Заради пандемията разработихме нова услуга - хибрид между психология и комуникация, казва Светлана Савова, управляващ партньор на V+O Communication

Никой бранд, който мисли дългосрочно, не може да си позволи лукса просто да изключи копчето за връзка с аудиторията си

V+O е една от успешните агенции за стратегически комуникации в Югоизточна Европа с офиси в 7 държави.

V+O Communication България е основана през 2004 г. Тя е първата агенция у нас, която създава стратегията и управлява комуникационен проект на Bayer на 17 пазара по целия свят.

Клиентите на агенцията са от всички сектори на икономиката: Adecco, Coca-Cola, ЕКОПАК, Experian, Cargotec, SONY, ALSO, SoftOne, Xiaomi, Sanofi, Yazaki, Amway, Европейска банка за възстановяване и развитие, Черноморска банка за търговия и развитие, Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST), фондация “Лъчезар Цоцорков” и др.

Агенцията има десетки български и международни награди от Европейската комисия, BAPRA, БДВО, Employer Branding Awards, BBLF.

- Какво очаква рекламния пазар през тази година, г-жо Савова? Според експерти данните за 2020 г. вероятно ще посочат спад поне от 10%, но прогнозите са, че тази година той ще започне да се преодолява. Така ли е?

- Прогнозите за пазара показват различни тенденции. Сигурно e, че няма да е гладка година. Има сектори, които наистина сериозна пострадаха и продължават. Ние сме много свързани и функционираме в една система с тях. Спадът, освен на очевидните неща, се дължи на тази неяснота и несигурността, която продължава да цари. Малко са бизнесите, които планират с хоризонт 5 до 10 години напред, които са смели в решенията и иновациите, които въвеждат.

Това, което обаче ние видяхме, е, че компаниите, с които работим, пренасочиха бюджетите си във втората половина на 2020 г. и бяха доста активни. Случиха се проекти, които бяха отлагани. Когато живеем в толкова неопределими времена, сякаш сме по-бързи и по-фокусирани, защото утре изобщо не е ясно как ще изглежда. Бързите умове имат предимство, както всъщност трябва да бъде.

- Кои рекламодатели и сектори закрепиха пазара?

- Тази криза или повратна точка, в която живеем, всъщност отвори врати на процеси, които все искаме да стартираме, но все нещо ни се струва трудно или невъзможно. Нереалните неща станаха реални и обратното - реалното стана нереално, по думите на Мариан Залцман, смятана за един от най-известните тредспотъри в света. Все говорим за дигитализация, онлайн обучение, електронни услуги и т.н. Това вече е очевидно.

Има сектори, които продължиха да се развиват с бързи темпове въпреки пречките. Продължиха да дърпат икономиката на страната. Да защитават важни процеси от функционирането на едно общество просто защото отдавна са автоматизирани и дигитализирани. Например индустрията на знанието - секторът на бизнес услугите и технологиите отново доказа, че трябва да се приоритизира, когато се говори за държавна стратегия за излизане с мисъл от кризата.

- Как ще се развиват рекламата и комуникацията оттук нататък?

- Доста мъдрост и осъзнатост трябва да се вложат в тези две сфери. Ще имаме

нужда от по-стриктна

дигитална и медийна диета

- да търсим автентичните и истинските неща, по-малко бърборене, а повече говорене през ценности. Онези сектори, които стъпват на това, ще има какво да кажат и трябва да го кажат умно.

За да стане, рекламата и комуникациите трябва добре да познават настъпилите промени и как те влияят на поведението на хората. Брандовете трябва да престанат да бъдат просто гръмогласни, а да бъдат смислени. Това важи и за рекламата и комуникацията около тях. Оборотите на действие трябва да се завъртят с небивала скорост, защото другото би било загуба на важна инерция, която ситуацията ни предостави. Време е за шокова промяна в начина, по който правим бизнес и говорим за него - мисъл, бързина и далновидност.

- Как се промени V+O Communication през 2020 г., след като коронавирусът на практика не остави незасегната сфера в живота ни?

- Промяната присъства постоянно в живота на агенцията. От 16 години на пазара най-сигурното нещо е, че трябва да си доста чувствителен за нуждите, нагласите и развитието на комуникацията. И все пак 2020 г. беше изпитание най-вече на силата на духа и устойчивостта на всеки от екипа. Беше също проверка на силата на ценностите ни. Но не се наложи да ги преразглеждаме. Те стоят точно толкова актуално и силно. Даже важността им стана още по-голяма. Да си честен, да си в единство с другите, да си двигател на промяната и да си етичен - все неща, които звучаха като клише, пък то се оказа важно.

