Компанията имаше бизнес у нас през 2014 г., но бе спряна
Искат да се махне и синият талон към книжката на шофьорите
Да се даде възможност на мобилни приложения за споделено пътуване като “Юбер” да се върнат на пазара у нас, но при определени условия. Това е едно от предложенията за промяна в Закона за автомобилните превози, внесени в първите дни на работата на 45-ото народно събрание от депутатите от “Демократична България” Христо Иванов и Атанас Атанасов.
Те посочват, че промените не предполагат неравнопоставеност между традиционните таксиметрови услуги и компаниите за споделено пътуване, тъй като те също трябва да спазват всички изисквания и регулации. Освен това колите, които се поръчват само през приложенията, няма да имат право да качват пътници от улицата или стоянки.
“Юбер” се появи на българския пазар през 2014 г. и просъществува по-малко от година, след като КЗК забрани услугите заради нелоялна конкуренция.
С друга промяна в закона се дава възможност измерването на разстоянието и отчитането пред НАП да се извършват и със средства, различни от таксиметровите апарати, като например GPS и система, интегрирана с тази на приходната агенция, по примера на Естония. Вносителите предлагат и да се премахне разрешителният режим от съответната община.
Промените в закона, предложени от Христо Иванов и Атанас Атанасов, предизвикаха бурна отрицателна реакция в таксиметровата общност. Срещу тях се обявиха от Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи, съюз “Такси” и “Съюзени таксиджии в България”. Браншовите организации посочват, че се прави опит да се върнат на пазара нерегламентирани превози и че премахването на разрешителният режим за съответната община ще доведе до война между местни и придошли таксиметрови водачи.
В Европа услуги на “Юбер” се предлагат в 22 столици, сред които Aтинa, Бpюкceл, Бyкypeщ, Koпeнxaгeн, Maдpид, Пapиж, Пpaгa и други. Но компанията среща доста затруднения в дейността си. Те дойдоха след решение от 2017 г. на Съда на ЕС, че “Юбер” е транспортна фирма. Поради това подлежи на регулации според изискванията във всяка държави от ЕС.
В Лондон властите на няколко пъти отказваха да подновят лиценза на “Юбер”, но компанията печелеше в съда жалбите срещу спирането си. “Юбер” спря временно дейността си в Норвегия след глоба за нарушаване на транспортните закони. Във Финландия възобнови услугите си, но само в столицата Хелзинки, след влизането в сила на нов транспортен закон. Компанията се опитва да се върне в Дания, но все още неуспешно. В Норвегия и Швеция законови проблеми доведоха до закриването на “Юбер поп” - по-евтина услуга, за която не се изисква шофьорът да има лиценз.
В Германия засега “Юбер” предлага само таксиметрови услуги и кола под наем с шофьор в два града - Берлин и Мюнхен. Причината - други услуги бяха забранени през 2014 година. В Австрия на “Юбер” бе забранено да работи като фирма за коли под наем.
В Сърбия и Хърватия “Юбер” работи, но имаше протести на таксиджии. Загребски съд глоби “Юбер” два пъти заради нарушаване на правилата.
Христо Иванов предлага още в Закона за движението по пътищата да отпадне синият талон, който се издава с шофьорската книжка. През есента на миналата година правителството на Бойко Борисов предложи същия текст, но той бе оттеглен с мотива, че липсва консенсус със заинтересованите страни.