Ден преди правителството да реши какви ще са новите противоепидемични мерки у нас ето отговорите на 3 ключови въпроса за различни държави - Отворени ли са в момента нехранителните магазини? Има ли ограничения? Дали продажбите и търсенето са толкова високи, колкото през лятото?

Във втората вълна от пандемията на COVID-19, която в момента е обхванала цяла Европа, магазините за нехранителни стоки, без значение дали са в мол или в друг търговски комплекс, остават отворени. В тях се продават домашни потреби, всякакви стоки за домакинствата и строителни материали. Това показва справка към 17 ноември 2020 г. Единственото изключение сред разгледаните държави е Австрия.

АВСТРИЯ

Подобно на повечето други търговски обекти, магазините за домашни потреби, строителни материали и градинските центрове са затворени от 17 ноември до 6 декември 2020 г.

БЕЛГИЯ

Всички магазини, предлагащи продукти за подобрение на дома, са отворени, тъй като правителството смята, че са от "съществено значение" за ежедневието на населението.

В сила са редица ограничения. От 9 ноември в нехранителните магазини и градинските центрове не могат да се продават следните продуктови гами: вътрешни и външни мебели; декоративни предмети, включително коледни декорации; барбекюта; кухненско оборудване; артикули и играчки за спорт и свободно време; облекло; електрическо, мултимедийно и телекомуникационно оборудване.

Последните данни за продажбите през ноември са по-добри, отколкото при първата блокада през пролетта: оборотите на дребно са се увеличили с между 12 и 15%, като са останали почти същите за търговците на едро.

ФРАНЦИЯ

Нехранителните магазини са сред бизнесите, на които е позволено да останат отворени. В правителственото постановление изрично се споменават търговците на дребно, които продават строителни материали, железария, бои и стъкла в специализирани магазини.

Градинските центрове също имат право да продължат да работят, но са разрешени само следните асортименти: градина, включително растения (вътрешни и външни), домашни любимци и свързаните с тях продукти, храна, хигиена. Следните секции на магазините нямат право да отварят: цветя, декорация и коледна украса, отдих, книги, облекло.
Оборотът на индустрията за търговия на дребно с домашни потреби нарасна с двуцифрени проценти от май до септември.

ГЕРМАНИЯ

Във всичките 16 федерални провинции нехранителните магазини (както и всички други сегменти от търговията на дребно) са отворени при условията, които съществуват от пролетта: спазване на хигиена на ръцете, носене на маска, дистанция от 1,5 до 2 м, влизането е ограничено до трима клиенти на 100 кв. м търговска площ.

Продажбите остават доста над тези от предходната година и като цяло се очаква да останат по-високи, макар и не в същата степен като през лятото.

ФИНЛАНДИЯ

Всички магазини остават отворени.

Няма ограничения, има само препоръки и инструкции, издадени от правителството за обществени пространства: двуметрова дистанция или маски, миене на ръце и т.н.

Търсенето на дребно е много по-високо от обикновено, докато бизнес продажбите показват стабилна тенденция. Общият ръст след третото тримесечие е 6%.

ИТАЛИЯ

Страната е в "мека блокада", като отделни региони са класифицирани като рискови зони в жълта, оранжева и червена степен. В момента Милано и Ломбардия са "червени" например, докато Рим и Лацио са "жълти". Червено означава, че магазините са затворени, освен ако не са категоризирани като съществени. Такива са супермаркетите, аптеките, магазините за хардуер и домашни потреби, но те могат да продават само продукти, които са необходими ежедневно. В зоните в оранжев и жълт цвят всички магазини могат да останат отворени, въпреки че големите търговски центрове трябва да се затварят в събота и неделя.
Правилата се прилагат за две до три седмици и нивото на риска може да бъде променено. Оценката на риска в Неапол и Кампания бе променена от "жълта" на "червена" степен.

Размерът на продажбите на дребно и тези на специални продукти варира, макар и не в степента, която се наблюдаваше през юни и юли. Строителните материали, домашните потреби и градинските продукти продължават да се търсят много.

Магазините за строителни материали в Европа масово остават отворени.

Магазините за строителни материали в Европа масово остават отворени.

НИДЕРЛАНДИЯ

Всички магазини са отворени.

За разлика от второто тримесечие на годината, на търговците на дребно не се наложи да променят работното си време.

Продажбите остават високи и към днешна дата са с около 25% по-високи средно от миналата година.

НОРВЕГИЯ

Всички магазини са отворени, работят както обикновено.

Повечето вериги са забранили достъпа на търговски представители до магазините си.

През пролетта и лятото нехранителният сектор се радва на бум. Есенните продажби също надминават нивата от 2019 г., но не със същата скорост, както през пролетта и лятото.

ПОЛША

Ситуацията се счита за стабилна. Всички нехранителни магазини са отворени, освен тези в търговските центрове. Изключение са аптеките и супермаркетите, но така или иначе в моловете няма много магазини за строителни и градински материали.

