49% от 200 000 клиенти на фирмата за дялово разпределение "Техем" в София ще получат изравнителна сметка със суми за доплащане, 51% ще има да получават пари или пък сумите им са равни на потреблението на парно.
Отоплителния сезон 2020/2021 е бил с продължителност от 183 дни с отопление или 10 дни повече от предходния. Разходът за отопление и вода на среден тип жилище в София от 50 до 70 кв. м. тази година е 644,19 лв., а за миналия отоплителен сезон е бил 630,23 лв.
По-малко от 5000 клиенти на фирмата за дялово разпределение все още не са осигурили достъп до уредите и водомерите си за отчет. „Това се дължи основно на монтираните дистанционни уреди и водомери за топла вода в имотите на клиентите, които не изискват посещение на отчетник, а данните се отчита от разстояние“, коментира Милена Стоянова, управител на фирмата. Припомняме, че "Техем" обслужва над 200 000 домакинства в София.
От компанията напомнят, че неосигуряването на достъп до уредите дори на един клиент в сградата, означава начисляване на максимална мощност на този потребител и последващи корекции в изравнителните сметки на всички клиенти. В наредбата за топлоснабдяване са предвидени санкции при неотчетени, стари или липсващи индивидуални водомери, а именно служебен разход до 280 л/ден на човек (на месец това означава до 8 куб. м или годишно до 100 куб м на човек).
Неосигурилите достъп за отчет и корекция на сметката могат да поискат допълнително посещения до 31 август 2021 г. След тази дата не се приемат възражения и заявки за отчет.
Клиентите на месечен отчет без изравнителната сметка (над 7500 имоти) след спирането на отоплението през месец април 2021 г. не чакат възстановяване или доплащане. С месечното дистанционно отчитане промените в цени и потребление се отразяват веднага в реални фактури всеки месец.
Важен момент за крайните потребителите са промените в Закона за енергетика в сила от 12 март 2021 г., с които стана задължително монтирането на водомери за топла вода, топломери и разпределители, които да се отчитат дистанционно.
„На практика от тази дата, ако се наложи да подмените водомер за топла вода, защото е стар или поради ремонт на банята например, то следва да направите това с уред, който е с дистанционно отчитане“, разяснява Милена Стоянова, и допълва, че при избора на радио водомер за топла вода клиентите трябва да бъдат особено внимателни, защото уредът трябва да може да се отчита дистанционно от топлинния счетоводител, който обслужва етажната собственост.
Според промените в закона дистанционните водомери, които монтират клиентите в домовете си, трябва да са доставени или одобрени от фирмата топлинен счетоводител. „Този, който чете топломерите, трябва да може да отчита и дистанционните водомери в сградата, за да се гарантират коректни сметки“, казва още Стоянова.