Годишните вноски към държавата се отлагат за 10 г., но при възстановяване на трафика, може и за по-малко
"Соф Кънект" се ангажира да плати 660 млн. с ДДС до края на април
Министърът на транспорта Росен Желязков подписа с избрания концесионер на летище София "Соф Кънект" анекс към договора за отлагане с 10 г. на плащането на годишните възнаграждения на държавата. Това става след решение на правителството в сряда.
От министерството съобщават първо, че с допълнителното споразумение към Концесионния договор се потвърждава ангажимента на концесионера за заплащане на първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лева с ДДС към държавния бюджет в рамките на този месец. Това е и съобщил Росен Желязков при неговото подписване.
Министърът е определил като съществен елемент в анекса страните по договора да упражняват мониторинг върху нивата на въздушния трафик и приходите, поне веднъж на година.
„Целта и предназначението на допълнителното споразумение, е да бъде възстановен икономическият баланс на концесията, нарушен поради пандемията от COVID-19. Този баланс е равновесието между ползите за страните и отчитането на поетите от тях рискове“, е казал Желязков.
Отлагането на плащането на годишни концесионни възнаграждения не лишава българската държава от тях и те продължават да се дължат от концесионера. При преодоляване на последиците от пандемията, плащането на отложените годишни концесионни възнаграждения може да бъде възстановено преди изтичане на срока на отлагане. С допълнителното споразумение се увеличава размерът на инвестициите в летище София за срока на концесията от 608 млн. евро на 624 млн. евро, съобщават от ведомството.
От министерството на транспорта припомнят тезите, че поддържането на икономическия баланс на концесията при подобни дългосрочни проекти е гаранция за тяхната устойчивост, за доверието между партньорите, и не на последно място, е задължително изискване на новата правна рамка на Европейския съюз в областта на концесиите.
Възложените независими анализи на Международната финансова корпорация, част от Групата на Световната банка, са посочили ползите за държавата от прехвърлянето на риска от управлението на летището към концесионера, както и че нова концесионна процедура би изисквала намаляване на първоначалното концесионно възнаграждение със 120 млн. евро (от 281,2 млн. евро до 161.2 млн. евро), както и отпадане на ангажимента за плащане на годишните концесионни възнаграждения.
Според ведомството на Желязков устойчивостта на проекта се потвърждава и от готовността за неговото финансиране от 8 банки. От тях 4 международни финансови институции – ЕБВР, ЕИБ, Черноморската банка за търговия и развитие и Групата на Световната банка. Банките заявяват финансиране на проекта само при условие, че бъде възстановен икономическият баланс на концесията, нарушен от COVID кризата.
Припомня се още, че Европейската комисия е извършила проверка на концесионния договор и на планираното изменение. Заключението е, че не е налице държавна помощ и че изменението на концесионния договор не съставлява държавна помощ и е в съответствие с променената в резултат на COVID-19 икономическа ситуация.
Към момента летище София е сред малкото летища на Балканите, които все още се управляват от държавен оператор, което го лишава от възможности за развитие и инвестиции в сравнение с останалите летища в региона. Дори и летищата в Румъния търсят възможности за разширяване чрез привличане на международен оператор, включително летищата в Албания (Тирана и Вльора) са в процедура за концесиониране, пишат от министерството.
С предоставянето на летище София на концесия ясно се разграничават функциите и отговорностите на държавата, която не бива да бъде мениджър на летището и едновременно с това регулатор. Подобно „изкривяване“ не е нито в полза на управлението на публичната инфраструктура, нито в полза на регулацията.
Летище София, което е със стратегическо значение за държавата, икономиката и обществото, следва да бъде преведено през кризата по най-добрия начин, да се гарантира неговата устойчивост и да бъде изведено на конкурентна позиция с останалите летища на Балканите. Публично-частното партньорство е най-добрият начин за това, се заключва в съобщението.