това - пари под масата или пускат неподготвени водачи. Да си погледнат техните хора - говорят ни за граждански и трудов договор, а 60% от изпитващите са на граждански договор”.
Той постави и проблема с обучението на автоинструкторите - навремето е имало специалност в университетите за разлика от сега. А в наредбата не се говорело за качеството на обучение, а за квадратни метри площ, технически сътрудници, собственост на автомобила.
И обяви, че ще има нов протест на 22 октомври, ако не се разберат с министър Желязков, от когото имат покана. В противен случай протести ще има на всеки 10 дни, докато не ги чуят, защото диалог с бранша нямало.
Йонко Иванов - председател на Съюза на центровете по авто-мото подготовка, припомни, че Министерският съвет е приел стратегия за пътна безопасност. Основно е концепцията за обучение на водачи. Той нарече проекта за наредба лобистки, създаден на тъмно, не отговарял на стратегията и в него имало противоконституционни текстове. “Три пъти сме пускали писма до премиера, министъра на транспорта, чакаме сваляне на наредбата, обсъждане в контекста на концепцията с бранша, а не с хора, които сноват по етажите на министерства”, заяви Иванов.Красимир Георгиев, председател на Асоциацията
за квалификация на автомобилистите в България:
Когато инструктор работи със собствен автомобил, може да се крият данъци
Дали инструкторът ще ползва свой автомобил, или такъв на учебния център, той работи, за да получава заплата.
Само че когато работи със собствения си автомобил, фискът е ощетен. Няма счетоводство - как да се изчисли амортизацията на този автомобил, когато не се знае кога е возил баба си, дядо си и комшийка и кога е обучавал. И тук се нарушава принципът на равнопоставеност. Тези учебни центрове, които инвестират, не могат да издържат на нелоялната конкуренция и ценообразуване.
Анкетата на “24 часа” е представителна въпреки яростта на някои хора, че не стана тяхното. И се оказа, че хората, обществото, искат тези промени. Чест прави на “Автомобилна администрация”, че започна една болезнена реформа.
Не може обществото да се съобразява с интереса на Иванчо, Ганчо, Панчо. Плашим с протести. Имам едно предложение към представителите на НАП. Когато излязат тези хора на протести, да си държат в едната ръка данъчната декларация, да ги види обществото.