Работим дистанционно толкова месеци. За бизнес като нашия това изглежда лесно, но не е точно така. За да сме добри в това, което вършим, ни трябват вдъхновение, размяна на мисли и енергия. Обмен на информация помежду ни, подкрепа и разбиране. Пред екрана това става по-трудно.

От друга страна, видяхме, че имаме доста дисциплинирана и жилава структура, която ни помогна да не забавяме ритъм. Напротив. Засилихме оборотите. Направихме така, че

клиентите да

бъдат екипирани

с най-важното,

със survival kit

(от англ. - комплект за оцеляване - б.а.) в комуникацията в началото на пандемията. Кой знаеше как най-добре да говориш за заразени в компанията, без да всяваш паника?

- Какви са плюсовете и минусите от пандемията в работата ви?

- Тези месеци на пандемия отсяха качествените агенции, ефективните решения, канали и инструменти. Накараха ни да мислим доста бързо и извън стандартните решения, защото нямаш много време да видиш “дали ще стане”. Трябва да стреляш право в целта, ако можеш. Това обикновено става, ако познаваш добре спецификата на бизнеса на клиентите, за които работиш, и ако има изградено доверие.

Освен това този период, в който всеки се чувства незащитен и несигурен по свой собствен начин, ни накара да мислим как ние като специалисти, които разбират значението на думите и нуждата от общуване, може да сме адекватни и полезни точно сега.

Ролята ни като агенция за стратегическа комуникация е да разберем какво и как се променя в компаниите. Какво се случва в главите на хората, екипите? Как липсата на контрол влияе върху решенията, които вземаме всеки ден - в личен и професионален план? Как фоновото безпокойство намалява мотивацията, енергията и производителността? Така разработихме нова услуга, която е буквално хибрид между психология и комуникация. Намираме за много критична темата за психичното ни здраве и как то влияе на всекидневните ни решения, мотивация и продуктивност. Тук трябва да работим и

нуждата няма

да изчезне с края

на пандемията,

напротив.

Всъщност много от неглижираните теми излизат на преден план сега в резултат от тази отдалеченост, в която преживяваме дните си.

- Настъпиха ли дългосрочни промени в агенцията, които ще останат и след пандемията?

- Във V+O Bulgaria запазихме хората си, защото това е нашият актив. Направихме така, че времето ни да бъде допълнително използвано за учене, вътрешни обучения и профилиране. На ниво V+O Group - с офиси в Гърция, България, Румъния, Сърбия, Кипър и Албания, установихме доста по-активен режим на контакт, споделяне на различни казуси, сравнения между пазарите. Какво работи на други пазари в региона и какво работи тук. Това ни дава доста полезен поглед и инструмент за калибриране на подходите и стратегиите. Освен това, когато живееш в регионална група като нашата, получаваш подкрепа, усещане за едно, а това носи допълнителна сила и увереност в това доста разклатено време.

- Защо е важно бизнесът да продължи да рекламира?

- Първият месец от здравната криза беше доста “тих”. След това обаче всички конкурси, които бяха задържани, се отвориха през втората половина на годината. Ние бяхме почти изцяло в режим на конкурси през 2020 г., което е доста хубав ритъм. В резултат имаме 7 нови клиента. Разбира се, фактът, че настоящи клиенти препоръчват агенцията, ни помага много. Но зад това стоят години инвестиция в доверие и работа.

Всеки бранд, който мисли дългосрочно и в перспектива, не може да си позволи лукса просто да изключи копчето на комуникацията с аудиторията си. Как ще го направи, е друг въпрос, и то доста важен. Сега всеки иска по-малко излишен шум, а повече честност, адекватност и подкрепа отвъд просто консумация. Иска съдържание, което му дава увереност, че ще направи информиран и правилен избор.

- С какви времеви хоризонти работи рекламната индустрия сега?

- Бизнесът на стратегически комуникационен консултант залага на дългосрочни програми. Когато ангажиментът е постоянен, се следи как се развиват включените инструменти и какви резултати показват, за да се пренастроят, ако е нужно. Затова държим на годишни партньорства. Разбира се, имаме и конкретни кратки проекти или месечни. Понякога спецификата го изисква. Но ето едно показателно число - със 75% от нашите клиенти, с които сме започнали през 2004 г., и досега работим. Това доказва правотата на подхода ни, стъпил на дългосрочност и доверие.