Трафикът в градовете се е увеличил с 20%, но загиналите са с 50% по-малко, затова платените обезщетения са намалели с 40%

Пандемията пренареди статистиката за загинали и ранени при катастрофи по пътищата. Засега големите печеливши от тази ситуация са застрахователите, които са изплатили общо със 140 млн. лв. по-малко обезщетения. Това показват данните на Комисията за финансов надзор за 2020 г. и тези за пътните произшествия.

С 50% е намалял броят на загиналите при катастрофи през 2020 г., въпреки че трафикът в големите градове се е увеличил с 20%. При 5304 произшествия загиналите са 466 души – със 164 по-малко в сравнение с 2019 г. Ранените са 6602, което е намаление с 1206 души спрямо 2019 г. Данните съобщи наскоро шефката на Държавната агенция за пътна безопасност Малина Крумова.

Ръстът на трафика се дължи само на пандемията, която кара хората да предпочитат да ползват личните си коли вместо обществения транспорт, за да избегнат контакт с повече хора. Намалението на жертвите от войната по пътищата е факт и не се отчита само за 2020 г. С 36% за 10 години са намалели тежко ранените и с 40% загиналите при пътни произшествия. Новото е, че тази тенденция е продължила на фона на увеличения трафик в градовете.

В същото време застрахователите

отчитат

драстичен спад

на предявените

претенции за

обезщетения

и съответно на изплатените пари. Намалението е с около 40% спрямо 2019 г. За сравнение през 2019 г. спрямо година по-рано е имало ръст от 50%.

61 362 искове за обезщетения са получили застрахователните компании през 2020 г. – близо два пъти по-малко от предишната година, когато са били 102 108 претенции, сочат данните на финансовия регулатор. Обяснението на експертите от бранша отново води към пандемията, макар и косвено - тя е забавила или отложила отправянето на претенции към компаниите.

Това е така, защото временното спиране на дела удължи времето за придвижване на документите. От друга страна, много хора, за да избегнат опашки в офисите на компаниите, са предпочели да изчакат отмяната на противоепидемичните мерки и да подадат съдебни искове тогава. Както и да отложат ремонтите на повреденото имущество за по-добри времена.

Поради всичко това компаниите очакват увеличаване на съдебните искове, които ще им се наложи да платят през тази година за събития, настъпили през миналата. Факт, който подкрепя тази теза, е увеличеният брой на възникналите, но непредявени претенции - 25 275 през 2020 г. при едва 6440 през 2019 г. Този брой е общ и включва обезщетение за имуществени и неимуществени вреди. Тройният спад на неимуществените претенции за 2020 г., при които съдебно решение е задължително, също свидетелства в подкрепа на това обяснение.

За това, че пандемията е направила хората по-толерантни на пътя и по-внимателни при шофиране, свидетелства и намаленият брой на предявените имуществени претенции - 80 811 през 2020 г. при 111 605 за 2019 г. Неимуществените пък са 2754 за миналата година при 5501 през 2019 г.

В крайна сметка 2020 г. се е оказала една от най-добрите напоследък за застрахователните компании, които по данни на регулатора

са изплатили по

имуществени

вреди 71,1 млн.

лв., докато през

2019 г. са дали

168,9 млн. лв.

Въпреки обявената нова организация на работа в условията на епидемия компаниите са се забавили при плащанията, защото предявените, но неизплатени претенции, са в размер на 42,9 млн. лв., докато година по-рано са били само 26 млн. лв.

Интересни са данните и за брутния размер на изплатените претенции във връзка с неимуществени вреди - за 2020 г. те са били 5,8 млн. лв. при 45,143 млн. лв. за 2019 г. и цели 95,972 млн. лв. за 2018 г.

Заради проточили се дела суми за събития, настъпили през 2020 г., ще бъдат изплащани със закъснение и в края на тази година картината ще е съвсем различна, прогнозираха големи компании от бранша.

За да гарантират своята платежоспособност за миналата година, резервът, който застрахователите трябва да заделят за възникналите, но непредявени претенции за обезщетения, е бил в размер на 1,144 млрд. лв. общо на база предявени имуществени и неимуществени претенции, докато за 2019 г. тази сума е била малко по-малка - 1,043 млрд.

Компаниите обаче продължават да

имат проблем с

прогнозирането

на размерите

на вредите

заради липса на единна методика за тяхното изчисляване. През 2018 г. депутатите приеха промени в Кодекса за застраховането, които въведоха временни лимити при обезщетенията по неимуществени вреди при настъпване на смърт на пътя. Това са вредите, които хората претендират, че са претърпели примерно от това, че техни близки са загинали в катастрофи. Според лимитите 20 000 лв. е максимумът, който човек може да получи за това, че са загинали най-близките му, примерно деца или родители, 15 000 лв. е за брат или сестра, а за всички останали – до 5000 лв. Този лимит обаче бе въведен като временна мярка, докато бъде изготвена методика. Пандемията отложи приемането на методика и вече втора година застрахователите работят с тези твърди лимити, но често съдилищата ги изненадват с по-големи суми.

Задължителната полица поевтиня с 15 на сто

Задължителната застраховка “Гражданска отговорност” за автомобилите поевтиня средно с 15% за последната половин година. Това е естествен ход на пазара, при положение че компаниите са съкратили така драстично разходите си, но има още едно обяснение: всички застрахователи са въвели един режим за оценка на риска. След фалита на “Олимпик” в компаниите от бранша има натрупан финансов буфер заради изискването на Комисията за финансов надзор да увеличат финансовите си резерви, което позволява постепенното поевтиняване на застраховката. Прогнозата на компаниите е, че дългоочакваната система “бонус-малус”, която ще обвърже цената на полицата с поведението на водачите на пътя, няма да заработи и тази година.