Ще минат няколко години предложението за лансирането на електрическите автомобили да бъде прието
Членовете на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (АСЕА) са категорично против предложението на ЕК от 2035 година новите коли в ЕС да бъдат само електрически.
Окончателното решение за забрана на производството и продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене обаче все още не е взето. Първо, планът на Европейската комисия трябва да премине през етап на координация в Европейския парламент и да получи одобрението на страните-членки на Европейския съюз. По предварителни оценки това ще отнеме няколко години.
Най-големите автомобилни производители в Европа също не подкрепят "зелената" идея на ЕК. Франция настоява хибридните автомобили да останат на пазара за по-продължителен период. Президентът на страната Еманюел Макрон имаше среща с представители на водещите производители на автомобили и оборудване във Франция, чието основно притеснение е, че пълната електрификация ще намали работните места.
Министърът на транспорта на Германия - Андреас Шойер, предупреди, че новите екологични стандарти на автомобилите трябва да бъдат технически осъществими. И също призова за по-снизходително отношение към зареждащите се хибриди и по-голям акцент върху водорода за тежките камиони.
Европейската комисия на ЕС публикува план за намаляване на вредните емисии. Забраната ще засегне не само автомобилите с двигатели с вътрешно горене, но дори и хибридите - те не могат да се произвеждат и продават, но все пак ще могат да се карат. Идеята на ЕК е до края на десетилетието общите европейски парникови газове да намалят с 55 процента спрямо нивата от 1990 г.
За да улеснят постепенния преход към електрически автомобили европейските държави ще разширят съвместно мрежата от зарядни станции до 2030 г., като техният брой ще достигне 3,5 милиона единици. Станции ще се поставят на основните магистрали, на разстояние не повече от 60 километра една от друга. Ще се появят и допълнителни станции за зареждане с водород - разстоянието между тях няма да надвишава 150 километра.
В специално изявление Асоциацията на европейските автомобилни производители заяви, че изискванията на Европейската комисия са неизпълними. Автомобилните компании цитират статистика, според която електрическите превозни средства все още не се търсят в повечето европейски страни. Освен това шофьорите, които купуват електрическа кола, често се връщат след това отново на автомобил с двигател с вътрешно горене след няколко години. Само в Германия около 70 процента от собствениците на електрически автомобили отново си купуват бензинова или дизелова кола.
"Предвид основополагащото значение на мащабния климатичен пакет на ЕС "Готови за 55" за автомобилния сектор и милионите хора, които работят в него, ACEA има желание да се запознае в детайли с предложенията, обявени от ЕК. Автомобилните производители вече се ангажираха да намалят вредните емисии на превозните средства до нула. Всички членове на ACEA подкрепят целта за климатична неутралност до 2050 г. и инвестират милиарди евро в иновативни и устойчиви технологии. Забраната на една технология, обаче, не е най-рационалният начин за постигането на целите на този етап, особено при положение, че Европа все още се бори да създаде подходящите условия за развитието на превозни средства с алтернативно задвижване", се казва в позицията на АСЕА.
"Предложената цел за намаляване с 55% на емисиите CO2 от автомобилите до 2030 г. спрямо 2021 г. ще бъде голямо предизвикателство и със сигурност изисква съответните обвързващи цели от страна на държавите от ЕС за изграждането на необходимата зарядна инфраструктура. Освен това, новата цел за намаляване на въглеродния диоксид ще ускори значително структурната трансформация на автомобилния сектор, веригите за доставки и стойността на продукцията. Което ще изисква внимателно управление, за да може да се сведе до минимум въздействието на тези нови фактори върху икономика и работните места. Настоящото предложение за още по-голямо намаляване на емисиите на CO2 до 2030 г. минава през значително увеличение на пазара на електрическите превозни средства в кратък период от време. Без сериозно увеличение на усилията от страна на всички заинтересовани страни, включително от държавите членки и всички икономически сектори, участващи в автомобилостроенето, новата цел просто няма да може да бъде постигната. Във връзка с предложените от ЕК технологични ограничения от 2035 г. нататък, призоваваме всички институции в ЕС да се съсредоточат върху иновациите, вместо да налагат една или забраняват друга технология", казва президентът на АСЕА и главен изпълнителен директор на BMW Group Оливър Ципсе.
"Всички налични към момента варианти - високоефективни двигатели с вътрешно горене, хибридни технологии, електрически и водородни превозни средства, трябва да изиграят своята роля в прехода към климатична неутралност, особено когато работим за намаляване на въглеродния отпечатък на целия автопарк, а не само на новите превозни средства. Не самият двигател с вътрешно горене е вреден за околната среда, а горивата на фосилна основа. Без наличието на възобновяеми горива, целта за намаляване със 100% на емисиите до 2035 г. на практика представлява пълна забрана на двигателя с вътрешно горене", допълват от АСЕА.
От ACEA отбелязват, че заложените едва 3.5 млн. точки за зареждане, които трябва да бъдат изградени до 2030 г., далеч няма да бъдат достатъчни, за да се постигнат заложените към същата година цели по отношение на вредните емисии на автопарка като цяло. Изчисленията на АСЕА сочат, че за постигането на новите цели, които иска ЕК, до 2030 г. ще бъде необходимо да бъдат изградени около 6 млн. точки за зареждане, вместо предвидените 3,5 милиона.