Твърди го браншова асоциация, отчита и 12% спад на продукцията в сектора
Отчитаме 12 на сто спад на продукцията от сектор "Облекло и текстил" съобщи председателят на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ) Радина Банкова. Между 5 и 10% от фирмите са прекратили дейността си.
Най-голямото понижение на продукцията има при облеклото - близо 60 на сто, заради затворените големи магазини по време на ограничителните мерки в връзка с пандемията.
Данните са за 2020 г. спрямо 2019 г.
Затворили са сновно фирми, свързани с производството на мъжки и дамски официални облекла, които са и сред най-високотехнологичните за сектора.
Настъпването на модната casual-тенденция е отпреди пандемията, но с ограниченията и обедняването на хората спадът при официалните облекла през последната година се задълбочи, като цели ниши останаха без поръчки, каза Банкова.
Тя напомни, че миналата година голяма част от шивашките предприятия оцеляха благодарение на това, че шиха маски и заради мярката "60/40". Сега търсенето на текстилни маски заглъхна заради регламентацията да се носят многослойни маски от нетъкан текстил, внос от Китай.
Браншът се е преориентирал към спортните и домашни облекла, пижами, но това е възможност за оцеляване на малък кръг от фирми, които разполагат с необходимато производствена техника.
Това са сред причините, поради които от БАПИОТ не са оптимисти, че секторът ще може да се върне към нивата от 2019 г. В момента магазините са пълни с непродадени от миналата година облекла, което се отразява на ликвидността им, а това рефлектира върху плащането на поддоставчиците, като сроковете за разплащане все повече се удължават и така е в цяла Европа, каза Банкова. Само допреди няколко седмици пазарите от основните за сектора в България клиенти - Франция, Италия, Германия, бяха затворени и едва сега се усеща някакво плахо раздвижване, защото все още няма унифицирани правила за движението между държавите нито за хората, нито за стоките.
Подкрепата на държавата
Благодарение на това, че голяма част от фирмите са от нормалната, а не от "сивата" икономика, като цяло браншът се е възползвал от мярката "60/40". Големите опасения са, че тази мярка е приключила и няма яснота как ще се развие, както и дали ще има допълнителни мерки в подкрепа на пострадалия бизнес, коментира Банкова. От друга страна, все още не е приключило изплащането на помощите за средните предприятия. Срокът за кандидатстване беше отворен през юни миналата година и вече цяла година сумите не се разплащат, допълни председателят на БАПИОТ.
Затрудненията на бизнеса рефлектираха и върху наетите. Като цяло има спад на заетите в сектора, като това се усеща особено осезателно при по-големите компании, които са с персонал над 1000 човека, коментира председателят на БАПИОТ. Тя допълни, че при по-малките предприятия почти няма освободени работници, а ако има, то се дължи на това, че кадрите напускат страната.
Двойно по-скъпи облекла от памук
В смутни времена всички спекулират с цената. Доста клиенти се върнаха в България, но искат "ковид-цени", а срокът да е вчера, при перфектно качество, коментира председателят на асоциацията. По думите й, на това е трудно да се даде адекватен отговор от компаниите в сектора заради сериозните инфлационни процеси в страната. От края на май - началото на юни няма доставчик, който да не ни е уведомил, че ще си увеличава цената. Даже вчера имахме един случай, при който доставчици на опаковъчни материали, след като вече вдигнаха цената с 10 процента, сега я повишиха с още 15 на сто, коментира председателят на БАПИОТ.
Същевременно на световните пазари растат цените на суровините - памук, вълна, полиестер, както и на други деривати на петролни продукти заради поскъпването на петрола, допълни Банкова и изтъкна, че при такава растяща инфлация е много трудно да се предвидят поръчките, продажбите, търсенето в сектора за следващия сезон. Трайното увеличение на цените на памука от средата на миналата година - с над 25 на сто, е заради квотите и увеличението на цените на най-големия производител - Китай, който определя международния пазар, отбеляза Банкова и допълни, че в този смисъл ЕС и в частност България, са изключително зависими заради липсата на суровината.
Скокът на цените на памука, комбиниран с ръста на транспортните услуги заради пандемията и инфлацията, която оскъпи разходите на производителите, доведе до двойно поскъпване на облеклото от памук. Все по-рядко и на все по-високи цени занапред ще си купуваме памучни дрехи, прогнозира Банкова.
От друга страна, заради "Зелената сделка", в производството все повече ще се използват рециклирани тъкани от естествени материали, които ще бъдат сертифицирани по специални стандарти, напомни тя, но коментира, че тази добра тенденции ще изисква значителни инвестиции от производителите - в иновации, технологии и обучение на кадри. Банкова напомни, че в момента ЕК работи по "Пътна карта" за изработване на Стратегия за текстилната индустрия на ЕС, в която основен акцент са иновациите, свързани с рециклирането, както и създаване на технологии за употреба на вече използвани материали заради липсата на природни ресурси и опазването на околната среда. Същевременно в Стратегията за малките и средни предприятия не е предвидена подкрепа за следващия програмен период за фирмите от сектора заради тези общоевропейски процеси, допълни председателят на БАПИОТ.
Икономиката не може да чака "някой ден"
Ясно ни е, че служебното правителство има друга задача - да проведе избори, но икономиката не може да чака някой ден, някой да реши да се занимава с нея, коментира мерките на правителството председателят на БАПИОТ. Мярката за подкрепа на ликвидността, предложена от служебния кабинет, е приложима за сектора, коментира още Банкова и напомни, че такава подкрепа съществува още от миналата година по REACT-EU с тази разлика, че ЕК препоръча това да не бъде основен инструмент, защото ще даде предимство на финансовия сектор. Аз недоумявам, защо два милиарда трябва да се дават на банките, за да дават кредити при ниски лихви, които заради инфлацията не е ясно колко дълго ще останат на тези нива, коментира Банкова. Според нея, мотивацията за избора на тази форма на подкрепа на бизнеса с данни за съживяването на икономиката на страната е спекулативно, защото част от ръста в определени сектори е заради увеличението на цените. Дори и да има раздвижване в икономиката, според Банкова, то е с краткотраен характер заради очакваните усложнения с пандемията, както и в политически аспект.
За сектора мярката "60/40" трябва да продължи до септември в досегашния й дизайн. Общото становище на бизнеса е, че без тази мярка, до няколко месеца, браншът ще е приключил, допълни Банкова. В сектор "Текстил и облекло" има около 4000 фирми, като едва един процент са големите компании, а останалите са микро, малки и средни предприятия, а заетите са около 90 000 души, като 11 800 работят в "Текстил", а останалите в "Облекло". В очакване на новото редовно правителство от бранша разчитат да се предвиди финансиране по мерки за компании от поне пет приоритетни сектора във връзка с изпълнението на условията по "Зелената сделка".