Авансовите плащания осигурили фиксирана цена за изпълнение на договорите

Близо 600 млн. лв. са спестени на държавата от "Автомагистрали" от декември 2018 г. досега само за строителство на магистрала "Хемус", показват изчисления на Камарата на строителите в България. Икономията дошла от авансовите плащания по договорите за доставка на материали и техника, чрез които цените са били фиксирани на нивата към датата на превеждане на авансите.

Според камарата основен риск при изпълнение на договори с продължително действие е възможността за значително увеличение на цените за суровини, материали и техника. Използвайки този инструмент, ръководството на "Автомагистрали" е избегнало оскъпяването. Договорите са били сключени за гарантиране на количеството, качеството и сроковете на доставка, както и недопускане на спирането на строителните дейности по магистралата на Северна България.

Така се давало възможност “Хемус“ да бъде завършена през 2024 г. по фиксираните към декември 2018 г. цени. Ако обектът бъде спрян, неговото консервиране щяло да струва около 30% от извършените дейности до момента, а стойността му ще нарастне с още поне 600 млн. лева, посочват от камарата.

Поскъпването на суровините е проблем и извън България. С писмо до Европейската комисия президентът на европейската камара на строителите FIEC Томас Бауерв посочва, че цените на основните строителни материали на европейския пазар са се увеличили чувствително - на стоманата със 110%, на битума с 15%, на цимента с 10% само през януари спрямо края на 2020 г. При нефта производните продукти увеличението било с 34% от ноември 2020 г. до март 2021 г. Строителни експерти отбелязват, че посочените повишения оказват особено силно влияние върху бранша и разходите за инфраструктурни проекти в държави с ограничен бюджет от Източна Европа.