Европейска директива указва, че външни фирми събират толтаксите срещу комисиона, затова Националното толуправление е провело обществени поръчки и е избрало такива фирми. Това каза в ефира на Нова телевизия бившият зам.-председател на управителния съвет на АПИ проф. Олег Асенов в спор със зам.-министъра на регионалното развитие Захари Христов, който твърдеше, че по този начин фирмите са прибирали 7% от стойността на толтаксите и за две години и половина са спечелили 50 млн. лв.
Според Христов в споменатата директива не е посочено, че фирмите непременно трябва да са частни, но Олег Асенов каза, че заместник-министърът очевидно не познава нормативната уредба.
„Това е необходимо, защото по европейска практика има три основни субекта – потребител на пътя, доставчик на електронни услуги и лице за събиране на пътни такси. Това не е нито български патент, нито „българско чекмедже”. Това е практика, определена чрез Директива 52. Навсякъде в Европа има такива фирми, информацията за тези фирми е достъпна в публични регистри. Възнаграждението на различните доставчици в Европа варира между 2% и 12%. Има необходимост от подобни доставчици, тъй като голяма част от потребителите желаят да си закупуват услугите от място, което се намира близо до тях. Доставчиците оперират над 9 000 пункта за продажба“, каза Олег Асенов.
„Това е въпрос на корекции, които ще се опитаме да направим. 57 млн. лв. е чистата комисионна за фирмите. Не мога да кажа какви са разходите им. Фирмите са подбрани чрез обществена поръчка”, каза зам.-министърът.
Той твърди, че мениджмънтът на толсистемата е лош. Първото, което е открила проверката на МРРБ, е, че няма звено, което да контролира изпълнението на договорите. „Заедно с първия договор за проектиране и изграждане, има възникнали нови 27 договора на стойност 46 млн. лв. за най-различни дейности. В момента, като направихме изчисления, ако изкараме винетките и ги върнем в АПИ, Националното толуправление няма да може да се самоиздържа”, посочи Христов.