10-е язовира, което са ремонтирани с пари на ДКК, са били без разрешение за строеж. Това заяви икономическия министър Кирил Петков на съвместна пресконференция  с регионалния министър Виолета Комитова. И двамата съобщиха резултати от проверките на ДНСК за язовирите и за лотовете на магистрала "Хемус", които са в строеж.

 От 416 язовира само 10 са завършени, каза Петков и припомни, че преди е смятал това за много лошо, сега  мислел, че дори е за добро.

"Надявах се да няма язовирна стена без разрешение, но се оказа, че от тези 10 - нито една няма строително разрешение. Кой може да поеме отговорността, ако тези стени се напукат, кой може да поеме отговорността за тях. Тези язовири са изцяло нови съоръжения, а по документи са текущи ремонти. Имаме и виждаме заповеди написани на ръка. Построени са на завишени цени - 5 пъти над цената на бетона", каза Петков.

Тожй категорично заяви, че днес ще уволни и последния член на борда на Държавната консолидационна компания, който е бил част от тези решения. "Тук не става въпрос само за пари, но и за опасност."

 Влизаме в кооперация с ДНСК, но трябва много бързо да влезем в контрол. 200 млн. лева са отишли в трешни джобове. Тези язовири са построени три пъти на по-високи цени и без документи и не е ясно какво е качеството им", каза още икономическият министър.

Влади Калинов, шеф на ДНСК, пък поименно изброи 10-е водоема и данни от проверката им.

ДКК е възложила на държавната фирма "Монтажи" ремонтите, тя пък е наемала машини и е сключвала договори с доставчици на материали за тези язовири.

Петков смята за добре , чес не се е стигнало до ремонта на 30-те опасни язовира, а само до тези 10, които не са толкова опасни, но все пак застрашавали населени места.

Министър Комитова пък изнесе данни от проверката на ДНСК за строящите се участъци на  "Хемус" от 1 до  9. От първи до трети лот се строи с разрешение за строеж, отчуждени терени и с всички строителни книжа. Това са 51 км след Ябланица.   

За участъци 4,5 и 6 са в ход отчуждителни процедури, няма одобрени проекти, разрешение за строеж и строителни книжа. А за трите лота от 7 до 9, не са ясни дори трасетата. Но пък за последния лот, който е някъде около Шумен, има договор с доставчик на храсти и цветя от Бургас за 10 млн. лв. , каза Комитова. Тя отново повтори проверките от първите си дни на министър на магистрала "Хемус", заяви, че се строи анонимно и не може да бъде търсена отговорност. 

Записани са в бюджета 4,5 млрд. лв. за завършване на аутобана на Северна България, авансово са платени 1,5 млрд. лв.. Комитова заяви, че тя не е спирала строителството на магистралата, работи са по първите три  лота, при които не се констатирани нарушения. 

 

Виолета Комитова
Виолета Комитова