Наложено е ограничение за броя на клиенти на квадратен метър, а носенето на маски и хигиената на ръцете са задължителни. Само възрастните над 65 години имат право да влизат в магазини между 10 и 12 ч от понеделник до петък.

Продажбите се оживиха през последните месеци, тъй като хората извършваха ремонти и инвестираха в ново строителство. Градинарският сезон също беше добър, защото хората прекарваха повече време вкъщи и в градината. Като цяло харчат повече за дома, отколкото за пътуване. Частичното блокиране сега обаче удря продажбите на дребно. Електронната търговия естествено зае централно място. Затварянето на магазините на ИКЕА оказа влияние върху търговията на дребно за подобряване на дома.

РУМЪНИЯ

Всички магазини за подобряване на дома и търговци на градински потреби са отворени. Въпреки че пандемията е по-лоша от всякога в Румъния, търговците са доволни. Нехранителните магазини останаха отворени през първата вълна, дори по време на пълната блокада, и отбелязаха изключително добри продажби. Онлайн продажбите нараснаха рязко.

Няма ограничения за магазините за нехранителни стоки, освен че трябва да затварят в 21 ч. В сила е национален вечерен час от 22 до 6 ч, носенето на маски е задължително навсякъде, а училищата и ресторантите са затворени. Обща блокада ще бъде обсъдена след парламентарните избори на 6 декември.

Продажбите и удовлетворението на клиентите са добри. Освен това са отворени повече магазини за подобряване на дома, отколкото през последните 3 г.

ИСПАНИЯ

Отворени са магазините за подобряване на дома, но в отделните региони има различни ограничения. Например в Андалусия магазините могат да работят само до 18 ч, но в Гранада (която е част от Андалусия) се прилага нормалното работно време. Въпреки че в Испания има високо ниво на предупреждение, железариите и магазините за строителни и градински материали се считат за съществени. Такъв е случаят и в Астурия и Арагон, където магазините за домашно обзавеждане работят нормално. В автономната област Кастилия и Леон магазините могат да отварят максимум 2500 кв. м от търговската си площ. Асоциациите на производителите и търговците на дребно искат магазините за нехранителни стоки в цялата страна да бъдат класифицирани като съществени.

Продажбите остават оптимистични. Октомври се счита за много добър, както и началото на ноември. Повечето търговци на дребно са компенсирали загубите, които са понесли през март и април, и се очаква много от тях да завършат годината с ръст на продажбите.

ШВЕЙЦАРИЯ

Отворени са магазините за домашни потреби и градинските центрове, както и всички други търговци на дребно. Прилагат се обичайните правила, като дистанция от 1,5 м, хигиена на ръцете, маски или плексиглас на касите.

ВЕЛИКОБРИТАНИЯ

Англия

Понастоящем в Англия градинските центрове, железариите и магазините за строителни материали се считат за "съществени търговци на дребно" и им е позволено да работят въпреки националната блокада. Правителството на Обединеното кралство обаче е отговорно само за ограниченията в Англия - Шотландия, Уелс и Северна Ирландия имат свои правила.

Шотландия

В сила има 5-степенна система от ограничения (0 - ниска, 4 - висока), които се различават в зависимост от региона. На трето ниво всички търговци на дребно могат да останат отворени, но на четвърто може да работят само търговци от съществено значение (включително домашни потреби, строителни материали и градински центрове). Възможно е някои части на Шотландия да преминат към ниво четвърто, което е подобно на блокадата, която е в сила в момента в Англия.

Уелс

Всички магазини за нехранителни стоки и градински центрове са отворени след 17-дневните ограничения, които затвориха всички несъществени бизнеси. По това време на магазините за подобряване на дома бе позволено да останат отворени, но не и градинските центрове.

Северна Ирландия

Магазините за нехранителни стоки, железарии и градински центрове остават отворени.

МАСКИ: В Обединеното кралство носенето на маски е задължително в повечето затворени обществени зони, включително всички търговски обекти, освен ако купувачът не е освободен по здравословни причини. Служителите в магазините не са задължени да носят маски, но по-голямата част от персонала предпазва себе си. Около повечето каси има пластмасови прегради, а купувачите се насърчават да не докосват предмети, ако не възнамеряват да ги купят.

ОПАШКИ: Много магазини са внедрили система за контрол на опашките и имат член на персонала, който брои клиенти във и извън магазина, за да гарантира, че не се надвишава максималният брой клиенти. Това включва градински центрове и магазини за подобряване на дома. В някои случаи - обикновено супермаркети - търговците на дребно са инвестирали в технология за броене на клиенти, която използва светофарна система над входа, за да уведоми клиентите дали могат да влязат, или трябва да изчакат друг клиент да излезе.

Работното време остава такова, каквото е било преди началото на пандемията. Зоните за продажби не са ограничени в обектите за домашни потреби и градинските центрове.

През лятото градинските центрове и магазините за строителни материали бяха претоварени от засиленото търсене и необходимите актуализации на продажбите. През есента и започващата зима, изглежда, все още има силен апетит към стоките за подобряване на дома и покупките от градинските центрове, тъй като хората прекарват в домовете си повече време от всякога.