Повече професионализъм и работещи решения, отколкото грандиозни ръстове през 2021 г., казва д-р Александър Христов, управляващ партньор на пиар агенция “Параграф 42”

Положителното на кризата е, че създаваме отличителни кампании, които да допринасят за големите промени

Пиар агенция “Параграф 42” е сравнително млада, създадена е през 2017 г. Заради професионализма си обаче се наложи бързо и вече работи с клиенти като BILLA, ИКЕА, Coface, Accenture, Generali, фондация “За нашите деца”, Nike, Canon, About you, Isoplus, Jarvis, “Делта планет”, “Денито”. Успешната ѝ дейност личи от оценките - за последните три години има общо 19 награди от конкурси за пиар и за employer branding.

- Г-н Христов, как “Параграф 42” премина през 2020 г., която заради пандемията от коронавирус остави дълготраен отпечатък върху комуникациите и рекламния бизнес?

- Ако трябва да обобщим пиар пазара през тази година, първо имаше наистина сериозен спад, после се изправихме, изтупахме се и продължихме напред. Общо взето, така се случи и при нас в “Параграф 42”. И смятам, че най-дълготрайна ще се окаже промяната, свързана с изграждането на стабилни и стратегически отношения с клиентите, с компаниите и организациите, с които работим. И че комуникацията е фундаментална за постигане на разбирателство и спокойствие. Както казвахме често през тази година - зле сме, но сме заедно.

- Какви са плюсовете и минусите от пандемията във всекидневната ви работа?

Плюсове и

пандемия са като

масло и вода

Но пък случилото се тази година ни даде по-силен тласък за иновации, да преосмислим някои вътрешни процеси, да започнем да четем повече. Трябва и по-друг тип мотивация да създаваме идеи, да реализираме отличителни кампании, които да допринасят за големите промени.

Минусите са свързани с това, което условно наричам “да пушим на терасата”. Това е възможността хората да се виждат, да обменят идеи, да се вдъхновяват.

Смятам, че пиар бизнесът вече се променя, при това съществено. Тук не става въпрос за едно по-общо казано търсене на нови решения, а за две големи промени. Първата е хибридните комуникации. Досега ние правихме или нещо онлайн, или на живо, а вече все повече събития и кампании ще са смесени, хибридни. И втората е това, че все повече комуникацията ще трябва да върви заедно с продукта, компанията или личността, а не да ги следва. Промяната е фундаментална, защото отрежда роля на комуникаторите при взимане на решения.

- По-лесна ли е работата, когато агенцията е представител на световна компания и може да разчита на помощ и отвън?

- Няма съществена разлика - специално в тази криза, а и по принцип. Ние сме предпочитан партньор за България на Ketchum, глобална пиар агенция, имаме достъп до богато ноу-хау, но тук се състезаваме с други много талантливи международни и локални агенции. Тук е мястото да кажа, че пиар браншът в страната ни е на много високо ниво и последната година го доказа още по-ясно.

- Има ли агенции, които се изтеглиха или спряха да работят заради коронавируса?

- Все още ближем рани, за

да разберем със

сигурност на кого

от пазара кризата

се е отразила

фатално

Но едно е ясно - тази криза не е като предишната. Преди 10 години от пазара отпаднаха тези, които, да кажем, не са достатъчно добри. Сега страдат повече тези, които имат повече проекти, свързани със събирането на хора на едно място - например агенциите за събития. Което често няма общо с професионализма, но такъв е шамарът на коронавируса.

- Много конкурси за рекламни и пиар агенции, отложени заради локдауна от март, се състояха през лятото. Тогава ли всъщност започна раздвижването на пазара?

- Точно така беше - в началото на лятото започна движението на пазара след първоначалния шок от застоя. Участвахме в няколко нови конкурса и всъщност на фона на драматичната 2020-а съм много щастлив да кажа, че извадихме доста добри идеи - както за потенциалните, така и за настоящите ни клиенти.

- Как се отразява на агенцията и на пазара вторият локдаун? Защо е добре рекламите и комуникациите да не спират по време на криза?

- Самата комуникация така или иначе не спира никога, въпросът е не дали я има, а дали я управляваш. Така че по време на криза комуникацията си върви, а понякога спира нейното управление. Това е ясно във все повече компании и сега, особено във втория локдаун, пренастройването на общуването става много прецизно. При първия беше различно. Тогава имаше огромна несигурност и опасения и спирането на проекти беше повсеместно.

- Какви договори - месечни, годишни - се сключват сега с клиентите във време, което е абсолютно непредвидимо и всеки прави краткосрочни планове - и в личния живот, и в бизнеса?

- Наблюдаваме интересна тенденция - с едни клиенти сключваме дългосрочни договори точно защото има нужда от стабилност в тази несигурна среда, с други работим по отделни краткосрочни проекти. Въобще в такава ситуация доверието между партньорите в бизнеса става още по-важно и вярвам, че и двете страни търсят начини да го изградят.

Факт е обаче, че хоризонтът на планиране е по-къс. Успяхме да запазим екипа си през тази тегава година, но планирането на възстановяването и развитието, включително и по отношение на разрастването на екипа, не можем да го правим с големи скокове. Но пък инвестирахме много време и усилия в професионалното развитие и в обмяна на знания. Всъщност целият свят го правеше.

- Как ще оцелеят рекламата и пиарът след пандемичната 2020 година?

- Самите комуникационни агенции се променят - започват да предоставят комплексни решения, и това е чудесно, защото много повече се доближава до нуждите на клиентите. Същото е и по отношение на каналите за реклама. Става все по-трудно да се каже, че има отделна група от дигитални агенции, тъй като всяка рекламна, пиар или медийна агенция прави кампании в тези канали.

- Пиар експертите прогнозират спад от 10% на рекламния пазар за тази година. Възможно ли е да бъде по-голям?

- Смятам, че това е в пълен унисон с развитието на бизнеса като цяло. Така или иначе комуникационният бранш следва тенденциите в икономиката. И след като в глобален план във всички браншове се прогнозира спад през 2020-а, лек ръст през 2021-а и по-сериозно възстановяване през 2022 г., при нас в комуникациите ще бъде по същия начин и със същия интензитет.

- Кои рекламодатели и сектори закрепиха пазара?

- Това бяха тези, които пострадаха по-малко от локдауна и като цяло от кризата. Вече стана въпрос за инвестициите в пиар и реклама, които са важни във всеки един момент. Трудно е обаче да кажеш на някоя компания, пред която

стои опасността да

освобождава хора,

да не намалява бюджетите си. И тук идва идеята за партньорството и взаимното разбиране на бизнеса. Пазарът рано или късно ще се закрепи. Въпросът е с какви взаимоотношения ще излезем тогава.

- Кои сфери от бизнеса ще рекламират повече и кои - по-малко, през 2021 г.?

- Това вече зависи от мениджърски решения. Разчитаме на далновидността, това ще е от полза за целия бранш. Съответно очаквам комуникационният бранш да се развива с добро темпо - повече в посока професионализъм и работещи решения, отколкото грандиозни ръстове.

- Изследването на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) обнадеждаващо предвижда възстановяване на пазара и доста голям ръст у нас през 2022 г. Как ще се възстанови пазарът?

- Това ще зависи от темпото в бизнеса като цяло, а и от ограничаването на разпространението на вируса, разбира се.