За три години НАП е отписала 10 милиарда лева, ще се поднови събирането им. Тръгва проверка на всички фирми, получили публичен ресурс, започват от 7 фирми, взели най-много пари. Списъкът става публичен

Поставяме началото на нов тип работа на двете приходни агенции от днес. Това заяви служебният финансов министър Асен Василев на нарочна пресконференция. Министърът обяви, че е приключил бърз прегрлед на работата на двете приходни агенции- НАП и митниците.

При прегледа на работата на митниците е установено, че през 2019 г. е махнато звеното последващ контрол, което означава, че не може да се правят тематични проверки на рискови фирми след като преминат границата. Изработен е нов правилник на агенцията, който възстановява работата на това звено.
„В него заложихме и още няколко важни неща, едно от които е, че всички служители на митниците с приемането на новия правилник ще минават проверка, която ще сравнява техните доходи с тяхното имотно състояние. Преди това ще подписват декларация, че позволяват на НАП да ги проверява за наличие на фирми, имоти и сметки в чужбина“, обяви Василев. Той поясни, че и в момента има такава проверка, но само за служители, за които шефът им прецени, че е необходима. Сега ще бъде за всички. „С решение на МС се надяваме да бъде приет, за да има прозрачност и доверие“, заяви министърът.
В работата на НАП проверката е била насочена най-напред към фирмите, които са получили публични средства. Тя показала силна концентрация на такъв ресурс- за последната година от директно раздадени 15,8 млрд. лв., 3,4 млрд. лв. са били платени на седем фирми. Тази година за първите три месеца са отпуснати 1,3 млрд. лв. , съобщи Василев. Проверките ще започнат от тези фирми и техните подизпълнители, ще обхванат всички останали след това, за да се види дали парите се изразходват по предназначение. В момента се събират данни от всички министерства и списъкът на бенефициентите на публичен ресурс ще бъде публичен, за да има граждански контрол, обеща Василев.
На сайта на НАП пък вече има пълна информация за отписани по давност задължения. Средно на година са отписвани 2-3 млрд. лв., съобщи Василев. За три години- 2017-2020 г. са отписани 10 млрд. лв. Списъкът съдържа компания с дърг над 160 млн. лв. , а първите 100 дължат общо 2 милиарда лева. Част от тях са работещи, други- не, сумите са трудно събираеми, но ще започне процес по тяхното вкарване в хазната, заяви Василев.
„Дотук очертахме тревожна картина и започваме системна работа по тези проблеми. Първите стъпки, които предприемаме са няколко: Започваме проект по електронно фактуриране, за да се получават данни за плащания в реално време. При регистрацията на фирми по ДДС ще има допълнителни критерии, които ще отсеят рисковите фирми за да има постоянен мониторинг. Контролът над получателите на обществени поръчки става публичен. Има още 7-8 допълнителни мерки, когато бъдем готови ще ги обявим. Основната ни задача в следващите два месеца е да подобрим работата на приходните агенции, за да има повече пари за бюджета, и без да има законодателна власт да сменим практики и процедури така, че да спрем този теч на пари“, заключи Василев.