Неизплатената сума засягала 200 000 души в бранша

Близо 3000 строители на пътища от цялата страна в петък рано сутринта дойдоха на жълтите павета пред парламента, след това “посетиха” президент и правителството.

“Искаме парите си”, скандираха протестиращите. Някои държаха плакати “Не сме политически подлоги”, “Свобода за бизнеса”, “Няма да позволя да ме мачкат”.

Те настояват да им се плати изработеното, което било за 1,3 мвлрд. лв. Работници твърдяха, че между три и пет месеца не са получавали заплати. Имало подписани договори за текущ ремонт и поддръжка на пътищата, но регионалното министерство ги определя като незаконни.

Дали ще бъдат

чистени тази

зима шосетата,

ще зависи от

плащанията

по договори

Към 9,34 часа протестиращите строители тръгнаха от парламента към сградата на правителството на бул. “Дондуков” 1. Общо към 200 хил. са работниците от пътните фирми, които са засегнати от липсата на плащания. А изявленията на министри, че пътните фирми строят незаконно, не само настройват хората срещу бранша, но затрудняват отношенията им с банките и затова в протеста участваха и хора с плакати “Не сме бандити”.

По време на шествието Милена Димитрова от радомирската строителна фирма заяви, че

работят честно,

но не са

получавали

пари отдавна

Фирма с дълъг опит отива към дъното, каза тя и поиска сигурност.

В момента работим по стария път от Ловеч към Севлиево, казва Тодор Михайлов от друга пътна фирма. Направихме пътя от Троян до Беклемето, една година вече стана, но няма пари. И затова сме тук, че утрешния ден няма да има работа за нас.

Искаме да си вземем парите. В момента имаме обекти в Пловдив, но и по магистралите работим, правихме ремонтана “Тракия” при Стара Загора, казва Георги от трета фирма. Райна, която е кантарджийка, е на протеста, за да си получава заплатата редовно и не на части.

Втори месец не сме вземали заплати, казва Илия Велев, технически ръководител в хасковска компания. В момента фирмата прави пътя Хасково - Симеоновград, работи и по свлачище на магистрала “Марица”. Получават заплати, но авансово и на части. Велев настоява за актуализацията на бюджета, за да има за всички.

В хилядния протест са и строители, които работят по първите три лота на магистрала “Хемус”. Юри Асенов казва, че от три месеца не са получавали пари. Да дойдат и да видят дали не работим.

Млади хора напуснаха, заминаха по чужбина -

багеристи,

фадромисти

отидоха да

берат домати

по Англия и Франция, възмущават се хора от фирмата. Материали залежават по магистралата за стотици хиляди левове. Може би до Павликени щяхме да стигнем, казват строителите.

В 9,56 часа строителите спряха пред президентството. Чуваха се викове за оставка, свирки и сирени.

Към 10,25 часа започнаха скандирания: “Искаме си изработеното. Следващия път ще докараме 30-тонна техника. Ще изкъртим паветата. Не се издържа три месеца без пари”. Възгласите бяха пред сградата на правителството от работниците.

Малко преди 11 ч и след като шествието мина и по бул. “Дондуков”, протестът приключи. “Тръгваме си, защото ни чакат за бетон. Ще я правим магистралата и без пари”, каза един от строителите.

Пътните фирми не приемат да им плащат на парче.  Протестите продължават

Пътните фирми не приемат офертата на министъра на финансите Асен Василев за разсрочване на плащанията към тях, които са 1,3 млрд. лв., на два транша - през 2022 и 2023 г. Това заявиха от браншовата камара “Пътища” и допълниха, че протестите ще продължат, но още не е решено дали в София, или ще блокират пътища и магистрали в страната.

Председателят на УС на камарата Стефан Чайков обясни, че тези 1,3 млрд. лв. са неразплатени средства по ремонт и поддържане на пътищата и нямат нищо общо с авансовите плащания към фирмите, които строят магистрала “Хемус”.

Финансовият министър направи предложението си на заседание на бюджетната комисия в парламента, която обсъждаше актуализацията на държавния бюджет. Василев предложи АПИ да подпише с пътностроителните фирми анекси към договорите, с които да се узакони допълнително възлагане на дейности.

От тези 1,3 млрд. лв., които АПИ дължи на пътните фирми, 220 млн. са фактурирани, над 600 млн. лв. са признати от възложителя, но не са фактурирани, и около 500 млн. са за завършване на вече започнати обекти, за да се приведе републиканската пътна мрежа към изискванията за безопасност, поясни Чайков.

От камарата се надяват депутатите да коригират това разсрочване за над две години в пленарната зала. За нас единственият работещ вариант е да се осигурят средства в държавния бюджет още в рамките на годината и да са много повече от тези 220 млн. лв. и парите, които са признати от държавата, да ни се изплатят до края на следващата година, каза Чайков.

Той поясни, че ако се платят 220 млн. лв. и останат 1,1 млрд. лв., които до края на годината трябва да са фактурират, за да се подпишат анексите към договорите, пътните фирми само като ДДС трябва да внесат в бюджета над 220 млн. лв. “На нас ни се обещават едни пари, които ще платим незабавно на държавата. Ще продължим протестните действия, докато се стигне до приемливо решение”, каза Чайков. За фирмите разумният вариант бил 60% да се платят до края на годината, останалите да се предвидят в бюджета за 2022 г.

Имало тотално неразплащане към строителите на пътища по всички направления и постоянният коментар е за “Хемус” едни пари, за “Хемус” едни аванси. Републиканската пътна мрежа в България е 20 000 км, общинската е още 20 000 км, да не се вторачваме само в това, което се прави по “Хемус”, каза зам.-председателят на камарата Живко Илиев. След месец и половина ще влезем в ситуацията на зимното поддържане, а на фирмите не им е разплатено за февруари и март, казва пътният строител и допълва, че няма никакви дейности по подготовката на републиканската пътна мрежа. През ноември щяла да започне атаката към фирмите, че не са готови за зимата.

И шефът на браншова камара “Пътища” Лазар Лазаров коментира, че фирмите, които са с договори за доставки на машини и на материали за магистрала “Хемус” се броят на пръсти, докато тези, които поддържат пътната мрежа са над 100. Лазаров припомни, че лятото е времето, когато трябва да се извършват основните дейности по пътната мрежа. “Последните три месеца са нулеви. Пътната мрежа реално остава без поддръжка”, каза той.

“Кой ще ми плати наема” и “Кой ще ми плати тока” бяха сред плакатите.
“Кой ще ми плати наема” и “Кой ще ми плати тока” бяха сред плакатите.
Потокът от хора заля бул. “Цар Освободител”.
Потокът от хора заля бул. “Цар Освободител”.
Ръководителите на браншова камара “Пътища” поискаха пътната агенция да се издължи на фирмите в рамките на 2022 г.
Ръководителите на браншова камара “Пътища” поискаха пътната агенция да се издължи на фирмите в рамките на 2022 г.